Užice, RS
24°
Fair
13h14h15h16h17h
26°C
27°C
28°C
28°C
28°C
Užice, RS weather forecast ▸
Facebook-f Instagram Twitter Linkedin Envelope
  • Početna
  • Vesti
    • Dogodilo se na današnji dan
    • Hronika
    • Politika
    • Region
  • Privredni Registar
  • Užice
    • Arhitektura
    • Dešavanja
    • Dostignuća
    • ERO priča
    • Istorija grada
    • Legende
    • Rekli su o Užicu
    • Užičani u svetu
    • Znameniti Užičani
  • Sport
    • Atletika
    • Fudbal
    • Košarka
    • Odbojka
    • Rukomet
    • Tenis
    • Ostali sportovi
  • Privreda
    • Ekonomija
    • Industrija
    • Korisno
    • Poljoprivreda
    • Putevi
    • Turizam
  • Društvo
    • ERO Pokloni
    • Film i TV
    • Muzika
    • Nauka
    • Priroda
    • Umetnost i kultura
    • Zanimljivosti
    • Zdravlje
  • Galerija
  • Ero Digital
    • E-škola
    • IT novosti
    • Kursevi
    • Obuke
    • Sertifikati
    • Stipendije
    • Tehnologija
  • Užice, RS
    24°
    Fair
    13h14h15h16h17h
    26°C
    27°C
    28°C
    28°C
    28°C
    Užice, RS weather forecast ▸
  • Facebook-f Instagram Twitter Linkedin Envelope
  • Početna
  • Vesti
    • Dogodilo se na današnji dan
    • Hronika
    • Politika
    • Region
  • Privredni Registar
  • Užice
    • Arhitektura
    • Dešavanja
    • Dostignuća
    • ERO priča
    • Istorija grada
    • Legende
    • Rekli su o Užicu
    • Užičani u svetu
    • Znameniti Užičani
  • Sport
    • Atletika
    • Fudbal
    • Košarka
    • Odbojka
    • Rukomet
    • Tenis
    • Ostali sportovi
  • Privreda
    • Ekonomija
    • Industrija
    • Korisno
    • Poljoprivreda
    • Putevi
    • Turizam
  • Društvo
    • ERO Pokloni
    • Film i TV
    • Muzika
    • Nauka
    • Priroda
    • Umetnost i kultura
    • Zanimljivosti
    • Zdravlje
  • Galerija
  • Ero Digital
    • E-škola
    • IT novosti
    • Kursevi
    • Obuke
    • Sertifikati
    • Stipendije
    • Tehnologija
  • Užice, RS
    24°
    Fair
    13h14h15h16h17h
    26°C
    27°C
    28°C
    28°C
    28°C
    Užice, RS weather forecast ▸
  • Facebook-f Instagram Twitter Linkedin Envelope
Umetnost i kultura

Svetski dan pozorišta

by Velimir Popovic Mar 27, 2014
written by Velimir Popovic 2 minutes read

narodno

 

Na inicijativu ITI (Međunarodnog pozorišnog instituta), koji je u Beču, na devetom kongresu, juna 1961. , svake godine 27. marta , obeležava se Svetski dan pozorišta. Na ovaj datum koji je vezan za dan otvaranja Teatra nacija 1962. u Parizu, pozorišta širom sveta različitim manifestacijama obeležavaju svoj praznik.

Pozorišta u svetu, nacionalni centri Međunarodnog pozorišnog instituta, svi koji sa bave pozorišnom umetnošću održavaju tradiciju obeležavanja ovog datuma čitanjem međunarodne poruke, koju na poziv ITI–ja uvek piše pozorišna ličnost svetskog ugleda. Poruka se prevodi na više od 20 jezika , čita pred gledaocima u pozorištima, emituje se posredstvom medija širom sveta.

Prvu poruku za Svetski dan pozorišta napisao je Žan Kokto 1962. Ove godine poruku je napisao južnoafrički dramski pisac, raditelj, dizajner i autor performans instalacija Bret Bejli.

U ovogodišnjoj poruci, on ističe:

— Gde god postoji ljudsko društvo, tu je i neukrotivi Duh predstave. Pod krošnjama u zaseocima, na moderno opremljenim scenam svetskih metropola; u školskim dvoranama, na poljima, u hramovima; u straćarama, na trgovinama, u društvenim centrima i gradskim podzemljima, sjedinjavamo se putem prolaznih pozorišnih svetova koje stvaramo da bismo izrazili svu našu složenost, raznolikost, ranjivost, kako u životnom telu tako i u dahu, u glasu..

Okupljamo se da plačemo i da se sećamo; da se smejemo i promatramo; da učimo, afirmišemo, zamišljamo. Da se divimo dostignućima tehnologije i ovaploćujemo bogove. Da nas ostave bez daha naše mogućnosti poimanja lepote, saosećanja i monstruoznosti. Da osetimo energiju i moć. Da slavimo bogatstvo naših kulturnih razlika i premostimo granice koje nas razdvajaju.

Gde god postoji ljudsko društvo, tu je neukrotivi Duh predstave. ponikao iz zajednice, on nosi maske i kostime naših različitih tradicija. Upreže naše jezike, ritmove i pokrete i otvara novi prostor među nama.

A mi, umetnici koji radimo sa ovim drevnim duhom, mi osećamo izazov da ga urežemo u naša srca, ideje, naša tela kako bismo otkrili stvarnost u svoj njenoj svetovnosti i blistavoj misteriji.

Ali, u ovoj epohi u kojoj se toliki milioni ljudi bore za opstanak, pate pod opresivnim režimima i grabežljivim kapitalizmom, beže od konflikta i nevolja, u kojoj našu privatnost narušavaju tajne službe, a naše reči kontrolišu nametljive vlasti; u kojoj su šume uništene, vrste iskorenjene, okeani otrovani:šta smi to dužni da otkrivamo?

U ovom svetu nejednakih moći gde najrazličitiji hegemonijski slojevi pokušavaju da nas ubede da su jedan narod, rasa, rod , seksualno opredeljenje, religija, ideologija, kulturni okvir superiorniji od drugi, da li je zaista održiva ideja da umetnosti treba da budu odvojene od društvenih agendi?

Da li mi, umetnici iz arena i sa scena , treba da se prilagođavamo prečišćenom zahtevima tržišta, ili pak treba da iskoristimo moć koju imamo: da utremo put u srcima i pamćenjju društva, da okupljamo ljude oko se sebe, inspirišemo, opčinjavamo i informišemo, i da stvaramo jedan svet nade i saradnje otvorenog srca?

U ime javnosti, poštovalaca umetnosti,  publike, pozorištu čestitamo njihov praznik!

M.Nikolić

Mar 27, 2014 0 comments 348 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
KošarkaSport

Seniori Play Offa ostvarili novi trijumf

by Velimir Popovic Mar 26, 2014
written by Velimir Popovic 3 minutes read

naslovna playoff

Seniori Play Offa su prošlog vikenda slavili na domaćem terenu protiv ekipe Vadimiraca sa 101:79 (27:22,19:13,27:25,28:19).

Play Off je kontrolisao igru tokom celog meča i zasluženo slavio. U strelce su se upisali Milovanović sa 6, Karaklić sa 7, Valjarević sa 17, Bršsnović sa 2, Moljević sa 2, Skoković sa 10, Milenković sa 22, Todorović sa 13, Arsenović sa 22 poena. U gostujućoj ekipi bolji od ostalih bili su Darko i Srđan Gavrilović sa 43, odnosno sa 23 poena.

U narednom kolu seniori gostuju ekipi Mionice u Valjevu.

Juniori Play Offa odigrali su poslednja dva kola i ostvarili polovičan učinak sa jednom pobedom i jednim porazom. Tako da su na kraju ligaškog dela na prvom mestu sa jedanaest pobeda i jednim porazom, a u polufinalu na završnom turniru igraju sa Metalcem iz Valjeva. U prvoj utakmici su savladali ekipu Okk Užica sa75:69 (22:24,24:12,15:13,14:20).

Posle lošeg starat na juniori su dodali gas i sve je došlo na svoje mesto. Do nove pobede Play Off je predvodio Arsenović sa 26 poena, Todorović je dao 9, Milenković 8, Milinković 15, Ristić 4, Milovanović 11, Brašnović 2 poena. U poraženom timu Radović je dao 23 poena, a Jezdimirović 19.

U utakmici u Novoj Varoši juniori su posle bledog izdanja pretrpeli poraz i samim tim dobili opomenu pred finalni turnir. Ekipa Zlatara slavila je rezultatom 69:56 (21:15,13:12,16:17,19:12).

U pobedničkoj ekipi su se istakli Trtović sa 20 poena, Bojović i Kadrić sa 14 poena. U poraženoj ekipi u strelce su se upisali Todorović sa 13, Kovačević sa 2, Milenković sa 10, Brašnović sa 3, Milinković sa 3, Smiljanić sa 7, Ristić sa 5, Arsenović sa 2, Milovanović 11 poena.

Kadeti Play Offa su ostvarili polovičan učinak ovog vikenda. Play Off 1 je izgubio od Mileševca rezultatom 55:45. A Play Off 2 je savladao Zlatar u Novoj Varoši posle produžetka sa 57:64 (18:15,12:06,9:18,13:13,5:12).

U Play Offu su se istakli Đunisijević sa 20 poena, Čubić sa 18, Smiljanić sa 10 poena. U ekipi Zlatara bolji od ostalih bio je Ilić sa 17 poena.

U narednom kolu Play Off 1 dočekuje Klik, a Play Off 2 Mileševac.

Pioniri Play Offa su izgubili na teškom gostovanju od ekipe Loznice rezultatom 72:68 (20:16,20:18.18:17,14:17).

Posle velike borbe dve kvalitetne ekipe Play Off je ovog puta imao manje sreće. Pobedničku ekipu predvodio je Dragičević sa 30 poena. A u poraženoj ekipi u strelce su se upisali Mulina sa 5, Koprivica sa 5, Micić sa 23, Obućina sa 9, Đurđić sa 9, Lazarević sa 6, Bjelaković sa 3, Kojadinović sa 4, Trnavčević sa 4 poena.

U narednom kolu Play Off će na svom terenu ugostiti ekipu Mladosti iz Čačka.

Mlađi pioniri su doživeli poraz od ekipe Crnokose iz Kosjerića sa 49:43 (07:14, 09:10, 17:10, 16:09).

U narednom kolu dočekuju ekipu Mladosti iz Čačka.

U Regionalnoj ligi pioniri su slavili u obe utakmice. Play Off 1 je savladao Mladost iz Lučana sa  88:76 (20:18,23:17,21:22,24:19). Najefikasniji u Play Offu su bili Milović sa 26 poena, Nestorović sa 15 i Đunisijević sa 13 poena. U poraženoj ekipi Alempijević je dao 27 poena.

Play Off 2 je savladao ekipu Okk Užica rezultatom 58:43 (13:17,19:8,14:6,12:12).

U Play Offu u strelce su se upisali Šapić sa 10, Mulina sa 20, Pašićsa 3, Lazarević sa 10, Bjelaković sa 10, Jović sa 5. U poraženom timu bolji od ostalih bio je Đenadić sa 19 poena.

U narednom kolu Play Off1 gostuje u Ivanjici, a Play Off2 u Lučanima ekipi Mladosti.

Izvor: OKK Play Off

Mar 26, 2014 0 comments 434 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Zvončica i vila gusarka 3D

by Velimir Popovic Mar 26, 2014
written by Velimir Popovic 1 minutes read

TINK5_011I_G_SRP-RS_68x98.indd

SALA 1

Od 27. marta do 2. aprila

u 16 časova

cena ulaznice: 250 dinara

Žanr: animirani, fantazija, sinhronizovan, 3D

Trajanje: 78 min.

Glavne uloge: Pamela Adlon (Pamela Adlon), Endžela Bartis (Angela Bartys), Džef Benet (Jeff Bennett), Tom Hidelston (Tom Hiddleston), Kristina Hendriks (Christina Hendricks), Lusi Liu (Lucy Liu), Andželika Hjuston (Anjelica Huston)

Režija: Pegi Holms (Peggy Holmes)

Animirani film „Zvončica i vila gusarka“ prati neverovatne avanture Zarine, pametne i ambiciozne vile čuvarke vilinskog praha, koju je začarao plavi vilinski prah i njegove beskrajne mogućnosti. Kad je njene sulude ideje dovedu u nevolju, ona će pobeći iz Doline vila i udružiće se s piratima spletkarošima sa Stene Lobanja koji će je izabrati za kapetana broda. Zvončica i njeni prijatelji moraće da se upuste u epsku avanturu da nađu Zarinu. Usput će se boriti s bandom gusara koju predvodi mladić po imenu Džems. On poslužuje na brodu, a uskoro će biti poznat pod imenom Kapetan Kuka.

Mar 26, 2014 0 comments 471 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Noje

by Velimir Popovic Mar 26, 2014
written by Velimir Popovic 1 minutes read

404478_noje4_orig

SALA 1

Od 27. marta do 2. aprila

u 20 časova

cena ulaznice: 300 dinara

Žanr: Drama, avantura

Reditelj: Darren Aronofsky

Scenario: Darren Aronofsky, Ari Handel

Uloge: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Ray Winstone, Emma Watson, Anthony Hopkins, Logan Lerman

Inspirisan epskom pričom o hrabrosti, požrtvovanju i nadi, reditelj Daren Aronovski (“Izvor života”, “Crni labud”, ”Rvač”) nam na veliko platno prenosi svoju adaptaciju večne priče o Noju. Dobitnik Oskara, Rasel Krou igra ulogu čoveka izabranog za neverovatnu misiju spasavanja od apokaliptične poplave koja će uništiti svet. Nikada ranije nije ova priča o Noju ispričana na velikom platnu sa takvom živošću, pozivajući publiku da iskusi ove neverovatne događaje kroz oči i emocije Noja i njegove porodice, dok prolaze kroz strah i veru, uništenje i trijumf, poteškoće i nade.

Mar 26, 2014 0 comments 694 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Nesuđena mlada

by Velimir Popovic Mar 26, 2014
written by Velimir Popovic 1 minutes read

NESUDJENA_MLADA_plakat

SALA 2

Od 27. marta do 2. aprila

u 21 čas

cena ulaznice: 250 dinara

Režija: Javier Ruiz Caledra

Scenario: Pablo Alen i Breixo Corral

Uloge: Inma Cuesta, Martin Rivas, Quim Gutierrez, Maria Botto, Rossy De Palma, Berto Romero, Paco Leon, Laura Sanches

Žanr: romantična komedija

Trajanje: 94 min.

Da li postoji bilo šta gore od toga da budeš pozvana na venčanje bivšeg dečka? Svakako da postoji – da budeš pozvana na takva tri venčanja za mesec dana, da ne umeš da odbiješ pozive i da je jedina osoba koja pristaje da na tim venčanjima glumi dečka tvoj novi asistent sa posla.

Najbolji španski film u 2013.

Festivali i nagrade: od 18 nominacija za Goja nagrade u sedam kategorija je u finalnoj selekciji, Druga nagrada na festivalu Crne noći u Talinu, Venice Film Festival (Venice Days, zatvaranje festivala).

Mar 26, 2014 0 comments 380 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
RukometSport

Mini rukomet u OŠ „Stari grad”

by Velimir Popovic Mar 25, 2014
written by Velimir Popovic 1 minutes read

 rukomet3

U fiskulturnoj sali Osnovne škole „Stari grad” u Užicu u subotu, 22. marta održan je treći turnir mini rukometa u organizaciji Omladinskog rukometnog kluba „Užice“.

Na promociji rukometne igre učestvovalo je oko 100 učenika III i IV razreda OŠ „Stari grad”. Učenici podeljeni u 12 ekipa imali su priliku da nauče osnovna pravila rukometne igre i da odigraju nekoliko utakmica. Prvotimci ORK „Užice“ su demonstrirali pravilnu tehniku šuta i osnovna pravila igre.

rukomet4

Na promociji akcije Rukomet u škole koja je podržana od strane Zavoda za sport i medicinu sporta, Svetske rukometne federacije (IHF), Rukometnog saveza Srbije, Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja i Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja, pored učenika prisustvovali su i roditelji i nastavnici.

rukomet2

Na kraju turnira je dogovoreno da se najuspešnije ekipe u narednom periodu sastanu sa ekipama pobednicima turnira iz ostalih škola grada Užica.

Izvor: ORK Užice

 

Mar 25, 2014 0 comments 433 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Muzika

Massimo Savić: Poštujem istinitu emociju u muzici

by Velimir Popovic Mar 25, 2014
written by Velimir Popovic 3 minutes read

IMG_8016

Prošlonedeljni koncert Massima Savića u Užicu je nešto o čemu se još uvek priča. Oni koji su prošlog petka u Gradskom kulturnom centru ispratili ovaj događaj prepuni su hvale za muzičara koji svojim specifičnim glasom uspeva da napravi atmosferu i ispuni prostoriju neverovatnom energijom koja skoro da može da se dotakne u vazduhu. Njegova muzika, ponašanje, pevanje, pa i stil oblačenja na nastupima odaju utisak osobe koja je zaista posvećena onome šta radi i koja se trudi da svaki delić emocije podeli sa svima prisutnima. Nakon koncerta Massimo Savić je govorio za sajt Ero i ispričao kako je teško tokom cele karijere uvek davati maksimum na na sceni, kako se on i njegov bend trude da stvore hemiju i da budu najbolji, ali i kako se odmara slušajući Tomu Zdravkovića i Džimi Hendriksa.

Tokom 30 godina muzičke karijere i prolaženja kroz raličite muzičke stilove, jedna stvar se kod Massima nije menjala, a to je da je uvek težio ka boljem, lepšem, usavršavanju i doterivanju svega do perfkecije. Koliko je teško sve ove godine tokom vaše karijere bilo teško posvetiti se svakom nastupu i svaki put pružati maksimum i truditi se da prikažete iskrenu emociju.

—Strašno je teško. Ja sam stalno na rubu nesvestice, bukvalno. Ja se ne šalim kada kažem da mi je dosta i da ne mogu više. Ima situacija, dogodi se da odem sa bine zbog nekih sitnica. Susretao sam se sa raznim stvarima koje su više, manje uticale na nastup. E sad tu dolazi do izražaja tehnika i ona mi je spas. Da ne poznajem tehniku ozbiljnog izvlačenja snage iz dijafragme ne bi to išlo—priča Massimo.

IMG_8052

Kako ste uspevali da zadovoljiti apetite kritike i publike tokom svih ovih godina?

—Jasno je da u svakom umetniku postoji taština i volim pročitati kada me neko hvali, pogotovo kada me artikulirano i pametno hvale. Ali inače se ne obazirem na kritiku, pogotovo na lošu. Ja sam javna osoba i u tom sektoru svako o meni može napisati šta hoće. I pišu, ali u većini slučajeva poštuju moj mir, moju privatnost, jer vide da se dajem potpuno u svom poslu. Kod mene, iako se time bavim više od 30 godina, nema rutine, dakle samo se može što bolje zagristi u tematiku.

Šta novo publika može da očekuje od Massima Savića?

—Čim sam završio album „Dodirni me slučajno” počeo sam odmah raditi sledeći album. Sarađujem sa nekim muzičarima iz inostranstva, a o tome će se već čuti. U pitanju su veliki svetski muzičari. Mogu reći da sam imao mnogo sreće da se sprijateljimo i onda će sviranje i zajednički rad najverovatnije biti produkt tog prijateljstva. Bend koji me prati je najbolji što može biti u ovom trenutku, a po meni najbolji je u ovom delu Evrope, jer mi ozbiljno radimo. Ali, radimo na zaustavljanju taštine kod svakog člana benda, dakle odmah je jasno da taština ne igra nikakvu ulogu i da se treba samo isprazniti i onda će bolje zvučati. Dakle manje poteza kistom na sliku i ona će biti puno ekspresivnija. Od muzičara u bendu ne tražim stablo maslinovo koje je predivno, meni treba samo decilitar ekstrakta, onog najdivnijeg devičanskog maslinovog ulja iz tog muziciranja. Minimum minimuma, jer nas u bendu ima puno i došli smo do toga da sviramo, trudimo se, imamo probe i sve je posvećeno tome da uvek zvučmo bolje. Svaka naša vožnja u toku putovanja je priča o prirodi kroz koju prolazimo ili o muzici koju treba popraviti u određenim delovima. Tako da je to konstantno razvijanje stvari.

IMG_8229

Uz koju muziku se opuštate?

—Slušam samo istinu. To su Hendriks, Cepelin, Majls Dejvis, Pet Metini, Princ, Piter Gabrijel, Toma Zdravković. Volim poslušati i Tomu  jer i to je istina, to je istinitost, a to je ono što ja poštujem.

N. H.

 

Mar 25, 2014 0 comments 367 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Stevan Bodroža:Novi pristup kroz komad „Smećarnik”

by Velimir Popovic Mar 25, 2014
written by Velimir Popovic 4 minutes read

DSC_1719

Reditelj Stevan Bodroža, pozorišnoj  publici prepoznatljiv po  lirskom i intimističkom rediteljskom pristupu dramskim komadima koje je do sada uglavnom imao priliku da režira, unoseći nešto pragmatičniji pristup uz zadržavanje intimističkog kroz kamernu scenu, prikazao je svoje viđenje našeg društva praizvedbom komada„Smećarnik” Koste Peševskog u Narodnom pozorištu u Užicu.

O ovom novom iskustvu u svojoj karijeri, i po mestu postavke komada i po novoj tematici kojom se bavi, posle premijere, Stevan Bodroža, o  svojoj saradnji sa užičkim Narodnim pozorištem kaže:

— Jako sam zadovoljan i iskreno da kažem, to sam i očekivao. Čuo sam dosta toga i o pozorištu i o glumcima, da je to pored nekoliko beogradskih jedan  od najboljih ansambala, a to se i potvrdilo. Stvarno je zadovoljstvo sarađivati sa glumcima koji su daroviti, znaju posao i uz to imaju dosta iskustva. Što se samog komada tiče, izbor je bio stvar uprave, ostavili su mi prostor da uradim nešto svoje, ali su tražili od mene da to bude komedija.

Ovaj komad se razlikuje u odnosu na ono što bi se moglo očekivati u odnosu na neke Vaše ranije predstave?

— Ranije nisam radio komedije, a strašno sam želeo. Ovo jeste i ironija i satira, ali ima dosta komičnih elemenata za razliku od predstava koje sam do sada radio. U tom smislu je ovo za mene nešto novo.

Na neki način u „Smećarniku” postoji i neko odstupanje od Vaše uobičajenog rediteljskog iskaza?

—Trudim se da kad god mogu, pristupim tekstu na taj način da moja režija odgovori na ono što tekst nudi. Režija je, nazovimo, lično moja, ali ona mora da bude tačna. Ne volim kada reditelji navlače neke tekstove na svoju poetiku kao neku vrstu neudobne cipele na nogu kojoj ne pripada i to se vidi. Uvek sam se trudio da biram tekstove koje razumem i tekstove na koje ću moći da odgovorim, i onda je u tome neka vrsta sličnosti među predstavama i onda se to zove rediteljskom poetikom. Ovaj tekst ne bih izabrao pre, recimo deset godina, ali izabrao sam ga jer imam 35. godina, živim u ovoj zemlji i pročitavši ga, pomislio sam na njegov autentičan i tačan govor, video sam da je iskren, prosto me je nasmejao i zaboleo. Često pričam o tome da, kada sam studirao, profesori su tražili od nas da se odredimo prema Steriji, Nušiću, prema našim klasicima. Mi to nismo želeli, želeli smo Saru Kejn, Marka Ravenhila, tu evropsku dramaturgiju krvi i spreme. Onda, živeći u Srbiji, shvatam da je Nušić veličanstven pisac zato što je istinit, zato što je bio i hroničar i futurolog, jer, na žalost, stvari su još od njegovog vremena iste. I ovaj tekst koji smo uradili jeste dokument vremena i ne možete da ne odreagujete. Počevši da se interesujem za ovakve tekstove otkrio sam neke nove predele u sobi koji su društveno angažovaniji u odnosu na one koje sam ranije radio.

Znači li to da u budućnosti od Vas možemo očekivati i drugačije teme i drugačiji pristup temama?

— Dovoljno dugo sam se bavio, ali i neću odustati od intimističkih tema. Mene više zanima koegzistencija čoveka u nekakvoj duhovnoj, emotivnoj, na kraju krajeva i seksualnoj dimenziji. Ali politika, naša stvarnost, to je jedan filter koji neminovno daje određenu boju svim nivoima čovekovog postojanja. Ovo je možda moje nekavo vraćanje duga u smislu kritičkog osvrta, ali i neka vrsta lamenta nad njom, tom činjenicom da mi po nekad živimo u nekakvom zatvorenom, začaranom krugu koji se vrti oko nas.

U poslednje vreme imamo veliki broj umetnika koji svojim radom koji je više okrenut onome što nazivamo angažovanošću izražava želju da se u društvu nešto promeni. U tom smislu, gde su prostori delovanja?

— Divna je pomisao– da se nešto promeni! Sad, da li zaista može da se promeni to je veliko pitanje. Nešto može da se pomakne, neki prostor, neke slobode.. Neki prostor koji nije kontaminiran onim parametrima koji ne bi trebalo da postoje u umetnosti, niti bi trebalo da postoje u odlučivanju u umetničkoj produkciji, a u ovoj zemlji su i te kako prisutni. Džepovi slobode, džepovi autentične kreacije su bitni, oni možda ne mogu da postanu mainstream, ali je bitno da postoje, da u njima nešto tinja.

Povodom tematike koju obrađuje „Smećarnik” često ste upotrebljavali reč– matrica. Kako Vi orijenišete profesionalni život u našoj matrici?

— Trebalo bi da radim koprodukcijsku predstvu jednog pozorišta iz Beča i Narodnog pozorišta iz Zenice, a trebalo bi da radim i u Podgorici u Narodnom pozorištu. To znači da me putevi vode i van granica naše zemlje. Imam osećaj da ne može biti jedina karta na koju ću igrati ovo ovde, ne zato što mislim da je ovaj prostor manje bitan. Najbitniji mi je, ali umetnik negde mora da se bori i za nasušni hleb ali je ovde jako nesigurna situacija jer ne znate da li ćete moći da uhvatite neki kontinuitet koji je meni jako potreban, ne samo zato što obezbeđuje neku egzistenciju nego i zato što je moj rediteljski libido vrlo jak. Ja želim da stvaram, ali kad god budem mogao ovde u Srbiji da radim savremeni dramski komad koji je dobar, polemičan, kada stavlja u fokus bitne društvene probleme, ja ću to činiti. Ne zanosim se time da ću moći da promenim živote mnogih ljudi, ali ću se u tom prostoru koji je meni dat, a to je režija, uvek truditi da stvaram, da otvaram neke njihove nove prostore.

M.Nikolić

 

Mar 25, 2014 0 comments 332 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Aktivnosti posvećene Šekspiru u Užičkoj gimnaziji

by Velimir Popovic Mar 25, 2014
written by Velimir Popovic 1 minutes read

1

U Užičkoj gimnaziji je u ponedeljak, 24. marta održana izložba posvećena Šekspiru i podeljene su nagrade pobednicima likovnog konkursa „Šekspir i njegovo doba” i literarnog konkursa „Šekspirov sonet”.

Pobednik literarnog konkursa je Siniša Jovančićević, učenik II1 iz Umetničke škole, drugu nagradu je osvojio Vojislav Bogosavljević učenik IV5 iz Užičke gimnazije, dok treću nagradu dele Milica Nešković, učenica IV1 iz Gimnazije, Maja Janković i Anđela Lukić, učenice II5 iz Gimnazije.

Prva nagrada na likovnom konkursu pripala je Sofiji Obradović, učenici Ivbs iz Ekonomske škole, druga Ana Mariji Marković, učenici II5 iz Medicinske škole, a treću nagradu dele Nera Kukić, učenica I5 iz Medicinske škole, Ana Šumarević, učenica III1 iz Gimnazije i Siniša Lazić, učenik IV5 iz Gimnazije.

Užički gimnazijalci tokom ove školske godine uz pomoć profesora engleskog jezika organizuju razne aktivnosti kojima obeležavaju 450 godina od rođenja Vilijama Šekspira, koji je nedavno proglašen piscem milenijuma.

Krajem novembra prošle godine Gimnazijalci su organizovali kviz o znanju o Šekspirovom delu i životu, u decembru je na Maloj sceni Narodnog pozorišta odeljenje II1 Užičke gimnazije izvelo Romea i Juliju, jednom mesečno đaci imaju priliku da pogledaju film snimljenog po nekom od Šekspirovih dela. Krajem prvog polugodišta raspisani su literarni i likovni konkursi na kojem su učestvovali užički srednjoškolci.

U ovoj godini, krajem marta biće održano takmičenje u recitovanju Šekspirove poezije, a početkom aprila bivša učenica Gimnazije Ana Jevđović magistar arhitekture organizovaće radionicu Arhitektura pozorišta kroz vekove. U aprilu će biti održano muzičko petsko veče sa Šekspirovom pezijom, uz muziku i ples iz renesansnog doba.

N. H.

 

Mar 25, 2014 0 comments 373 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Dugonja, trbonja i vidonja na Maloj sceni u četvrtak

by Velimir Popovic Mar 25, 2014
written by Velimir Popovic 0 minutes read

KAD NEMAS NASLOVNU

Na Maloj sceni Narodnom pozorišta u Užicu u četvrtak, 27. marta u 13 i 30 časova biće izvedena predstava Dugonja, trbonja i vidonja Spasoja Ž. Milovanovića po motivima bajke, a u režiji Nemanje Rankovića.

Mar 25, 2014 0 comments 356 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
DruštvoERO Pokloni

Poklanjamo knjigu Znamenje anđela

by Velimir Popovic Mar 25, 2014
written by Velimir Popovic 2 minutes read

naslovna nagradna igra 1

Sajt Ero je ponovo za svoje čitaoce u saradnji sa izdavačkom kućom „Laguna” obezbedio vredne i zanimljive poklone. Ovog utorka poklanjamo vam knjigu Znamenje anđela, Dejana Stojiljkovića. Svi koji se u toku dana jave i tačno odgovore na nagradno pitanje koje se nalazi na kraju teksta, imaju mogućnost da postanu dobitnici knjige. Izvlačenje dobitnika će biti objavljeno u sredu, a dobitnik će biti obavešten o preuzimanju nagrade. Odgovore na postavljeno pitanje, koje se nalazi na kraju teksta, treba poslati office@ero.rs.

znamenje_andjela-dejan_stojiljkovic_v

ZNAMENJE ANĐELA, DEJAN STOJILJKOVIĆ

Ukratko o knjizi

Istorijski roman o Konstantinu, rimskom imperatoru koji je priznao hrišćanstvo. Roman je nastao po Stojiljkovićevom pozorišnom komadu Konstantin. Ne porediti sa Ivanjijevim Konstantinom.

Sadržaj

Godine 297. rimski cezar Galerije krenuće u osvetnički pohod na Istok da se obračuna sa Persijom i njenim vladarom. U velikoj invazionoj armiji naći će se tri čoveka koje povezuje nevidljiva nit sudbine i čija će dela označiti osvit jednog novog doba i uzdizanje jedne nove vere – hrišćanstva. Galerije, veliki progonitelj hrišćana, i ne sluti da pod njegovom zastavom jašu tri čoveka koji će jednog dana postati hrišćanski sveci i utrti put jednom novom carstvu. Najstariji među njima je Georgije, stameni i harizmatični general iz Kapadokije, u istoj legiji je i tribun Dimitrije iz bogate senatorske porodice iz Soluna… Najmlađi se zove Flavije Valerije Konstantin, sin Galerijevog suvladara Konstancija Hlora, hrabri konjički oficir i naslednik prestola na Zapadu.

Od jermenskih pustinja, preko slavnih egipatskih gradova, od Naisusa i Singidunuma, sve do britanskih magli i zidina večnog Rima, iskovana u krvi i plamenu bitke, kaljena strašću, ljubavlju i nadom, dolazi priča o ljudima koji su promenili tok istorije i srušili jednu imperiju da bi na njenom zgarištu sazidali novu. Istovremeno, to je priča o snazi vere i prijateljstva, o najvećem progonu hrišćana u istoriji, o poslednjim danima Rima i začetku slavnog Vizantijskog carstva, o dva sveca koji su umrli za Boga u koga veruju i trećem, koji je postao prvi rimski car koji je poverovao u snagu Krsta.

Prethodno objavljeni naslovi

Duge noći i crne zastave, Konstantinovo raskršće.

Biografija autora

Dejan Stojiljković je rođen u Nišu, 1976. Bavi se stripom, novinarstvom i pisanjem proze. Do sada je objavio prozne zbirke Leva strana druma (2007) i Low Life (2008) i roman Konstantinovo raskršće (2009) za koji je dobio nagrade Miloš Crnjanski i Svetosavski pečat. Prvi je laureat nagrade za strip teoriju Nikola Mitrović Kokan. Živi u Nišu gde radio kao glavni i odgovorni urednik portala NišKafe (www.niscafe.com). Član je književne grupe P-70.

Nagradno pitanje glasi: Navedite nazive dve prethodno objavljene knjige Dejana Stojiljkovića?

Odgovore šaljite na adresu: office@ero.rs

Mar 25, 2014 0 comments 365 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Zanimljivosti

Status dvorske lude

by Velimir Popovic Mar 23, 2014
written by Velimir Popovic 5 minutes read

 naslovla dvorska luda

Ispovesti počinju imenom. Dakle, Dragana, 25.godina, diplomirani pravnik, majka jednog deteta, nezaposlena. Ovih dana zasluženo dobila zvanje dvorske lude, verovatno najčešće zvanje koje ima prosečan Srbin, mada nije upisano u registar ni u Ministarstvu obrazovanja, ni u Ministarstvu rada a još manje na Zavodu za zapošljavanje. Jedino gde je taj nepriznati status upisan je u konfuznoj savesti svakodnevnice. Čime sam ga zaslužila? Time što postojim u ovom vremenu, pod ovim okolnostima.

Otišla sam na, ne znam koji po redu, razgovor za posao u jednu perspektivnu firmu u našem kraju. Dete ide u obdanište, tu je svekrva, živa i zdrava, voljna da malu pazi , pa da se život, shodno stanju, preusmeri na karijeru i zarađivanje preko potrebnog novca.

Dakle, na razgovoru za posao, svi kandidati u isto zakazano  vreme. Umesto očekivanog testa, postavljala su se pitanja na koje smo odgovarali jedan po jedan, kao u večernjoj školi. Pitanja o motivima, ličnom uspehu, ličnom neuspehu, rešavnju konflikta s kolegom i slično. Pitanja sa stranice o zaključcima iz popularne psihologije, da ne pominjem testove u ženskim časopisima, u kojima sabiranjem bodova sa odgovorima a, b, c, dolazite do opisa tipa ličnosti i pešačkog prelaza da biste trenutni problem sa sobom prevazišli. Ni nagoveštaj da nekoga zanima pravo, znanja o pravu, iskustvo (doduše, piše u CV ali sam isto tako to mogla da izmislim, pa kao pravnik, razmišljam o tome da sve što je napisano treba još jednom proveriti s više aspekata), stavovi o određenim problemima ili stanju firme s pravne tačke gledišta, o zakonima u državi , našim viđenjima statusa firme u okviru postojećeg i potencijalnog zakonodavstva, o aktuelnim pričama oko EU….

A direktor se trudio iz petinih žila, sve su mu na vratu bile iskočile, da se pokaže uspešnim, dekoraterom ekonomskog i socijalnog napretka našeg kraja i zemlje ( i sveta), pričama o stvaranju novih vrednosti i njihovom plasiranju na tržište (kasnije sam u proizvodnji videla iste vrednosti, samo materijalizovane, konkretne, opipljive, stvari koje su imale cenu i služile za upotrebu, pa sam se pitala kako jedna stvar za jednokratnu upotrebu može doprineti baš tolikom boljitku civilizacije). Kako bilo, za eventualno budućeg direktora nije bilo prepreka u osvajanju sveta, čak ni zastoja da obriše noge na otiraču ispred vrata novog tržišta. I mi smo imali pravo da pitamo. Iskoristila sam (mi, pravnici volimo da pitamo), i već na prvom, uvodnom , dobila žestok osvetnički odgovor na moju ispoljenu glupost da sve piše na sajtu firme, a ako dobijem posao preda mnom je nekoliko meseci učenja pa ću saznati. Znači– o firmi ne pitaj  ništa, a nije me zanimalo zdravstveno stanje direktora ni vremenska prognoza za narednih nekoliko dana pa sam ćutala ( i ovako sam ispala guska). Odgovor po odgovor koleginica, nadovezivanje direktora u smislu truda da ispadne elokventan, nezaustavljiv, uspešan optimista uz otkrivanja koja su mu se u tom naporu iskrala došli smo do toga da taj lik ima završenu, verovatno, srednju školu i da je vozio kamion s kojim je jednom prilikom imao strašnu saobraćajnu nesreću  posle koje  se podigao, sve s lomovima i kopčama na licu (ovo se otkrilo u plejadi opisa kako je sve u životu moguće!). Au!– pomislila sam! Bilo mi je gorko u ustima kad sam odgovarala na jedino moguće pitanje u vezi posla– da li sebe vidim u toj firmi? Ne, pomislila sam, vidim jedino platu i radni staž, ali ću trpeti, a kroz zube sam silom gurala–Da, svakako, u ovako uspešnoj kompaniji bilo bi zadovoljstvo raditi! Ne znam da li sam u trenutku mrzela više sebe ili njegov pobednički pogled.

Vratila sam se kući i ispričala mužu, ocu i svekrvi koji su čekali. Naravno, bila sam besna (s dovoljno razloga, počev od pitanja, do onog, uspehom zanesenog pogleda direktora). Umesto utehe, ili bar reči podrške dok čekam odgovor da li sam primljena, od prisutne porodice, na mene se sručila bujica optužbi sve u stilu kako u ovako teškim vremenima, kada pola države ne radi, mogu da budem tako negativna prema jednom direktoru, ma koju školu završio, jer, on se na vreme snašao a mnogo pametniji je od mene jer „ima”kapital, da je iskoristio vreme kada je trebalo što znači da je sposoban, čim planira još radnika znači da napreduje,  i da, kad je parče hleba u pitanju, ne treba pametovati i prosipati mudrost, i sve tako…Na moju muku s razgovora dodalo se još i ovo. Ne zameriti mužu, njegov direktor je obrazovan, uspešan ali lako prasne pa je savladao veštinu ćutanja koju sve više ubrajamo u toleranciju. Ne zameriti svekrvi, naučila je da ćuti i sluša i muža i šefa OUR–a, ali sam mutno gledala oca. Zašto li me je terao na fakultet, zašto li mi je slao novac, zašto li mi je prigovarao za svaku ocenu ispod 9–zar nije to moglo bolje, znaš koliko se mi odričemo da bi ti studirala…?

Da se povratim u dobro raspoloženje poslala sam mejlove drugaricama s kojima sam studirala. Jedna je u Austriji, radi na održavanju stanova, hoću reći, čisti iza molera, stolara, električara, keramičara…Novaca ima i za letovanje i za zimovanje. I srećna, a diplomirala pravo. Druga je u Engleskoj, radi na doktorskoj tezi, dobila je stipendiju, ne od naše države niti naše firme. Ostaće tamo kad doktorira,ubaci poneku englesku reč kad piše. Treća ima muža, dvoje dece, posao,  postala je sumorna i –ćutljiva.

Prećutala sam sve posle podne, čak i kad me je ćerkica vukla za ruku da se igramo. Na vesti sa televizije nemam šta da dodam.  Neću više reč progovoriti na sledećem razgovoru za posao (uspehu na ovom se baš i ne nadam,!), niti kod kuće kad s njega dođem. Ako ikad više progovorim, neću imati mir u kući niti sigurnu budućnost za svoje dete.

M.Nikolić

Mar 23, 2014 1 comment 378 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Izložba nagrađenih grafičara na XI Bijenalu suve igle na Učiteljskom fakultetu

by Velimir Popovic Mar 21, 2014
written by Velimir Popovic 3 minutes read

 naslovna uciteljski fakultet

U okviru proslave Dana Učiteljskog fakulteta danas je otvorena izložba radova, Ane Prodanović i Nikole Radosavljevića, nagrađenih grafičara na XI Bijenalu suve igle 2013. godine u Užicu.

IMG_7974 copy

Otvarajući izložbu, slikar i profesor mr Obrad Jovanović je u svom obraćanju rekao:

—Kaže se vreme je ono što prolazi dok vi radite nešto drugo. A kod umetnika to nešto drugo je u stvari, kao kad pomislite na jednog otpornog crva oko kojeg se dešavaju godišnja doba, lete ptice, dešavaju se ljubavi, sastanci, rastanci, krštenja, sahrane, opela, ali taj umetnik kao potkorni crv radi nešto ispod kore. Kad prođe vreme i otvorimo izložbu mi u stvari vidimo šta je to umetnik radio u tom vremenu ispod kore. Gledajući ove grafičke ploče, crteže mi u stvari vidimo ono drugo, subjektivno vreme koje je umetnik na naki način, radio, hvatao, i plasirao nama u obliku, slike, crteža, grafike i drugih medija. Naš fakultet ovom nagradom želi da podrži i podstaklne mlade grafičare i umetnike na srpskoj likovnoj sceni. Nije bilo slučajno kad smo prvu nagradu dali Zoranu Dimovskom, a on je sledeće godine dobio Politikinu nagradu. Mladim ljudima možemo da poželimo sreću, zdravlje i da i oni dobiju Politikinu nagradu. A sledećih godina, da Učiteljski fakultet ovakvu misiju zadrži, jer to nije samo misija u biografiji umetnika, to je misija u letopisu ovog fakuleta—rekao je Jovanović i u ime nagrađenih se zahvalio svim kolegama koji su pomogli da se ova akcija održi.

IMG_7985

Ana Prodanović je rođena 1991. godine u Čačku i nakon završene Gimnazije, upisala je Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek grafika i knjiga u klasi prof. Gordane Petrović. Do sada je dobila nagradu za najbolju linogravuru, 2012. Art centar u Beogradu i nagradu Učiteljskog fakulteta iz Užica na Bijenalu suve igle. Izlagala je u Lino–art 2012., na Majskoj izložbi Grafičkog kolektiva, Format mali, putujuća izložba Art centra 2013., Samostalna izložba u Art centru i druge.

„Ana je mlada grafičarka kod koje je primaran likovni jezik bez obzira da li je u pitanju crtež ili grafika. Njen koncept, tematika, opservacija je urbana i epska. Ima tu mitske i tajanstvene snage koja vuče motiv i snagu iz arhive romantike, kubizma, supermatizma, poetike nadrealizma ili lirske apstrakcije.”

IMG_7976

Nikola Radosavljević je rođen u Užicu, a nakon završene Srednje umetničke škole u Užicu, upisao je Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek primenjene grafike, atelje grafika i knjiga u klasi prof. Gordane Petrović. Dobitnik je više nagrda iz oblasti crteža i grafike. Neke od njih su: prvo mesto na konkursu za plakt prevencije protiv HIV 2007., prvo mesto na regionalnom konkursu HUMAN trafiking, 2008., prvo mesto na međunarodnom Mikro-art festivalu amaterskog filma  za film In Between 2012. i druge. Izlagao je u Užicu, Beogradu, Banja Luci, Bazelu, Maglaju i Novom Sadu.

„Njegov likovni jezik crtača, grafičara je u suštini jedno veliko pražnjenje. Taj strah koji je posledica vremena u kome živimo i naših „prijatelja” jer mi neprijatelja i nemamo. On jednako plovi, lebdi iznad života i uvek se ogleda u smrti koja mu je jedini saputnik. On je u likovnom jeziku i komponovanju na liniji Jovana Rakidžića i Vladimira Veličkovića.”

IMG_7955

Od formiranja ove nagradne izložbe na Učiteljskom fakultetu, a u okviru proslave Dana fakulteta, do sada su nagrađeni: Zoran Dimovski, III Bijenale 1999., Siniša Žikić, IV Bijenale 2000., Dragan Najdanović, V Bijenale, 2001., Bojan Otašević, VI Bijenale, 2003., Miloš Đorđević, VII Bijenale, 2005., Biljana Miljković, VIII Bijenale, 2007. godine, Ksenija Pantelić, IX Bijenale, 2009., Vladimir Lalić, X Bijenale, 2011. godine.

M. H.

Mar 21, 2014 0 comments 309 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Vraćanje klasici— podsećanje da smo ljudi

by Velimir Popovic Mar 19, 2014
written by Velimir Popovic 3 minutes read

spletka

Intelektualni umor? Ponekad, kad mozak počne da ključa od gomile informacija, potreba da se bude socijalno odgovoran, društveno angažovan, uljudan i pristojan, u klišeu, u klikama, isfrustriran obavezama. Jedan lep dan, lepo veče bez pritisaka od kojih misli počinju da tutnjaju po, od svega toga tesnoj glavi,  bio bi jako poželjan. Ono što smo nazvali klasikom uvek dođe kao uteha i nada da je sirovo meso života još uvek u nama.

Drama Spletka i ljubav , Fridriha Šilera, u adaptaciji Nebojše Romčevića, a u režiji Nemanje Rankovića koju igra ansambl užičkog Narodnog pozorišta i dođe kao jedno vrsta odmora od trendova društveno angažovanih komada i adaptacija klasika na isti način, na našoj pozorišnoj sceni. Moguće je reći– relaksacija, onako kako čovek nekad poželi da pročita nekog klasičnog pisca kao odmor od svih naših zbivanja i reakcije na iste, ili da se vrati nekoliko sati klasičnoj muzici koja ne prska od cijukanja, lelekanja i zapomaganja na razne varijacije istog ti motiva–ljubavi. Priča iz komada Spletka i ljubav i nije senzacionalna, niti po čemu drugačija od mnogobrojnih, po sadašnjim merilima melodramskih priča o neostvarenoj ljubavi koja se završava ispijanjem otrova nesrećnih ljubavnika. Mnogo puta smo čitali i gledali takve priče i komade, filmove…Ono na šta bi se ponekad trebalo podsetiti, jeste porodica i zbivanja u njoj. Nekako te priče o porodici kao stubu društva, o pravim vrednostima, u kontekstu povlačenja po žvalama političkih i javnih ingerenata su postale toliko nerazumljive  u svom konkretnom značenju i određenju, kao senka senke jednog dopadljivog žargona, da im i ne znamo pravi smisao. Vraćanjem u svet života jedne  porodice koja odlučuje o sudbinama svoje dece, vraćamo se, bez obzira na istorijsku distancu kada je komad napisan, na svakodnevnicu u smislu ambicija roditelja i njihovih posledica po živote svojih potomaka. Ističući u prvi plan ljubavnu priču dvoje mladih iz različitih društvenih staleža, a stavljajući u podtekst priču o vlasti, pohlepi, društvenim igrama, reditelj nas ovim komadom vraća u stanje svesti koje postiđeno priznaje da je ljubav ono na šta smo zaboravili.

Ljubav u okviru porodice, kao kod gospodina Milera, siromašnog muzičara kojoj je briga za budućnost svoje ćerke najbitnija, čak i po cenu toga da će otac zarad njene i zajedničke sreće komponovati ili svirati od vrata do vrata. Ljubav između dvoje mladih, Luize i Ferdinanda, koji su se našli lepi i zaneseni talasima sreće i strasti, ne mareći za to što je njegov otac vlastodržac pohlepan na društveni status i koji svoje ambicije zadovoljava namerom da sopstvenog sina oženi svojom i dvorskom ljubavnicom koja nosi dete, čiji je otac sumnjiv po semenu, ali siguran po statusu. U spletkama između onih sitnih licemera koji su postave na kaputima svake vlasti, sekretara, maršala, ljubavnica i njihovih sobarica, koji svoje položaje osiguravaju zasebnim kalkulacijama, vešto i proračunato, žrtve su oni koji najmanje s tim imaju veze–mladi ljubavnici koji na dokaz iskrenosti svoje ljubavi stavljaju sopstvene živote, ispijajući otrov. Već viđena priča, reklo bi se, pomalo sentimentalna i patetična, ali novim podsećanjem kroz jedan deo savremenog pristupa omogućen kroz kostime i scenu, izvanrednu muziku koju je uradio Miroljub Aranđelović Rasinski oduzima mogućnost takvih kvalifikacija. Zbijenog dijaloga i replikama približenim svakodnevom govoru, bez pretenzija na teatralnost ili banalnost, rediteljskim postupkom približen dinamici i navikama modernog čoveka u datom nam civilizacijskom momentu, komad Spletka i ljubav, dođe kao jedno osveženje od svakodnevog ali i jedno promišljanje o univerzalnom, iskonskom čoveku i njegovim nagonima.

SPLETKA I LJUBAV 1

Iako je premijera Spletke bila u oktobru, ne šteti nam podsećanje, s vremena na vreme da u našem pozorištu imamo i kompas koji nas vodi malo dalje od napete svakodnevnice.

Uloge: Miler, gradski muzikant–Momčilo Murić, Gospđa Miler, njegova žena– Biljana Zdravković, Luiza,njihova kći– Ivana Pavićević, Predsednik Von Valter– Slobodan Ljubičić, Ferdinand, njegov sin–Branislav Ljubičić, Vurm, predsednikov lični sekretar–Vahidin Prelić, Maršal Dvora, von Kalb– Nemanja Hadži Jovanović, Lejdi Milford– Andrijana Simović, Sofi, sobarica lejdi Milford– Biljana Prokić, Sobar–Igor Borojević.

Kostimograf– Snežana Kovačević, scenski pokret–Ferid Karajica, scenograf –Mirjana Zorzić Petrović, muzika Miroljub Aranđelović Rasinski.

M. Nikolić

 

Mar 19, 2014 0 comments 318 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Završena manifestacija „Kikini dani”

by Velimir Popovic Mar 18, 2014
written by Velimir Popovic 3 minutes read

 3

Završna svečanost manifestacije „Kikini dani”, koju je organizovalo Udruženje distrofičara zlatiborskog okruga, održana je u utorak, 18. marta u Gradskom kulturnom centru na kojoj su dodeljene nagrade učesnicima literarnog konkursa na teme „Jedni sa drugima, a ne jedni pored drugih” i „Mi smo jedni od vas”. Manifestacija je organizovana u znak sećanja na Tijanu Petrović i njen ogroman doprinos stvaranju jednakih mogućnosti za osobe sa invaliditetom i unapređenje njihovog položaja.

Literarni konkurs na kojem su učestvovali đaci od petog do osmog razreda osnovnih škola i učenici srednjih škola iz Užica privukao je dosta učenika. Predsednik žirija, profesor Biljana Grujičić je rekla da su članovi žirija prilikom pregledanja radova vrednovali dva kriterijuma, jedan na koji način učenici prepoznaju integraciju osoba sa invaliditetom u društveni sistem, a drugi je umetnička vrednost radova. Po oba kriterijuma žiri je vrlo zadovoljan radovima koje je imao priliku da pročita.

—U kategoriji osnovnih škola moram da istaknem da je najveći broj radova pristigao iz OŠ „Aleksa Dejović” iz Sevojna i da su sve tri nagrade pripale đacima iz ove škole. U kategoriji srednjih škola najviše radova je došlo iz Medicinske i Ekonomske škole i Užičke gimnazije. Ujedno se zahvaljujem profesorima ovih škola koji su animirali đake u ovim školama da pišu na ove teme—rekla je Grujičićeva.

Žikica Lukić dobitnik prve nagrade u kategoriji srednjoškolaca

Žikica Lukić dobitnik prve nagrade u kategoriji srednjoškolaca

U kategoriji osnovnih škola treću nagradu osvojila je Vanja Mandić, drugu Nađa Petrović, a prvu Nikola Milovanović. Treće mesto u kategoriji srednjih škola pripalo je Nebojši Ristiću iz Gimnazije, drugu nagradu dobila je Sofija Rakićević takođe iz Gimnazije, a prvo mesto osvojio je Žikica Lukić iz Ekonomske škole.

Nikola Milovanović dobitnik prve nagrade u kategoriji osnovnih škola

Nikola Milovanović dobitnik prve nagrade u kategoriji osnovnih škola

Predrag Bakić predsednik Udruženja distrofičara zlatiborskog okruga u ime organizatora manifestacije se zahvalio svima koji su podržali manifestaciju i koji su došli na završno veče u znak sećanja na Kiku. On je istakao da će se svi truditi  da i dalje nastave sa vrednostima, ciljevima i aktivnostima za koje se Tijana zalagala i koje je svima ostavila za sećanje i za budućnost.

Mnogobrojna publika koja se večeras okupila došla je još jednom da oda počast i da se podseti Tijane Petrović Kike. Tijana je bila aktivistkinja koja se borila za ravnopravni život osoba sa invaliditetom u društvenoj zajednici, članica Udruženja distrofičara zlatiborskog okruga i zamenica predsednika organizacije, PR zajednice organizacija osoba sa invaliditetom Užice, saradnica Centra za orjentaciju i Društva i saveza distrofičara Srbije, učesnica Olimpijskih igara distrofičara Srbije i nosilac zlatne medalje u disciplini trka na 30m u elektromotornim kolicima. Volela je muziku i uživala u njoj i zato ni ovo veče nije prošlo bez muzike. Prisutni su imali priliku da uživaju u kompozicijama i numerama izvedenima na gitari, harmonici, klavijaturama u izvođenju polaznika Muzičke škole „Ars Nova”.

Prvi put je u okviru „Kikinih dana” dodeljena specijalna nagrada „Cvet jednakosti” koja je uručena trubaču Dejanu Petroviću, za njegov poseban doprinos kroz akciju „Za decu Užica” u stvaranju jednakih mogućnosti za osobe sa invaliditetom.

Nagrade za učenike koji su osvojili prve tri nagrade su obezbedili prijatelji iz Udruženja distrofičara iz Paraćina.

M. H.

Mar 18, 2014 0 comments 352 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

„Sloboda”:izložba instalacija Nikole Spasojevića

by Velimir Popovic Mar 18, 2014
written by Velimir Popovic 4 minutes read

DSC_1889

U galeriji Učiteljskog fakuleta u Užicu u ponedeljak, 17. marta otvorena je izložba Nikole Spasojevića pod nazivom „Sloboda”.

Nikola Spasojević (1988) rođen je u Ivanjici, gde je i završio osnovnu i srednju ekonomsku školu. Apsolvent je Učiteljskog fakulteta u Užicu, smer razredna nastava, a ovo je njegova druga izložba. Pored slikanja bavi se i fotografijom, kamerom i montažom, glumom i recitovanjem.

Izložbu je otvorio slikar i profesor mr Obrad Jovanović. U svom obraćanju prisutnima, rekao je:

—Sloboda je skup dopuštenja. Sloboda je skup mogućnosti. Sloboda je naše ogledalo i naša mogućnost. Sloboda je čak i kada se obratite dekanu ovog fakulteta za dopuštenje da ovaj prostor bude galerija u kojoj će pored Nikole izlagati i ostali studenti kao i drugi umetnici iz ovog i ostalih gradova. Kada su upitali Pikasa na početku njegove pariske karijere, nakon faze kubizma, koga se od pariskih umetnika boji, on je odgovorio: „Bojim se onih koji dolaze.” Mladi ljudi kao Nikola, koji je nešto obećao životu, i a i ovom izložbom svoje obećanje ispunio, su naša nada. Sa ovom izložbom, on je i simbol načina na koji počinju mlade generacije. Kad pogledamo svet u kome živimo i sva dela koja se ovde, na ovoj izložbi nalaze, onda bi po svoj toj sivoj boji mogli da kažemo da je to neki Srednji ili Daleki istok– Hong Kong, Koreja… Kad pogledam šta se sve desilo posle pada berlinskog zida i onda vidimo te male đavolje šeretluke, ta mala đavolja stakla, te male napukline jedne biše sreće.. Ako bi sve one bile na plafonu, onda bismo ležeći iz kreveta mogli da vidimo jedno noć, zvezdano nebo i da pomislimo da je to slika jednog drugog sveta. Kad pogledamo taj nivo svesti, taj nivo vizuelne percepcije koji je ovde primetan onda bi u nekom momentu mogli da pomislimo– to su Palestinci, to su Baskijci, ali kad sve pogledamo malo bolje, vidimo jednu univerzalnost sveta.

DSC_1922

Mladi umetnik, Nikola Spasojević, na pitanje o tome zašto se opredelio za naziv „Sloboda” odgovara:

—Prvenstveno je izložba trebala da nosi naziv „Sloboda i ograničenja”, jer svaki rad koji vidite nije prikazan u onom iskonskom značenju reči sloboda—let ptice, kretanje, nebo, već i kroz neka ograničenja kao što su rešetke, lanci, puške, noževi, čak i kroz televiziju koja je jedna vrsta nametanja i kroz to i ograničavanja. Ta ograničenja koja sam pokazao pojačavaju efekat značenja slobode i daju razloge za šta se borimo. Sloboda je tema koja se meni, pa i čitavom čovečanstvu nameće kao simbol nedostižnog a svi mi težimo da dostignemo taj cilj i da je osvojimo. Od postanka sveta pa sve do danas, sloboda je fenomen koji se na užem ili širem planu značenja i ostvarivanja tiče svih nas, i otuda moja inspiracija za stvaranje likovnih radova i instalacija. Smatram da je ova tema bila aktuelna pre sto godina, da je aktuelna i danas i da će biti aktuelna i dok postoji čovek. Sama tematika u kombinaciji sa mojim radovima, poprima status univerzalnosti.

Koje su to vrste ograničenja ili prepreka koje jednom mladom čoveku onemogućavaju ostvarenje slobode?

—Ograničenja koja  sprečavaju protok slobode u mojim radovima bile su više mehaničke stvari kao što su lanci, rešetke, katanci,noževi, puške, kavezi, zidovi koje fizički sprečavaju čoveka da bude slobodan. U jednom od radova sam predstavio i televiziju sugerišući na njen negativan uticaj na čoveka, želeći da time postavim dilemu pred čoveka: da li je, i u kojoj meri ostvariva medijska sloboda? Jedan od načina na koji mladi ljudi mogu da se bore ne samo protiv stvari koje mu ugrožavaju slobodu , nego i svih problema jeste i umetnost. Smatram da ta borba, pre svega i bez obzira na zanimanje, treba da počiva na pozitivnom životnom stavu, optimizmu, učenju, usavršavanju, posvećenošću sportu, muzici.. Jednostavno, okrenuti se normalnim i pozitivnim mislima, stvoriti od njih navike i odbaciti pogrešne idole, uživati u malim stvarima i pronaći sebe i svoj pravi unutrašnji izraz.

Materijali koje ste koristili za izradu svojih instalacija su lagani, dok iz ideje o ograničavanju slobode izvire teskoba. Odakle Vam ideja da se opredelite baš za te materijale?

— Kao što ste primetili, sve se zasniva na nivou ideje. Ideja je glavni motiv celokupne izložbe, a snažna, moćna i borbena, smela poruka je njen ishod. Zanimljivo je to što su sve instalacije i slike rađene u 3D formi od stiropora. To je materijal koji je mek, lagan, zahvalan za oblikovanje i na kome se najbolje, po meni, mogu preneti sve te snažne poruke koje oko posmatrača neće ostaviti ravnodušnim.

U Vašem tumačenju, kakva je to bezuslovna sloboda?

—Poslužiću se Ciceronovom izrekom:„Sloboda je mogućnost življenja kako želiš”.

U realizaciji ove izložbe, koje je pripremana više od pola godine, učestvovao je Učiteljski fakultet. dekan prof. dr Radmila Nikolić, mr Obrad Jovanović, mr Kristinka Selaković, mr Branko Popović i istoričar umetnosti, kustos Narodnog muzeja Katarina Dogandžić Mićunović.

U performansu o slobodi i muzičkom delu programa povodom otvaranja izložbe učestvovali su studenti Učiteljskog fakulteta:Jelena Stojanović, Vladimir Maričić, Ksenija Šupić, Bojan Malešević, Jasmina Lazarević i Mila Ristović.

M.Nikolić

Mar 18, 2014 0 comments 346 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
DruštvoERO Pokloni

Poklanjamo knjigu Vanje Bulića

by Velimir Popovic Mar 18, 2014
written by Velimir Popovic 2 minutes read

naslovna nagradna igra 1

Sajt Ero ponovo vam pruža priliku da osvojite jednu interesantnu knjigu izdavačke kuće Laguna. Ovog utorka pripremili smo vam knjigu Muškarac u izvesnim godinama Vanje Bulića. Svi koji se u toku dana jave i tačno odgovore na nagradno pitanje koje se nalazi na kraju teksta, imaju mogućnost da postanu dobitnici knjige. Izvlačenje dobitnika će biti objavljeno u sredu, a dobitnik će biti obavešten o preuzimanju nagrade. Odgovore na postavljeno pitanje, koje se nalazi na kraju teksta, treba poslati office@ero.rs.

muskarac_u_izvesnim_godinama

 MUŠKARAC U IZVESNIM GODINAMA, VANJA BULIĆ

 Ukratko o knjizi

Zbirka kolumni Vanje Bulića, autora nekoliko bestselera. Čitaju se u jednom dahu jer su priče prepoznatljive, duhovite i zavodljivo ispričane.

Sadržaj

Zašto muškarci u izvesnim godinama obavezno nakvase sportsku majicu vodom za pranje šoferšajbne kad se vraćaju s treninga kući; zašto plaču na koncertima kad naiđe sentiš blok; o čemu pričaju na moru dok satima stoje u plićaku; zašto se udvaraju kelnericama u lokalnoj birtiji; koga zovu u ponoć 31. decembra mobilnim telefonom kad ulete u ve-ce ili izlete na parking; zašto ne čitaju umrlice i koliko odlažu prvi odlazak u banju…

Ako neko nema smelosti da čita eseje o lepoti neizvesnih godina i tišini kad deca izađu iz kuće od koje može da se ogluvi, neka se drži tekstova u kojima se Bulić, okupan mirisom Pino silvestre i s zviždukom Yesterday na usnama, pita da li muškarac u izvesnim godinama može da bude romantičan; šta dobija kao rođendanski poklon od školskih drugarica; kako reguliše saobraćaj u bračnom krevetu i da li uopšte „babaribe“ i „dedafrajeri“ vode ljubav…

Prethodno objavljeni naslovi

Jovanovo zaveštanje, Kako sam gajio blizance, Simeonov pečat, Oko otoka, Sto bisera

O autoru

Vanja Bulić, od oca Dušana i majke Bosiljke, rođen je 1947. godine u Kumanovu. Od 1952. godine živi u Beogradu.
Imao je rok sastav, igrao je odbojku, strastveni je igrač preferansa, ceo radni vek je proveo u novinarstvu – pisanom i elektronskom. Pisao je u gotovo svim prestižnim novinama druge Jugoslavije, a zlatni period je doživeo kao urednik Duge. Kao TV stvaralac je uradio više od dve hiljade jednocasovnih emisija, a bio je scenarista i tri TV serije: Jugovići (1988, RTS), Drugo stanje (2006, BK televizija) i Javlja mi se iz dubine duše (2007, TV Košava).
Koscenarista je filma Lepa sela lepo gore i scenarista filma Drugo stanje. Radio je i dokumentarne filmove.
Napisao je zbirke priča Muškarac u izvesnim godinama, Kako sam gajio blizance,  Sto bisera i romane Jovanovo zaveštanje, Simeonov pečat, Tunel – lepa sela lepo gore, Ratna sreća, Zadah belog, Vrele usne, Parada strasti, Drugo stanje.

Živi od novinarstva. Otac tri sina. Član je Udruženja književnika Srbije.

Nagradno pitanje: Navedite naslove dva romana Vanje Bulića?

Odgovore slati na e-mail adresu: office@ero.rs

Mar 18, 2014 0 comments 379 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
KošarkaSport

Ubedljiva pobeda seniora Play Offa u Čačku

by Velimir Popovic Mar 17, 2014
written by Velimir Popovic 3 minutes read

naslovna playoff

Seniori Play Offa su i ovog vikenda pružili sjajnu partiju i slavili u Čačku. Ovoga puta savladali su Čačak 94 na gostujućem terenu sa 66:101 (18:35, 21:19, 14:22, 13:25).

Pored ubedljive pobede i kvalitetne igre treba istaći i povratak kapitena Miljana Šćepanovića posle duge pauze zbog teške povrede, kao i dobre role mladih igrača rođenih 1997. godine koji su debitovali na ovoj utakmici Aleksa Papić postigao 4 poena, Boris Moljević 4, Ivan Pavlović 2 poena. Play Off je imao i četiri igrača sa dvocifrenim učinkom Nenada Milenkovića sa 23 poena, Živka Skokovića sa 22 poena, Marka Arsenovića sa 21 poenom, Vladimira Todorovića sa 10 poena. U strelce su se još upisali Nemanja Karakli sa 6 poena, Igro Milovanović sa 4, Nemanja Brašnović sa 5 poena. U domaćoj ekipi bolji od ostalih bio je Stevan Alempijević sa 15 poena.

U sledećem kolu seniori će ugostiti ekipu Vladimiraca.

Obe kadetske ekipe Play Offa su zabeležile pobede. Play Off1 savladao je Zlatar u Novoj Varoši rezultatom 42:56. Najefikasniji u Play Offu bio ja Ivan Pavlović sa 16 poena, Boris Moljević Boris je postigao 15, a Aleksa Papić 12. U poraženoj ekipi Danko Dumaić je postigao 13 poena.

Play Off 2 je savladao na domaćem terenu ekipu Studenta iz Bajine Bašte sa 76:63 (22:12, 22:12, 18:23, 14:15). U Play Ofu su se istakli Đokić sa 21 poenom, Smiljanić sa 20, Drašković sa 13 poena. U ekipi Studenta bolji od ostalih bio je Knežević sa 15 poena.

U narednom kolu Play Off 1 je slobodan, a Play Off 2 gostuje ekipi Zlatara.

Pioniri Play Offa su ostvarili veoma važnu pobedu protiv ekipe Šapca u osmom kolu Kvalitetne lige Srbije rezultatom 62:56 (14:13,19:10,18:16,11:17). Pored pobede i velike borbe treba istaći i povratak na teren Uroša Obućine posle duže pauze zbog povrede. Ekipu Play Offa do pobede su vodli Pavle Đurđić sa 20 poena i Aleksa Koprivica sa 16 poena. U strelce su se upisali jos Milivojević sa 2, Lazarević sa 4, Bjelaković  sa 3, Kojadinović sa 2, Trnavčević sa 2, Mulina sa 4, kapiten Micić je dao 9 poena i imao 15 skokova. U gostujućoj ekipi u strelce su se upisali Pajić sa 2, Živanović sa 1, Terzić sa 5, Novaković sa 23, Negovanović sa 15 i Matić sa 10 poena.

U narednom kolu pioniri gostuju ekipi Loznice.

Mlađi pioniri su poraženi na gostovanju u Prijepolju od ekipe Rasa sa 52:49 (17:9,7:15,16:9,12:16). U ekipi Play Offa istakao se Starčević sa 15 poena, a u ekipi Rasa Lanović sa 16 poena.

U narednom kolu Play Off gostuje u Kosjericu ekipi Crnokose.

U Regionalnoj ligi u pionirskoj konkurenciji sastali su se ekipe Play Off 1 i Play Off 2. Slavila je ekipa Play Off1 rezultatom 64:71 (14:13,19:14,11:25,21:19). U Play Off1 do pobede je vodio sjajni Vuk Milović sa 34 poena, pored njega u strelce su se još upisali Matić sa 3, Đunisijević sa 5, Kuljanin sa 4, Cvetković sa 2, Nestorović sa 13, Starčević sa 10. U play Offu u strelce su se upisali Šapić sa 15, Delić sa 3, Cubić  sa 14, Jović sa 3, Topalović sa 3, Lazarević sa 23 i Bjelaković sa 3 poena.

U narednom kolu Play Off 1 dočekuje Mladost iz Lučana, a Play Off 2 ekipu Užica.

Izvor: KK Play Off

Mar 17, 2014 0 comments 414 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Zanimljivosti

Nije država kriva, mi smo krivi!

by Velimir Popovic Mar 17, 2014
written by Velimir Popovic 5 minutes read

slika3

Činjenica da smo socijalna bića, predodređeni na suživot, počev od porodice, radnog kolektiva pa do države ne oslobađa nas lične odgovornosti. Lična odgovornost je nešto što najlakše potegnemo kad je u pitanju naš ego, njegovo postavljanje na pijedestal, pogotovo u interpesonalnoj komunikaciji. Nema čoveka, ukoliko se slepo ne drži religijskih postulata o skromnosti i ponižavnju svoga ja u odnosu na druge na putu podržavanja Hrista, koji ne voli da ističe svoje zasluge. Ne mali broj puta rečenicu počinjemo sa „Ja sam..” ili „Kad sam ja…”. Naša egocentričnost je nešto što nam pomaže da damo bitno mesto i u sopstvenim, ali još više i u tuđim očima. No, naša boljka je kada se potegne pitanje opšte odgovornosti, veliko „ja ” gubi i smisao i značenje u opravdanjima da je društvo ili politika glavni krivac.

Mnogo stvari na koje možemo da utičemo, pojedinačno, biva nemarno prenebegnuto i prebačeno na neko „društvo” i „državu” koja nas se ne tiče, ali nam se kasnije, bumerang efektom vraća. Primeri kao što su zaštita čovekove okoline ima društveni značaj ali ništa nam ne smeta da samo jednom bacimo papirić kroz prozor automobila, ili ispred zgrade u kojoj živimo. Kukamo na korupciju, na lekare, advokate, službenike, a sami smo prvi ponudili koverat, kafu, čokoladu…sve u nadi da ćemo ranije ili kvalitetnije uraditi ono za šta smo pošli. Dosta nam je skandala po novinama, bljutavog televizijskog programa, ali čim otvorimo novine ili uključimo televizor sve tražimo nešto plitko i šareno što ne zahteva puno angažovanje moždanih vijuga. Priča o „omladini” je toliko besmislenija jer isti taj koji najviše ima primedbi uradiće sve da mu dete ima dobar džeparac, najnoviji mobilni telefon, najskuplju garderobu i najmanje obaveza ne bi li sačuvalo dragocenu snagu, koju ruku na srce, bolje da utroši na korisnu delatnost nego da troši na tuče na fudbalskim utakmicama i po kafićima. Amerika ili Evropa, koje najčešće optužujemo nisu na silu uveli u Srbiju partijsko zapošljavanje nego smo sami gledali ko nam je od rodbine, prijatelja ili poznanika na položaju i zarad sopstvenog komoditeta uveli ovaj virus u društvo, zaboravljajući da smo u epohi ove naše demokratije kada je vlast političkih stranaka nesigurna kuća i da je ono što je danas u milosti sutra u najgoroj mržnji ili besu. I kad kažemo da nam se ništa ne menja, svesni ovih stanja, povezali smo se u klike koje usisavaju pojednačno mišljenje, lične stavove, jedinu dragocenost svakog bića– različitost.

slika4

Jedan od primera kakvih je bezbroj, u raznim oblicima je seoski Dom kulture u Trnavi kod Karana. Sredinom osamdesetih sagrađen od sredstava samodoprinosa građana (jedna od kategorija socijalizma koja nam je omogućavala neke kvalitetnije segmente društvenog života) potpomognut sredstvima opštine, bio je jedan od najlepših u ruralnim područjima oko Užica. U izgradnji Doma kulture, igrališta ispod njega i igrališta ispred Osnovne škole su učestvovali stanovnici sela, ko traktorom, ko ručnim kolicima, ko lopatom, ko delom ručka za zajedničke obroke u toku trajanja radova. Duh zajedničkog truda na izgradnji, nastavio se i u uživanju u rezultatima rada- višednevnim sedmičnim okupljanjima u večernjim satima kada su se organizovali treninzi streljačkog kluba, odbojke, rukometa, malog fudbala za mlađe, i sedeljki i priča za starije. Pehari, medalje, diplome, plakete za sportske uspehe omladine ređale su se po ormarima i zidovima kancelarija.

slika2

Onda, kao i sve, kad se država raspala, raspao se i zajednički duh, tako u sveopštoj panici, ekonomskom propadanju, propadao je i kolektivni moral. Ne zapadajući u patetiku za prošlim vremenima, činjenici da je u selu sve manje omladine i dece, da je osnovna škola pred zatvaranjem, bitno je da je Dom kulture dobio drugačiji životni put. Od svrhe okupljanja omladine, jedno vreme je čak služio i kao obor za ovce, pa za organizovanje žurki na koje je dolazio veliki broj mladih ih Užica, Kosjerića, Požege, pa do mesta u kome se po potrebi organizuju veselja poput punoletstva,  rođendana… Slika koja jedino može da izazove bes, osećaj poniženja i još većeg jada od polupraznog sela je polomljen inventar, pobuđali zidovi kroz koje je prokišnjava, najlon umesto plafona u jednoj prostoriji, nijedna vazdušna puška od opreme koju je tadašnji streljački klub posedovao, nijedna lopta niti drugi sportski rekvizit, iskrivljeni ormar u kome pored upotrebljene ambalaže leže zaboravljeni pehari za sportska dostignuća,  trava izrasla po igralištu na kome je popucao asfalt, gomile smeća..

slika1

Ne ulazeći u problematiku domova kulture koji po selima širom države propadaju /takvih neiskorišćenih prostora slične namene i sudbine imamo i u gradovima/, uzimajući primer Trnave karanske kao reprezentativan, na svako pitanje o odgovornosti za takvo stanje odgovor je bio da je kriva država, politička partija koja je pre toga bila na vlasti. Nije baš dokazivo da država ima ključ od ovakvih institucija, da politička partija ne ume da zameni crep na krovu, popravi bravu na vratima ili slično. Nekako je i tugaljiv izgovor da nema omladine i ljudi ( ko li onda dolazi na rođendane koji se tu organizuju?). Ne sporeći ni da je dobijena dozvola od opštine za korišćenje istog za privatne svrhe, valjda je postojao taj neko ko je platio naknadu za korišćenje i ko je bio odgovoran za stanje u i, oko prostorija. Lična odgovornost je, u traženju odgovora na pitanje o krivici, počela da se prenosi s imena na ime svih učesnika, tako da je na kraju (uobičajeno) da od svih koji su ikad imali ključeve i pravo na korišćenja iza svakoga ostao red, ispravan inventar (koga gotovo nema ili ga ima u polomljenom stanju) kao i neprihvatanje odgovornosti za veće vidljive štete. Reći na kraju svega– tipično za nas, to ograđivanje s kolektivitetom, nezainteresovanost, ignorisanje i sleganje ramenima je jedan od glavnih krivaca za stanje društva u kome se nalazimo a za koje opet tražimo faktore van svoga „ja”. Kada bi svako od nas, jednom, makar jednom rekao–nisam trebao lekaru da dam sto evra, nisam trebao da prijavim kolegu šefu za grešku od juče šefu pre nego mu to lično kažem, nisam trebao da bacim pepeo sa žarom u kontejner, nisam trebao da prećutim detetu što je pobeglo sa časa, nisam trebao..nisam…suočavajući se sa svojom greškom isto toliko rado, u nekom interesu boljeg zajedničkog života, kao i sa hvalospevima „Ja sam..”, sigurno je da bi za kratko vreme imali na mnogo manje stvari da se žalimo.

M. Nikolić

Mar 17, 2014 0 comments 364 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Izložba skulptura Miluna Vidića

by Velimir Popovic Mar 14, 2014
written by Velimir Popovic 2 minutes read

1

U Gradskoj galeriji u Užicu sinoć je otvorena izložba skulptura Miluna Vidića. Ovo je druga izložba u nizu koja se održava u okviru programa nazvanog „Oni koje na zaboravljamo”.

DSC_1776

Program je pokrenut prošle godine sa inicijativom da se predstave i sačuvaju od zaborava umetnici koji su značili i učinili mnogo za kulturu grada i šire. Prema rečima Zorana. V. Cvetića, direktora Gradske galerije prošle godine je predstavljen doajen srpskog, zlatiborskog pejzaža, Božidar Kovačević, a drugi u nizu u okviru ovog programa je Milun Vidić, autor koji nažalost više nije među nama.

2

Milun Vidić je rođen 9. marta 1939. Godine u selu Roge. Završio je Akademiju likovnih umetnosti u Beogradu, kao i postdiplomske studije 1970. Godine na istoj Akademiji, u klasi  profesora Miše Popovića. Član je ULUS–a od 1968. godine, od 1970. do 1977. godine je u statusu Slobodnog umetnika i jedan je od osnivača i član vajarske grupe „Deset plus”. Od 1977. do 1994. godine je radio na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, a zatim je 1994. godine prešao na Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu gde je radio do 2004. godine kada je otišao u penziju. Umro je u Beogradu 15. novembra 2007. godine, a sahranjen je u Aleji zaslužnih građana. Izlagao je u mnogo galerija Beogradu, Požegi,  Aranđelovcu, Novom Sadu, Užicu, Zrenjaninu. Dobitnik je mnogih nagrada od kojih se mogu izdvojiti, nagrada na izložbi „Prostor 76” u Beogradu izvođenje skulpture u materijalu, nagrada livnice „Plastika” na XVII Oktobarskom salonu u Beogradu, nagrada na 7. izložbi Jugoslovenske male plastike u Murskoj Soboti, nagrada „Politike ” iz Fonda Vladislav Ribnikar za samostalnu izložbu skulptura u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu i druge.

3

Novinar Zoran Jeremić je o stvaralaštvu Miluna Vidića napisao:

„Na svim Vidićevim radovima kao da je samo vreme klesalo znakove monumentalnog duha i mitskih zračenja, znakove mogućnosti našeg trajanja, i trajnosti. A to vreme koje radi za vajara ne meri se ni hronometrom, ni kalendarima, ni smenjivanjem godišnjih doba. To vreme je mitsko vreme: uvek prisutna stvarnost, stalno spremna da se otelovi. Umetnik je mitograf, on ne mari za vremenska rastojanja.”

M. H.

Mar 14, 2014 0 comments 356 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Newer Posts
Older Posts

Berza

Privredni Registar

Auto servisi

Start – mehanika

Više info
Aluminijum i PVC

Prowindoor ZBS

Više info

Matijević

Više info

Auto servis Duško

Više info
Hoteli i Hosteli

Hotel Mir

Više info

Skorašnji članci

  • Kvalitet vode i mere bezbednosti na plaži reke Đetinja Jul 11, 2025
  • Rastući broj požara u Užicu: Ljudski faktori i strategije prevencije Jul 11, 2025
  • Napredni Hologic uređaj za sveobuhvatne zdravstvene provere Jul 10, 2025
  • Prognoza vremena za Srbiju: Očekujte promenljive uslove sa vetrovitim intervalima Jul 10, 2025
  • Avanture na Zlatnoj Gondoli: Otkrijte letnju magiju Zlatibora Jul 9, 2025

Pretraga

  • +381 65 3808 093
  • info@ero.rs

Vesti

  • Politika
  • Region
  • Privreda
  • Ero digital
  • Društvo

Privredni Registar

  • Auto
  • Turizam
  • Poslovni svet
  • Građevinarstvo
  • Zdravlje i medicina

Marketing

  • Uslovi korišćenja
  • Polisa privatnosti
  • Privredni Registar
  • Vesti i informacije
  • Reklamiranje
  • Kontakt

Mesečni bilten

ERO.RS © All rights reserved

Izrada sajtova Užice

Hosted by WPS.RS

Facebook-f Instagram Twitter Linkedin
ERO
  • Početna
  • Vesti
  • Privredni Registar
  • Užice
  • Sport
  • Privreda
  • Društvo
  • Galerija
  • Ero Digital