U utorak 18. novembra na Velikoj sceni Narodnog pozorišta na repertoaru je predstava „Smećarnik” po tekstu Koste Peševskog u režiji Stevana Bodrože.
Foto: Narodno pozorište Užice
Na međunarodnom Dance fest takmičenju u Novom Sadu u nedelju 16.novembra, balerine iz baletskog studija „Maga Magazinović” iz Užica osvojile su tri prva i dva treća mesta. Prvo mesto je ostvojile: najstarija baletska grupa (devojčice starije od 9. g.) sa koreografijom Arapska igra, grupa od 8 g. do 9. g sa koreografijom Anet polka kao i beogradsko odeljenje „Mage” i najmlađe (7 .g) sa koreografijom Valcer zvezdica. Treća mesta su osvojile: namlađe polaznice sa koreografijom Moji prvi baletski koraci i balerine uzrasta 10– 11. g. sa koreogrfijom Labudići.
Mlade užičke balerine na čije smo medalje i nagrade već navikli kao da se to podrazumeva ovim potvrđuju svoj kvalitet i van granica naše zemlje budući da treba imati u vidu da je na ovom takmičenju učestvovalo preko 2 000 igrača i to ne samo iz Srbije već i evropskih država pa čak i daleke Australije.
Osnivač i vođa baletskog studija „Maga Magazinović” balerina Dunja Mahorčić koja je zbog prvog materinstva ove godine brigu o mladim balerinama prepustila svojim koleginicama ne krije zadovoljstvo:
— Verovala sam u uspeh mojih polaznica, prvenstveno zbog njihovog talenta, volje i napornih vežbi, zbog načina rada koji je opredeljen na disciplinu i zabavu zajedno što decu čini motivisanom . Ono što doprinosi njihovoj motivaciji jeste taj neprekinut niz uspeha, bez obzira da li sam ja tu ili ne, jer utemeljen metod koji donosi rezultat se ne menja već samo razvija. Drago mi je da je naš zajednički trud na svakom takmičenju prepoznat u tako velikom broju i škola i polaznika, pogotovo što je ovo jedno od većih međunarodnih takmičenja na kojima smo redovni učesnici. Ne sumnjam da će se uspeh nastaviti, uz rad i zalaganje kao i do sada, uz poverenje koje imam prema devojkama koje rade s decom, mogu samo da se radujem isto kao da sam svake nedelje u Užicu na treninzima.
M.Nikolić
U Narodnom pozorištu Užice u sredu 5. novembra otvoren je XIX Jugoslovenski pozorišni festival „ Bez prevoda”. Oslanjajući se na jedan od ovogodišnjih državnih kulturnih jubileja, 150 godina od rođenja Branislava Nušića, slogan ovogodišnjeg festivala „Danas ti je, brate , sve na prodaju; čast, savest, i prijateljstvo, sve, brate, sve” ističe kako koren današnjih tako i nasleđe bivših problema na teritoriji svih država gde za razumevanje govora i pisma prevod nije potreban.
Na otvaranju festivala, publici se obratio gradonačelnik Užica i predsednik Saveta festivala, Tihomir Petković rečima:
—Trebalo je imati viziju i hrabrost pre 19 godina i odškrinuti vrata jedne ambiciozno zamišljene manifestacije s zadatkom da na jednom mestu okupi najbolje pozorišne predstave sa prostora države koja je nestala sa ciljem da se odbrani kulturni prostor u kojem ne postoje prepreke za razumevanje i razvoj najvećih umetničkih dostignuća. Trebalo je biti istrajan svih ovih godina pa izgraditi i očuvati ugled festivala koji je, uprkos svim izazovima sa kojima se suočava u ovom trenu, vidljiva i prepoznatljiva manifestacija na mapi kulturnih dešavanja u regionu. Entuzijazam i posvećenost nisu nam nikada nedostajali, verujem da je to upravo učinilo da festival u Užicu i opstane i ostane mesto na kome se razvija nada i saradnja otvorenih srca. Teška vremena, a naša su na žalost takva, ogole sve ljudske slabosti i najlošije osobine. Slogan ovog festivala nas opominje da moramo učiniti sve da odbranimo ljudsko dostojanstvo tako što ne smemo dozvoliti prodaju časti, savesti, prijateljstva..Samo suočavanje sa istinom može nas vratiti na pravi put a pozorište je idealno mesto za susret s njom jer je ono kao i život– sve je u njemu. Treba samo dobro otvoriti oči i čuti pouku. Držimo se još jedne Nušićeve pruke koja glasi: „ Bolje gledati život u pozorišnom komadu nego pozorišni komad u životu.”
Festival je otvorio teatrolog dr Ivan Medenica, ističući:
— Nušić nije aktuelan samo kada nas podseća na posebne, apartne društveno političke teme kao što su lažni doktorati. On je vrlo angažovan da govori o opštim temama vezanim za društvene devijacije karakteristične za ove prostore kao što su : korupcija, politikanstvo, nepotizam i sve ono što nam je pozna to u prvom redu iz njegove čuvene „Gospođe ministarke”. Nušić nije aktuelan samo za ove naše lokalne prostore, sadašnju našu državu, nego i onu kojoj je posvećen ovaj festival. Ovaj festival je značajan zbog toga što nas podseća, opominje da je književno, dramsko, literarno nasleđe zaista jedinstveno i da se kulturni identiteti ne mogu svoditi na državne identitete, da su oni mnogo složeniji, bogatiji i raznovrsniji i da kulturni identitet nikada ne može biti državni etitet.
U holu Narodnog pozorišta, kao deo pratećeg programa, otvorena je izložba fotografija Radovana Baje Vujovića koji je svojim fotoaparatom zabeležio upečatljive scene predstava sa prošlogodišnjeg festivala.
Prvog festivalskog dana izvedena je predstava „Doktor Nušić” , po tekstu „Dr” Branislava Nušića , Somborskog narodnog pozorišta i Kruševačkog pozorišta, u režiji Kokana Mladenovića za koju je prosečna ocena publike nakon glasanja iznosila 4, 62.
Ono što je uobičajeno za festival jesu okrugli stolovi nakon odigranih predstava uz učešće pozorišnih umetnika, selektora, kritike i novinara ali i publike koja svojim aktivnim doprinosom razgovorima dokazuje da teatarski jezik jeste nešto iz i blisko životu i realnom životu svakoga .
M. Nikolić
Drugi festivalski dan,u četvrtak 6. novembra od 19, 30 na Velikoj sceni Narodnog pozorišta Užice, publika će imati priliku da pogleda a nakon toga i oceni predstavu Beogradskog dramskog pozorišta „Trpele”, autorski projekat i režija Boban Skerlić.
Igraju: Paulina Manov , Danica Ristovski, Jadranka Selec, Milena Pavlović Čučulović, Nataša Marković, Slađana Vlajović, Milica Zarić.
Prvog dana XIX Jugoslovenskog pozorišnog festivala izvedena je predstava „Doktor Nušić” nastala prema komadu „Dr” Branislava Nušića, u režiji Kokana Mladenovića, koprodukcijiski projekat Somborskog narodnog pozorišta i Kruševačkog pozorišta. Da nije 150. godina rođenja Branislava Nušića jubilej koga ove godine obeležavamo, ne bismo imali pregled skoro svih Nušićevih komada na pozorišnim scenama širom Srbije i ne bi se toliko govorilo o nama samima, stanovnicima ove države uvek i iznova prijemčive propradljivom stanju svesti i savesti koji nas po crnom izdvajaju od ostatka sveta a na šta je svojevremeno ukazao Ben Akiba. Crnom, jer predstava Doktor Nušić nema ni jedan svetao lik, ni jednu moralno čistu i neukaljanu ličnost. Baš onako kako je već duže vreme kod nas. Onako kako je reditelj pokazao da Nušićeva dijagnoza ukazuje na maligno oboljenje jednog društva u kome je sve podložno moralnoj plesni izazvanog bakterijom zvanom kapital i njegovom mogućnošću da kupi sve: od časti do prijateljstva i savesti. Oštro sečivo satire, na velikom broju mesta i groteske nije mimoišao skoro ni jedan segment društva, od najviših slojeva koji trguju jednako uspešno etičkim postulatima društva i pojedinca isto kao i materijalnim dobrima, pseudo humanitaraca, inovatora i uvoznika „novih” ideja, savetnika poliglota…, ali ni najširi sloj društva koji aplaudira na mig svog vođe pri tome na jedno oko osmatrajući ćar koji nudi sledeći. Bogatom i slojevitom radnjom ljušteći opnu po opnu plodova balkanskog kapitalizma novog doba kritika nije zaobišla ni umetnički tradicionalizam i multiplikovanje stereotipa na primeru dosadašnjih izvođenja Nušićevih komada i njegovih likova. Stožer oko koga se počinje dramaturški slojevito razotkrivanje drušvenih uslova u kojima obitavamo jeste kupovina diploma i trgovina znanjem ali kroz taj događaj koji nam je doneo nesigurnost i nepoverenje u ionako neuverljivu vlast a da smo pri tome zaboravili da se posramimo jer smo za te iste glasali, samo je primer koliko smo nepromenljivi još od doba Nušićevskog upiranja prstom u večite slabosti srpskog mentaliteta. Busajući se u grudi sa pravim vrednostima u šta spada i porodica, ovakvo društvo iznedrilo je totalnu izopačenost u odnosima unutar te ćelije, gde kroz ukazivanje na patrijarhat kao balkanski model života, izniču i nove generacijske forme nezrele, nestabilne, neodlučne i labilne dece koja odrastaju u zaštićenim kavezima svojih staratelja (roditelja). Ta pogubljena generacija, svesni smo i viđamo ih svakodnevno, čeka svoju priliku da, vaspitanjem i uslovima života stečene unakažene sisteme ponašanja, ispolji prvom zgodom bezobzirno utirući i svoje korene primenjujući i potvrđujući tako porodični model ponašanja.
Glumci ova dva pozorišta izuzetno sigurno vladaju bogatim scenskim prikazom od narativnog izraza pa do scenskog pokreta prepunog značenja i figurativnog isticanja delova radnje ili dijaloga u metaforičnom akcentu. Saša Torlaković ( Života) prvak drame Somborskog pozorišta, svojom glumačkom ekspresijom daje nam lik patrona, sigurnog i samouverenog, čoveka našeg doba koji na izuzetno smiren i proračunat, zapadnjački hladan način s perverznom lagodnošću i emotivnom distanciranošću manipuliše svim uključujući i svoje potomstvo zarad statusa i bogatstva. Primer kapitalističkog oca. Biljana Keskenović ( Mara) , tipičan nušićevski lik sirove malograđanke koja se po mužu našla na društvenoj lestvici kojoj ni po čemu ne pripada i kojoj je taj status tesan korset za svakojake sirove gluposti i čemer neprosvećenosti. Branislav Trifunović u ulozi Milorada daje nam prikaz razmaženog bogataškog sina nenaučenog na obaveze i odgovronosti, prezaštićeno dete koji oseća da plan njegovih roditelja jeste nešto što žulja njegove sposobnosti i namere koje će tek usput, ako ih igra slučaja ili nužda donese, otkriti. Kroz lik Ujka Blagoja ( Bojan Veljović), reditelj se poigrava i sa konzervativnim i šablonski tumačima Nušićevog dela, iznoseći kroz tumača ove uloge na scenu ne samo rođaka, asistenta u mutnim radnjama glavnog junaka nego i jednu olinjalu glumačku formu provincijskog manipulanta, sitnog trgovca jednako sposobnog na prevaru kantarom i očima, onako kako se decenijama igrao na scenama naših pozorišta.
Ostatak glumačke ekipe svakako zaslužuje pohvalu za sigurnost i uigranost do simbioze budući da kompleksnost rediteljske ideje ni u kom slučaju ne trpi proizvoljnosti niti omaške. Songovi Marka Šelića Marčela izbrušeni na ironiji i parodiji po odobrenju Dokotora za drušvo bili bi poželjan i nezaobilazan deo svakog udžbenika za dijagnostiku. Scena s mnoštvom rekvizita koja može i promeniti svoju namenu samo dodatno ističe još jednu od bolesti našeg doba– materijalističko gomilanje stvari, produkcija i potrošnja, i nagon za gomilanjem istih koji u suštini jesu koren svakog duhovnog urušavanja (diploma može jednako dobro poslužiti i kao stolica) i degradiranja ( potrebno je imati jednu sliku za javnost a jednu za sebe). Kostimi Dragice Laušević, stilski kostim pretežno crne boje s po nekim detaljem u boji, osim glavnog lika koji u svrhu statusnog simbola nosi crveni kaput, u funkciji su onoga što „Doktor Nušić” želi da kaže: da smo svi jednaki, i jednako krivi za ovo što nam se događa, za ovo što smo preko noći od „provincije postali Evropa.”
M. Nikolić
Ruski umetnik svetske slave, najveći mladi violinski virtouz današnjice Jurij Revič nasupiće 13. novembra u Beogradu. Ovaj umetnik svetskog glasa na čije nastupe se čeka godinama zahvaljujući našem violinisti Jovanu Kolundžiji čiji je blizak saradnik , kad je u pitanju Srbija i Beograd rado napravi izuzetak u svom pretrpanom rasporedu angažmana. Ovom prilikom, svojim koncertom otvoriće Međunarodni festival kamerne muzike u Centru lepih umetnosti u Guarneriusu koji će trajati od 13. do 15. novembra a pod pokroviteljstvom Skupštine grada Beograda i koji će pored Reviča ima predstaviti srpskoj publici vrsne mlade muzičare iz celog sveta.
Jurij Revič , 23– godišnji moskovljanin potiče iz muzičke porodice a violinu je počeo da svira od pete godine a već sa sedam postaje đak Centralne muzičke škole u okviru Državnog moskovskog konzervatorijuma. Godine 2009. primljen je na Bečki konzervatorijum u klasi Pavela Vernjikova. Dobitnik je nagrada na međunarodnom takmičenju „Virouzi 21. veka” u Moskvi, na Međunarodnom takmičenju „Oldenburg Promenade” u Oldenburgu , na međunarodnom violinskom takmičenju David Oistrać, a 2010.g. dobio je prestižnu stipendiju za mlade muzičare Mstislav Rostropovič. Dobitnik je i nacionalnog priznanja „ Božićna zvezda” i Medalje za veliki doprinos pronošenju slave Rusije a prvi je dobitnik priznanja Gruzik fondacije. Do sada je nastupao na svim prestižnim koncertnim salama sveta od njujorškog Karnegi Hola, tokijskog Metropoliten Hola, bečkog Musikverein–a, Glenn Gould studija u Torontu, moskovske sale Čajkovski…Prošle godine svojim nastupom otvorio je 35. sezonu prestižne Milanske skale.
Od nedavno Jurij Revič je jedan od najmlađih univerzitetskih profesora u Evropi na bečkoj Muzičkoj akademiji. Osim toga , promoter je i ambassador Betoven centra i poznate Amadeus škole u Beču, a kroz Evropsko– rusko društvo za međunarodnu saradnju (čiji je umetnički direktor) pokretač je brojnih humanitarnih akcija.
Uz muziku ovaj mladi umetnik svestranost svoje ličnosti predstavio je ovog leta i kroz kratki film „Confusion” gde potpisuje scenario, režiju i igra glavnu ulogu. Ovaj film je od strane nekih stučnih krugova proglašen za film meseca a njime Revič skreće pažnju javnosti na probleme osoba s oštećenim sluhom .
Ovaj virtouz koji je već u svojoj 23. godini od strane umetničke kritike i publike stekao epitet „novog Paganinija” za koncert u Guarneriusu pripremio je program koga čine kompozicije Paganinija, Sarasatea, Tartinija, Pergolezija i Ravela. Na sceni 13. novembra nastupiće sa našom poznatom pijanistkinjom Natalijom Mladenović.
Koncert počinje u 19, 00 a karte se mogu nabaviti u Guarneriusu.
Za one koji nisu u mogućnosti da uživo potvrde atribut jednog od najboljeg violiniste , uživanje može da pruži i insert sa snimka Revičevog koncerta:
M.Nikolić
U javnosti dokazani kvalitet i autentičan likovni izraz užičkog slikara Aleksandra Dimitrijevića biće , skupa sa još četvoricom svojih kolega poteklih sa novosadske likovne akademije , predstavljen u beogradskoj galeriji „New Moment” od 06. do 30.novembra. Zajedno s Dimitrijevićem svoja dela beogradskoj publici predstaviće i Petar Mirković, Tadija Janičić, Milan Nešić i Momir Bulović. Izložba simboličnog i pomalo apsurdnog naziva „Odličan 5” ima za cilj da pokaže autentičnost duha petorice slikara koji svoj atrubut „odličnosti” zavređuju nastojanjem da na prvo mesto stave kvalitet u odnosu na kvantitet za razliku od sredine i uslova u kojima žive i rade gde je sistem vrednosti upravo obrnut. Nazivajući ovu petorku „modernim nomadima” stručna javnost ističe njihovu kosmopolitsku oslobođenost u likovnom izrazu isto koliko i u umetničkom duhu koji je godinama razvijan i nadograđivan kroz njihove izložbe od Nju Jorka, Majamija, Londona, Amsterdama, Beča..
O svom učešću na toj izložbi Aleksandar Dimitrijević je izjavio:
—Umetnici koji izlažu na „Odličan 5” su moji prijatelji s kojima sam proveo puno vremena i koji su jako zaslužni za moj razvoj u umetničkom smislu. Za mene je ova izložba značajna ne samo zato što se radi o izložbi koja objedinjuje jedan donekle sličan izraz sveta kroz likovnu umetnost nego i zbog toga što se mi konačno okupljamo na jednom mestu.
„ „ Odličan 5” je izložba kojom ovi umetnici izražavanju svoj bunt, stvaraju iluziju fotografije, kritikuju banalnost naše civilizacije i poigravaju se sa mitovima popularne kulture koji su ukorenjeni u našoj svakodnevici. Oni istražuju teme dokolice, igre i odsustva kontrole i kombinuju ih sa tipično slikrskim elemetnima, linijama i nanosima boje s jedne strane , i nasumičnim delovima teksta s druge. Beskrajne varijacije ovih komponenti slika koje su istovremeno monumentalne i intimne ,umetniku omogućavaju ispitivanje određenih unutrašnjih psiholoških stanja. Kombinujući razne likovne i nelikovne elemente dolaze do interesantnih vizuelnih formi i predstavljaju realnost bez eufemizma i ulepšavanja. ” (City Magazine )
M. Nikolić
U sredu 05. novembra počinje XIX Jugoslovenski pozorišni festival „ Bez prevoda”. Na programu festivala prvog dana, pored otvaranja fotografija Radovana Baje Vujovića od 19, 00 , nakon svečanog otvaranja festivala od strane teatrologa dr Ivana Medenice, publika će imati priliku da pogleda predstavu „Doktor Nušić” Narodnog pozorišta Sombor i Kruševačkog pozorišta. Predstava je rađena po komadu „Dr” Branislava Nušića a u režiji Kokana Mladenovića.
U Gradskoj galeriji Požega u utorak 04. novembra otvorena je izložba crteža Olivera Veljovića. Radi se o umetniku mlađe generacije (1975) , rođenom u Kruševcu koji je diplomirao na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu , odsek zidno slikarstvo. Oliver Veljković će otvaranje njegove, pete po redu samostalne izložbe u Požegi pamtiti i kao datum kada je postao otac. Iz tog razloga umetnik nije bio prisutan na otvaranju, pa je direktor KC Požega Slađana Petrović Varagić u njegovo ime ali i u ime galerije pozdravila prisutnu publiku:
— Oliver Veljković se bavi slikom i crtežom i njegove teme su uglavnom porteti. Na ovim dcrtežima možemo da vidimo da , pored klasične teme porteta, umetnik u svoji radovima veliku pažnju posvećuje preispitivanju različitih pojmova modernizma i humanog liberalizma. Zapravo, on preispituje identitet, poredak, subjekt i nekako u tim crtežima koji imaju dodira i sa fotografijom i filmom dolazi do zaključka da je današnji svet postao dosta izveštačena tvorevina koje potire identitet i u kojoj pojedinac , jedinka sa autetničnim identitetom nije dobrodošao…
Slađana Petrović Varagić je na otvaranju izložbe , na pitanje novinara, govorila i o planovima rada Gradske galerije do kraja godine:
– Izložba crteža Olivera Veljikovića traje do 26.novembra a potom bi trebalo da uđemo u program adaptacije galerije. Naime , Ministarstvo kulture i informisanja je odvojilo određena sredstava za adaptaciju podova i zidova galerije, i pošto su zakonski preduslovi ispunjeni i ispoštovane sve procedure, nadam se da će adaptacija biti završena za dve nedelje. Nakon toga, planiramo izložbu pod nazivom „Požeški decembar” na kojoj, kao institucija kulture želimo da publici predstavimo naše umetnike koji se amateriski bave umetnošću . Reč je o zajedničkoj izložbi požeških umetnika Rajka Novakovića i Miroslava Jovićevića.
M.Nikolić
SALA 1
Od 6. do 12. novembra
u 20 časova
cena ulaznice: 300 dinara
Žanr: avantura, naučna fantastika
Trajanje: 169 minuta
Uloge: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain
Režija: Christopher Nolan
INTERSTELLAR nas kroz priču o bivšem pilotu Kuperu , koji živi u vreme kada su ljudskoj vrsti dani na Zemlji odbrojani, vodi preko granica Sunčevog sistema u neotkrivene svetove koje slavni oskarovac (Metju Mekkonahi) istražuje zajedno s astronautkinjom Brand (En Hatavej) . Ali , potraga za novim domom čovečanstva osim riskantnog putovanja uključuje i trku s vremenom kao i neizvestan povratak koji otvara pitanje šta će zateći na Zemlji ako se na nju uopšte i vrate.
SALA 2
Od 6. do 12. novembra
u 21 čas
cena ulaznice: 250 dinara
Žanr: komedija
Trajanje: 120 minuta
Uloge: Simon Pegg, Rosamund Pike, Christopher Plummer, Toni Collette, Stellan Skarsgård
Režija: Peter Chelsom
Mladi psihijatar po imenu Hektor, koji nije zadovoljan sobom, kreće na put oko sveta. Gde god da je otišao, pokušao je da ustanovi zašto su ljudi srećni ili nesrećni.
SALA 1
Od 6. do 12. novembra
u 18 časova
cena ulaznice: 250 dinara
Žanr: animirani, avantura, porodični, sinhronizovan, 3D
Trajanje: 106 minuta
Režija: Juan José Campanella
Andrija živi u malom zabačenom selu. Radi u kafiću, igra stoni fudbal najbolje od svih i zaljubljen je u Dudu, iako ona to ne zna. Njegov svet se ruši kad momak iz istog mestaVićai, koji je postao najbolji fudbaler na svetu, dolazi u selo da se osveti za jedini poraz koji je ikad doživeo. Za svojim stolom za stoni fudbal, u svom kafiću, sa očajem u duši, Andrija otkriva nešto magično: igrači na njegovoj voljenoj tabli za stoni fudbal mogu da govore…i to mnogo! Zajedno kreću na putovanje puno avantura da spase Dudu i selo i usput će postati prava ekipa. Samo, ima li mesta za čuda u fudbalu?
SALA 2
Od 6. do 12. novembra
u 19 časova
cena ulaznice: 250 dinara
Žanr: avantura, porodični
Trajanje: 104 minuta
Uloge: Félix Bossuet, Tchéky Karyo, Margaux Chatelier
Režija: Nicolas Vanier
Ukoliko ste voleli film ,,Lesi se vraća kući”, ova priča će vas oduševiti svojom toplinom i lepotom prikazanih pejzaža, kao i pričom o jednom divnom prijateljstvu.
U saradnji sa Izdavačkom kućom Laguna, sajt Ero vam poklanja knjigu Bajka nad bajkama, Nenada Gajića. Da bi ova knjiga postala vaša potrebno je da se u toku današnjeg dana javite i tačno odgovorite na nagradno pitanje koje se nalazi na kraju teksta. Izvlačenje dobitnika će biti obavljeno u sredu, a dobitnik će biti obavešten o preuzimanju nagrade. Odgovore na postavljeno pitanje, koje se nalazi na kraju teksta, treba poslati na e-mail adresu: office@ero.rs
BAJKA NAD BAJKAMA, Senka u tami, Nenad Gajić
Ukratko o knjizi
Prvi deo (zamišljene trilogije) nastale na predlošku motiva iz slovenske mitologije. Grupa mladih ljudi kreće u avanturu kroz mitološke slovenske predele, i na svom putu sreće junake iz srpske epike i mitološka bića.
Sadržaj
Neobična družina, okupljena nizom naizgled slučajnih događaja, postepeno otkriva da nije sve onako kao što izgleda. Slepa devojčica, megdandžija, čobanin i hromi lopov, u trci za gole živote, probijaće se kroz živopisni svet mitskih bića i zaboravljenih gradova, dok njihovim koracima kao da upravljaju drevni slovenski bogovi. Jesu li junaci tek marionete mlade i zavodljive veštice, vođene sopstvenim skrivenim motivima, ili u pozadini svega zaista vrebaju užasne mračne sile iz neizmerne dubine vremena? Velika saga u kojoj se prepliću zagonetke, misterije, borbe i iznenađujući obrti kroz fantastične događaje s neizvesnim ishodom, u svetu koji nastanjuju zadivljujući i neustrašivi junaci velikog srca.
Prethodno objavljeni naslovi
Slovenska mitologija.
Biografija autora
Nenad Gajić (1974) autor je bestselera Slovenska mitologija, sveobuhvatne ilustrovane knjige enciklopedijskog tipa u izdanju IP Laguna 2011. godine. Fakultet je završio u Kragujevcu, master studije u Beogradu, doktorira u Novom Sadu. Nemirna priroda vukla ga je da proba još mnogo toga: najduže je bio muzičar (gitarista, pevač i tekstopisac benda s kojim je objavio dva albuma), da bi se zatim oprobao i kao bankar, menadžer, privatni preduzetnik, proizvođač računarske opreme, nagrađivani programer, urednik televizijske emisije, autor društvenih igara… Pisanje smatra svojom istinskom profesijom i životnim putem, a nauku omiljenim hobijem. Uz krevet drži spakovan kofer i uvek je spreman da pođe na put po svetu u potrazi za novim saznanjima i inspiracijom.
Nagradno pitanje: U ovoj knjizi grupa mladih ljudi kreće u avanturu kroz mitološke slovenske predele. Kakve junake sreću na svom putu?
Odgovore slati na e-mail adresu: office@ero.rs
„Cilj našeg puta je da pronađemo put do našeg cilja ”( Zoran Rankić)
Ne prođe ni mesec a da se ne desi neki skandal, ne onaj svakodnevni kojim se pune dnevne novine, nego nešto veliko, što protrese i koštanu srž. Ima nekoliko decenija kako smo postali prostor koji svoju duhovnu ezgistenciju duguje sendvičima praznine s skandalima. Hteo ili ne, čitao ili ne čitao dnevnu štampu, gledao ili ne gledao televiziju, otvarao ili ne sajtove, čovek si , prema tome –socijalno biće a time i upućen na komunikaciju. Da preskočimo politiku i ekonomiju i najnovije hitove kojima se reckaju marketinški bonusi i statusni buđelari naših uglednika, ni ovo malo jadne kulture ne biva pošteđeno istih.
Najnoviji događaj s Oktobarskim salonom je mnogo nas shvatilo ne samo kao šamar životnim opredeljenjima za bavljenje umetnošću nego i kao direktno ugrožavanje prava na slobodnu misao. Mnogo ljudi u Srbiji koji su svoj život poistovetili s umetnošću su godište ili su mlađi od Salona, što znači da su uz njega odrastali , učili, prihvatali ili odbacivali ono što se tamo imalo videti. U tome i jeste bila, u tome i jeste stvar sa svakom izložbom, zvala se ona Oktobarski salon ili ne. Umetnik, umetnost, misao, ideja, rad…postoji da bi bila izložena, viđena, ocenjena i shodno tome doneta odluka da li je vredna ili ne, zaslužuje li da opstane ili ne , dozvoljava li nadogradnju u vremenu ili ide putem zaborava. Kako drugačije da znamo gde smo , šta smo uradili, gde je svet u odnosu na nas ili mi u odnosu na svet. Kad razmišljaš o tome… kad želiš da napregneš vijuge da razumeš. O tome šta je u umetnosti vredno i šta zaslužuje pažnju sadašnjosti i svetlo oko budućnosti trebalo bi da odluče stručnjaci iz te oblasti i u krajnjem publika zarad koje se umetnost i dešava. No, kod nas se u poslednje , kao u neko ranije vreme za koje smo pomislili da je davna prošlost, sve počelo rešavati odlukam i dekretima vlasti . Prvo– nema pozorišni festival u Smederevu. Ima, ali nije po volji nego mora po propisima. Drugo, Oktobarski salon postaje bijenale. Od bijenala koji, naravno zbog očekivanog manjka sredstava neće moći da ugosti kvalitet ostaje korak do ukidanja.. Pa i da nije tako i u prvom i u drugom slučaju, kako to da država, vlast može da odredi šta je umetnost, da li može , treba i pod kojim uslovima da ezgistira.
Gde je to u istoriji bilo da su političari bili uspešni umetnici? Obrnuto jeste– od Andrića, Crnjanskog, Ćosića… ali se uvek politički uspeh naslanjao na snagu ličnosti izgrađene umetnošću i shvatanja života i stvarnosti kakvog ona oblikuje. Novca nema, nikad ga nije bilo, a kako je počeo da se steže ekonomski kaiš, počeo je kao i u porodicama, prvo oko vrata onoga što bi trebalo da bude nosilac nacionalnog identiteta i snage jednog naroda– po kulturi i obrazovanju, tako da je ovo objašnjenje za ograničenje jedino u domenu izgovora. Meni ova logika , kao ni mnogima nije jasna: ako želimo , a niko u to ne sumnja , prosperitet, ko će ga doneti, ko će ga izneti i ko će ga razvijati? Polupismen, nekulturan narod? Nigde , nikad nije bilo, niti u jednoj istoriji zabeleženo. Pa ni Obrenovićevsku Srbiju , onda kada je bila među ekonomskim silama u Evropi nisu na tu razinu izneli čuvari svinja nego trgovci i ugledne zanatlije koji su zarad obrazovanja išli i slali svoju decu na sveučilišta u Peštu. Idemo i sad kojekuda zarad obrazovanja, šaljemo svoju decu , samo..slabo se vraćamo. Pa i gde bi da se vratimo? Odeš, naučiš, nagledaš se svega i sveta koji ide negde, stvari koje svakim danom napreduju i u koju otadžbinu sa tim? U onu gde je uglednicima nerazumljiva nova misao, gde je nova umetnost dobrodošla samo u tragovima svake druge godine da ne bi dobili crveni karton od svetskih igrača koji barem na papiru traže slobodu?
Prvi put kad se desio skandal sa pozorišnim festivalom jedno od obrazloženja je bilo da se sve u toj umetnosti ima vratiti tradicionalnom glumačkom umeću bez eksprimenata i novih formi, sada je isto to prevedeno na proterivanje mondijalističke umetnosti iz Srbije. Naravno, kad nešto ne razumeš, a bilo je i izjava o nerazumevanju nove umetnosti , lakše je zabraniti , ukinuti, potisnuti u ćošak da neko to nerazumevanje ne bi protumačio pogrešno ili ne daj Bože pitati ili se dodatno obrazovati na tom polju. Lakše je ovako. Nema i gotovo. Ovoliko koliko ja znam je i više nego dovoljno da bi svi bili srećni. A najsrećniji bih bio kad bi svi mogli jednako misliti, ni zere tamo ni zere ovamo, e.., kad bi se jedan takav dekret mogao doneti koliko je pameti i uma svakom od nas potrebno i dovoljno ..Pre nepunu nedelju na ogorčenost koju mnogo nas deli, ogorčenost koja dovodi do isprovociranosti , na jasnu i glasnu konstataciju o ovom događaju, jedan od kolega mi je skrenuo pažnu:„ Bolje je da ne laješ mnogo…” Društvo u kome je sopstvena misao– lajanje a ne povod za dijalog ne može nikako da se uvrsti ni u jedan od modela demokratije osim ovog našeg. A u prilog slobodnoj misli pisao je i Meša Selimović u romanu koji je bio jedan od najprodavanijih na prethodnom Sajmu knjiga–„ Derviš i smrt”: „Boj se ovna , boj se govna. Pa kad ću živeti?” Samo da nekom ne padne na pamet da donese odluku ili dekret da se ova rečenica, kao neprikladna srpskoj umetnosti ili životu , izbaci iz romana..
M. Nikolić
Seniori Play Offa su u prošlom kolu na svom terenu bili bolji od ekipe M 015 iz Šapca. Slavili su rezultatom 71:56 (15:15, 16:13, 18:18, 22:10).
Bila je to čvrsta i borbena utakmica dve mlade ekipe u kojoj je Play Off uspeo da slavi nakon bolje igre u zadnjoj četvrtini. U Play Offu u strelce su se upisali Milovanović I. sa 13 poena, Žunić M. sa3, Šćepanović M. sa 11, Arsenović M. sa 4, Skoković Z. sa 12, Mandić L. sa 10, Savić N. sa 14, Todorović V. sa 4 poena. U poraženoj ekipi bolji od ostalih bili su Vasiljević B. sa 15 poena, Nešić F. sa 15 poena.
U narednom kolu seniori Play Offa gostuju ekipi Klika iz Arilja. Meč se igra u subotu u 18 časova.
Juniori Play Offa pretrpeli su drugi poraz u Jedinstvenoj ligi Srbije. Ovoga puta savaladala ih je u Beogradu Mega Vizura sa 76:67 (19:18, 25:19, 17:19, 15:11).
Play Off je pružio dostojan otpor favorizovanom domaćinu i bio na ivici iznenađenja do 28 minunuta kada je imao prednost 53:51. Usledio je pad koncetracije i nekoliko grešaka što je ekipa Mega Vizure znala da kazni i utakmicu reši u svoju korist. U Play Offu su se istakli Milovanović I. sa 8 poena, Milisavljević S. sa 12, Savić N. sa 7, Todorović V. sa 13, Pavlović I. sa 4, Arsenović M. sa 23 poena. Mega Vizuru su do pobede vodili Grušanović M. sa 11 poena, Musić N. sa 12, Čabrilo A. sa 13, Vulikić L. sa 14 poena.
U narednom kolu Play Off igra u hali Veliki park sa Napretkom iz Kruševca u nedelju od 18:30 časova.
Kadeti Play Offa startovali su pobedom u ligi sa godinu dana starijim igračima. Na domaćem terenu savladali su Priboj rezultatom 92:68 (12:22, 23:18, 26:19, 31:9).
Posle lošijeg početka i niza izgubljenih lopti i promašaja dečaci 99. godišta su pokazali karakter i utakmicu rešili u svoju korist dominatnom igrom u drugom poluvremenu. Play Off su do pobede vodili raspoloženi Bogdan Mikavica sa 31 poenom i Uroš Obućina sa 24 poena. U strelce su se još upisali Mulina O. sa 12 poena, Koprivica A. sa 9, Lazarević O. sa 6, Bjelaković J. sa 2, Kojadinović A. sa 4, Trnavčević Đ. sa 2, Gavrilović N. sa 2 poena. U poraženoj ekipi bolji od ostalih bili su Ćirković M. sa 17 poena, Lisica L. sa 15 i Stašević P. sa 13 poena.
U narednom kolu kadeti Play Offa gostuju ekipi Rasa u Prijepolju.
Pioniri Play Offa su ostvarili novu pobedu. Oni su zasluženo slavili protiv ekipe Zlatibora iz Čajetine na domaćem terenu sa 89:72 (29:19, 23:13, 18:13, 19:27). U Play Offu su se istakli Milović sa 23 poena, Nestorović sa 15 i Vajić sa 12 poena. U ekipi Zlatibora Sapun je dao 21 poen.
U narednom kolu Play Off dočekuje ekipu Zlatara iz Nove Varoši.
Izvor: KK Play Off
Smederevska Palanka je godinama unazad jedan od centara novih teatarskih formi kojima je posvećen festival istoimenog naziva. NOVE TEATARSKE FORME je festival koji se ove godine održava od 03. do 09 . novembra je opredeljen da na jedno mesto skupi sva tatarska ostvarenja od gradskih pozorišta do malih pozorišnih trupa neguju alernativni scenski pristup , istraživanja u teatarskom izrazu od pozorišta pokreta pa preko unošenja vanepropske tradicije u pozorišnu naraciju (pozorište senki , kabuki teatar), iskušavanje mogućnosti verbalnog teatra, otvorene , alternativne načine tumačenja klasičnih tema..
Ovogodišnji festival NOVE TEATARSKE FORME okupio je u KC Smederevska Palanka sledeća ostvarenja:
–ponedeljak 3. novembar: Duplo dno, KOT teatar Rakovica
–utorak 4 . novembar : Iblis, Teatar levo, AKUD Ivo Lola Ribar Beograd
–sreda 5. novembar: Stend AP Sebrie (političko satirični kabare) , SKC Niš
– četvrtak 6.novembar: Bekstvo (monodrama) ,KC Paraćin
–petak 7. novembar : Paradoks, Teatar Sunce, Kraljevo
–subota 8.novembar : Kad je Petar Pan sreo Kristijanu F., Gradsko pozorište Ruma
–nedelja 9.novembar (18, 00) Bogojavljenska noć, Gradsko pozorište Bečej
i od 20, 00 One su htele nešto sasvim drugo, Gradsko pozorište Palanka (van konkurencije).
Predstave počinju od 20, 00 a nakon odigranih predstava održavaju se razgovori u vidu okruglog stola. Festival je pored opštine Smederevska Palanka podržalo i Ministarstvo za kulturu i informisanje.
Izvor: KC Smederevska Palanka
M. Nikolić
Narodno pozorište Užice završilo je poslednje organizacione i tehničke pripreme za XIX Jugoslovenski pozorišni festival koji se otvara 5. novembra. Radovi na zameni stakala i obnovi dela fasade pozorišta doprineće da ambijent festivala bude svečan kako i priliči jednom internacionalnim pozorišnom festivalu. Zvaničan program festivala upotpunjen je sa pratećim programima koje pored izložbe fotografija Radovana Baje Vujovića čine i prezentacija Programa Kreativna Evropa koji će se održati 10. novembra 2014. u Maloj sali Narodnog pozorišta od 18,00. Dan ranije, 09. novembra od 18, 00 , SCEN– Centar za scenski dizajn , arhitekturu i tehnologiju i Narodno pozorište Užice organizuju javni čas na temu scenskog dizajna i sceničnog karaktera javnih prostora grada Užica. Cilj ovog programa je da se uspostavi dijalog i otvore novi prostori istraživanja u domenu scenskog dizajna , a namenjen je ne samo profesionalcima već i studentima i ostalima koji su zainteresovani za ovu temu. SCEN čas je drugi deo radionice koja će biti realizovana u toku dana a koju će voditi asistenti studijskih programa scenskog dizajna.
Ovoj radionici će prisustvovati studenti osnovnih studija Scenske arhitekture, tehnike i dizajna i svi zainteresovani koji se mogu javiti na e–mail : scenskidizajn @uns.ac.rs ili doći lično u nedelju 09. novembra u 12, 00 na plato ispred zgrade pozorišta.
XIX Jugoslovenski pozorišni festival će pratiti 20 akreditovanih medijskih kuća
Programsku knjižicu koja će u vreme trajanja festivala biti dostupna u holu Narodnog pozorišta publika može preuzeti i u elektronskoj formi:
http://www.jpf.uzickopozoriste.rs/index.php/item/343-programska-knjizica-19-jpf
Pojedinačne ulaznice za predstave JPF po ceni od 1 000 , 00 din. mogu se nabaviti od 3. novembra na blagajni Narodnog pozorišta Užice.
izvor : Jugoslovenski pozorišni festival
Povodom 170 godina od izgradnje i osvećenja Saborne crkve Svetog Velikomučenika Georgija, u subotu, 1. novembra na dan dolaska moštiju Svetih Kozme i Damjana koncert je održao hor „Melodi” predvođen umetničkim rukovodiocem Divnom Ljubojević.
Poznati interpretator duhovne muzike hor „Melodi” se užičkoj publici koja se okupila u velikom broju u crkvi Svetog Gerogija predstavio bogatim programom koji je deo njihovog standardnog repertoara, a koji obuhvata pravoslavnu muziku, rusko, srpsko i vizantijsko pojanje.
Hor je osnovan 1991. godine pri manastiru Vavedenje presvete Bogorodice u Beogradu i redovno učestvuju u bogosluženju, ali i izvode pravoslavnu duhovnu muziku na koncertima kod nas i širom sveta.
Divna Ljubojević, školovani muzičar, poznati vokalni umetnik duhovne muzike i dirigent je za sajt Ero govorila o potrebi negovanja pravoslavne duhovne muzike u Srbiji i da se povratak duhovne muzike na mesto koje joj pripada može odraditi uz značajnu pomoć države.
— Naravno da je potrebno povećati interesovanje za takvom muzikom, sobzirom na nalet svega drugog što ljudi prihvataju kao da je njihovo, a ne znaju ništa o sebi ni o svojim korenima. Ali, to nije moguće uraditi jednim ovakvim koncertom, to treba na nekom višem nivou da se organizuje, ta promena se mora odigrati u kulturi pre svega. Ali da bi nešto brže promenili na nekoj većoj površini to samo država može da učini—rekla je Ljubojevićeva.
N. H.
Ekipa Kosovske Mitrovice je odnela sva tri boda iz Užica. Oni su u subotu, 1. novembra u hali Veliki park slavili sa 3:0 (19:25, 16:25, 19:25). Kosovska Mitrovica je došla pojačana za dva vrsna igrača (primača Dautovića i tehničara Kuburovića) u odnosu na Kup utakmicu od pre mesec dana, kada su Užičani iznenadili ubedljivom pobedom.
Danas su gosti imali stabilniji servis i sigurniji prijem servisa od Užičana. Na krilima primača servisa Debeljaka, Delića i Dautovića, gosti su suvereno držali razliku u svoju korist i lagano utakmicu priveli kraju. Užičani su se držali dobro u prvom setu do tehničkog tajm auta (vodili 12:10). Međutim, posle pauze potpuno su pali na prijemu Nenadić i Radovanović i za čas je bilo 17:12 za goste. Za mladu i neiskusnu ekipu Užica ovo je bio veliki udarac, od koga se nisu povratili do kraja utakmice.
Užice: Nenadić, Tripković, Ćirković (lib), Sredojević, Janjić, Dagović, Ignjatović, Lazić (kap), Šuljagić, Avramović, Ljubojević, Radovanović (lib); treneri Bogosavljević i Krsmanović.
Kosovska Mitrovica: Matić, Nikolić (kap), Debeljak, Dautović, Matijašević, Radomirović, Stanković, Ristić, Tanasković, Kuburović, Deljanin, Delić (lib); trener Marković.
U sledećem kolu Užice gostuje ekipi Novog Sada. Utakmica se igra u maloj dvorani SPENS-a u subotu, 8. novembra u 15 i 30 časova.
Izvor: OK Užice