Užice, RS
25°
Fair
17h18h19h20h21h
25°C
25°C
24°C
22°C
19°C
Užice, RS weather forecast ▸
Facebook-f Instagram Twitter Linkedin Envelope
  • Početna
  • Vesti
    • Dogodilo se na današnji dan
    • Hronika
    • Politika
    • Region
  • Privredni Registar
  • Užice
    • Arhitektura
    • Dešavanja
    • Dostignuća
    • ERO priča
    • Istorija grada
    • Legende
    • Rekli su o Užicu
    • Užičani u svetu
    • Znameniti Užičani
  • Sport
    • Atletika
    • Fudbal
    • Košarka
    • Odbojka
    • Rukomet
    • Tenis
    • Ostali sportovi
  • Privreda
    • Ekonomija
    • Industrija
    • Korisno
    • Poljoprivreda
    • Putevi
    • Turizam
  • Društvo
    • ERO Pokloni
    • Film i TV
    • Muzika
    • Nauka
    • Priroda
    • Umetnost i kultura
    • Zanimljivosti
    • Zdravlje
  • Galerija
  • Ero Digital
    • E-škola
    • IT novosti
    • Kursevi
    • Obuke
    • Sertifikati
    • Stipendije
    • Tehnologija
  • Užice, RS
    25°
    Fair
    17h18h19h20h21h
    25°C
    25°C
    24°C
    22°C
    19°C
    Užice, RS weather forecast ▸
  • Facebook-f Instagram Twitter Linkedin Envelope
  • Početna
  • Vesti
    • Dogodilo se na današnji dan
    • Hronika
    • Politika
    • Region
  • Privredni Registar
  • Užice
    • Arhitektura
    • Dešavanja
    • Dostignuća
    • ERO priča
    • Istorija grada
    • Legende
    • Rekli su o Užicu
    • Užičani u svetu
    • Znameniti Užičani
  • Sport
    • Atletika
    • Fudbal
    • Košarka
    • Odbojka
    • Rukomet
    • Tenis
    • Ostali sportovi
  • Privreda
    • Ekonomija
    • Industrija
    • Korisno
    • Poljoprivreda
    • Putevi
    • Turizam
  • Društvo
    • ERO Pokloni
    • Film i TV
    • Muzika
    • Nauka
    • Priroda
    • Umetnost i kultura
    • Zanimljivosti
    • Zdravlje
  • Galerija
  • Ero Digital
    • E-škola
    • IT novosti
    • Kursevi
    • Obuke
    • Sertifikati
    • Stipendije
    • Tehnologija
  • Užice, RS
    25°
    Fair
    17h18h19h20h21h
    25°C
    25°C
    24°C
    22°C
    19°C
    Užice, RS weather forecast ▸
  • Facebook-f Instagram Twitter Linkedin Envelope
Dešavanja

Leto u Narodnoj biblioteci Užice

by Velimir Popovic Jul 14, 2014
written by Velimir Popovic 4 minutes read

 

DSC_5294

Sezona godišnjih odmora , studentskih i đačkih raspusta donosi sa sobom promenu uobičajenih životnih navika. Većina vernih čitalaca , knjigu, svog „najboljeg druga” ne ostavlja ni tokom letnjih dana. Koliko i šta se menja ovog leta u navikama čitalaca u Narodnoj biblioteci Užice, otkrila nam je dip.bibliotekar Bojana Marinčić:

—Promena godišnjih doba oseća se i u navikama čitalaca , kako u posećenosti tako i izboru literature koju čitaju. Pravilo je , da kada dođe leto, ljudi traže nešto atraktivniju literaturu, nešto što se žargonski i uslovno rečeno zove „lakom literaturom” mada je to previše pretenciozno određenje. To je u stvari, literatura koju čovek može da ponese sa sobom u prirodu, literatura koja može da se čita a onda napravi pauza, nešto što ne iziskuje toliku pažnju. Naravno, klasici su uvek aktuelni, oni nemaju ni starosno ni godišnje doba, i to je nešto što nikada ne potpada ni pod jednu kategoriju.

Koja vrsta knjiga se najviše traži preko leta?

—     To je uglavnom beletristika, serijali, popularni istorijski romani i to je, da kažemo više–„ ženska ” literatura. Što se tiče muške populacije, dosta ljudi se vraća stripovima. U našoj biblioteci imamo lepu zbirku stripova i malo više smo se okrenuli njihovoj nabavci. Osim stripova tu su i istorijski romani, epska fantastika, domaći pisci, kao što je na primer Dobrilo Nenadić i njegova knjiga „Vreme kokoški”. Ovde treba istaći da stvarno ne postoji izrazito i izričito muška i ženska literatura nego  jednostavno, postoje naslovi ili žanrovi koji su više popularni kod određenog pola.

Kakvo je interesovanje dece za knjige  tokom letnjeg raspusta?

—Preko leta je uvek veća posećenost kad su deca u pitanju. Jednostavno, nema više lektire, tog obaveznog sadržaja koji sadrži odlične naslove i koji, uz školske obaveze i druga interesovanja iziskuje dosta vremena tokom školske godine. Za vreme raspusta deca sama biraju čemu će da se posvete, tako da je i slobodniji izbor literature koju uzimaju. Tinejdžeri dosta čitaju serijale o zaljubljenim natpirodnim bićima, modernu, tzv. „urbanu” tematiku. Na Dečijem odeljenju takođe je veća posećenost, tim više što se u toku leta odvijaju radionice koje su takođe dobar način da se deca animiraju za posetu biblioteci, a i da korisno, na jedan zanimljiv, zabavan i edukativan način provedu leto.

Primećuje li se uticaj medija na izbor naslova koji se traže, s obzirom da se neki naslovi češće od drugih pojavljuju na televiziji ili preporučuju putem interneta?

—     Sigurno da postoji, jer čovek , hteo ne hteo, utisne u svest ono što vidi ili čuje na medijima , pa iako se ne odluči tog momenta za neku od knjiga koja se pominje, recimo na televiziji, u nekom slobodnom vremenu će se sigurno pristetiti iz podsvesti da bi mogao baš to da pročita. Ove godine smo u znaku obeležavanja godišnjice završetka Prvog svetskog rata pa se tako povećalo i interesovanje za istorijske romane koji se odnose na to doba.  Još uvek je aktuelan prošlogodišnji dobitnik NIN–ove nagrade, Aleksandar Gatalica i njegov „Veliki rat” , a dosta se traži i Dobrica Ćosić –„Vreme smrti” i to ne samo zbog toga što od skoro nije među nama,nego i zbog tematike.Nije retko da dođe neko od čitalaca i jednostavno traži da mu preporučimo neki od romansiranih istorijskih naslova.

Biblioteka osim izdavanja knjiga ima i druge aktivnosti  na koje ne utiče sezona. Podsetite nas šta nam još stoji na raspolaganju što se tiče Narodne bibliteke.

—     Primarna delatnost biblioteke jeste izdavanje knjiga, ali ona je ujedno i centar svih informacija. Proverene i pročišćene informacije koje se odnose na elektronske medije, korišćenje elektronskog servisa, sve je to delatnost biblioteke. Mi imamo program saradnje sa poverenikom za zaštitu građana, gde se utorkom i četvrtkom od 11 do 13 časova , uz pomoć naših kolega Biljane Ristović i Ilije Smiljanića, putem skajpa može uspostaviti direkna veza i direktno dobiti odgovor na sva pitanja koja vas interesuju a koja su u sferi njegove delatnosti .  Interesovanje za ovu aktivnost  koja postoji kod nas evo, već dve godine , je zaista veliko. Osim toga, mi plaćamo pretplatu na određeni broj elektronskih servisa i baza podataka. U sklopu ovoga imamo bazu koja se zove paragraf. net, tako da svaki stanovnik Užica, može pronaći i koristiti,  uz pomoć naših računara, gotove, prečišćene  modele iz Službenog glasnika, recimo punomoćje, za koje bi inače morao platiti advokata. Ova usluga je besplatna za članove biblioteke.

M. Nikolić

Jul 14, 2014 0 comments 340 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Veštice i bičarke

by Velimir Popovic Jul 14, 2014
written by Velimir Popovic 0 minutes read

witching_and_bitching-poster_for_print-anthony_palumbo-5-21-2014-03000...

SALA 2

Od 10. do 16. jula

u 21 čas

cena ulaznice: 250 dinara

Žanr: komedija, horor

Glavne uloge: Hugo Silva, Mario Casas, Pepón Nieto

Scenario: Jorge Guerricaechevarría, Álex de la Iglesia

Režija: Álex de la Iglesia

Trajanje: 104 minuta

Dvojica nezaposlenih muškaraca su počinila zločin, zbog koga ne samo da ih progoni policija, već i jedna od bivših žena! Tokom bekstva, dospevaju u neverovatnu šumu koju naseljavaju kanibalističke veštice.

Jul 14, 2014 0 comments 288 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Spasi nas od zla

by Velimir Popovic Jul 14, 2014
written by Velimir Popovic 0 minutes read

MV5BMjE2MDMwNTY2MF5BMl5BanBnXkFtZTgwMjQ5MDE5MTE@._V1_SX214_AL_

SALA 1

Od 10. do 16. jula

u 22 časa

cena ulaznice: 300 dinara

Žanr: triler, horor, kriminalistički

Režija: Skot Derikson

Scenario: Skot Derikson

Uloge: Erik Bana, Edgar Ramirez, Olivija Mun, Šon Haris, Džoel MekHejl

U filmu “Spasi nas od zla“ njujorški policajac Ralf Sarči (Erik Bana) počinje da se bori sa svojim ličnim problemima i pitanjima, dok istražuje uznemirujući, brutalan i neobjašnjiv zločin. Kako bi se izborio sa zastrašujućom demonskom silom, koja zaposeda i teroriše ceo grad, udružuje se sa nekonvencionalnim sveštenikom (Edgar Ramirez), obučenim za slučajeve isterivanja đavola. Radnja filma inspirisana je knjigom u kojoj su opisani detalji Serčievog iskustva, koje ledi krv u žilama.

Jul 14, 2014 0 comments 341 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Šetnja po suncu

by Velimir Popovic Jul 14, 2014
written by Velimir Popovic 0 minutes read

movies-walking-on-sunshine-poster

SALA 1

Od 10. do 16. jula

u 20 časova

cena ulaznice: 300 dinara

Žanr: komedija, romansa, mjuzikl

Reditelj: Max Giwa, Dania Pasquini

Uloge: Greg Wise, Leona Lewis, Adrian Palmer

Radnja ove romantične komedije smeštena je u idiličnom obalnom mestu južne Italije u kome su u toku pripreme za venčanje Engleskinje Medi i naočitog ItalijanaRafa, para koji je odlučio da stane pred oltar nakon petonedeljne veze. Kad u Italiju stigne Tejlor, mladina sestra, i vidi Rafa, shvatiće da se radi o njenoj staroj letnjoj ljubav i, u stvari, ljubavi njenog života koju nikada nije zaboravila niti prebolela…

Jul 14, 2014 0 comments 594 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Tvrd orah

by Velimir Popovic Jul 14, 2014
written by Velimir Popovic 1 minutes read

MV5BMTQ1NjAxMDUzN15BMl5BanBnXkFtZTgwOTE5NDM3MDE@._V1_SY317_CR0,0,214,317_AL_

SALA 1

Od 10. do 16. jula

u 18 časova

cena ulaznice: 250 dinara

Žanr: animirani, avantura, komedija, sinhronizovan, 3D

Trajanje: 85 minuta

Režija: Peter Lepeniotis

Uloge: Marko Živić, Dragan Vujić, Dragoljub Ljubičić, Miša Janketić, Mina Lazarević, Igor Damnjanović, Bojan Lazarov, Milan Čučilović, Pavlje Jerinić, Fuad Tabučić, Aleksandra Cucić

Specijalni gost: Goca Tržan

Vrhunska animacija i najbolji glumci zajedno u crtanom filmu koji postavlja nove standarde animirane zabave! Veverica Surli izbačena je iz svog parka i prisiljena da živi u velegradu u kome se nikako ne snalazi. Na sreću, jednog dana Surli naiđe na toplu i dobro snabdevenu prodavnicu koštunjavih plodova u kojoj pronalazi rešenje za sve svoje probleme. Kada dođe hladna i nemilosrdna zima, upravo će Surli i njegov novi dom pomoći starom društvu da prežive najsurovije godišnje doba.

Jul 14, 2014 0 comments 336 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
FudbalSport

Fudbalske dileme i zašto je Argentina uvek prvak sveta

by Velimir Popovic Jul 12, 2014
written by Velimir Popovic 5 minutes read

naslovna fudbal

Teško je ostati imun na bilo koju euforiju, a još kad je svetski fudbal u pitanju..tu nema ni izgovora, niti nezaitneresovanog sleganja ramena !  Pred nama je finale, ne znam da li ste se odlučili? Argentina ili Nemačka?

Strategija, taktika, vezni red, krila,  odbrana, Mesi, sudije…svašta se sad mota po glavama onih koji se bave fudbalom ( i hobotnicama!). Sve mi je to previše komplikovano i poprilično apstraktno, s obzirom da je u mojoj glavi, zadnjih decenija fudbal jednako biznis, i tu se sva igra i smisao igre gubi u gomilama novčanica, pa bi , po nekoj logici, svako navijanje bilo navijanje za jedan od korporacijskih marifetluka. No, nije ni loše gledati taj fudbal, ako ništa , čovek se saživi sa slikama igrača koji se bore s silama gravitacije, pa ako se preživi visoki krvni pritisak i predinfarktno stanje, onda  taj fudbal dođe kao ventil za potisnutu agresiju i da si čovek da malo oduška a i da se država, majka i sunce malo i odmore…

Odavno nas sportski stručnjaci i eminetni predstavnici sporta naučiše da je lepo i sportski  da , ako ne igra Srbija, navijati za zemlje susede. Kako više nema tih zemalja  koje se rame o rame ili  nogu o nogavicu češu o našu državicu na prvenstvu , sad je pitanje da li navijati za naš ili onaj daleki kontinent? Lepo vaspitani svet, ovaj proevropski će svakako preporučiti Nemačku. Pa da, treba malo šefici dati podrške, jer tamo gde mi hoćemo da se uguramo moramo i da skakućemo ne bi li nas primetili barem po čuperku ( kad već za „Plavi” nisu čuli !). Sad su, pred proslavu godišnjice završetka Prvog svetskog rata i oni, barem pristojnosti radi, savili  malo ramena pa možda nas i ugledaju– „Comm bitte!” i eto nas preko reda u Prvoj evropskoj ligi! Ono što me malo buni jeste što je  u neka druga vremena koja ćemo pomenuti za koju godinu kad dođu na red za nacionalne proslave, jedan  deo  germanskog stanovištva emigrirao na onaj daleki kontintent, pa ko će ga sad znati  koji je to statistički  prosek potomstva koji možda i učestvuje u odbrambenom ili napadačkom  redu dalekog kontinenta? Koliko će oni biti srčani i da se slučajno ne probudi uspavani gen nekog od predaka– dede recimo, pa da se napad pretvori u odbranu ili odbrana u napad  i na kraju utakmice svi izađu zajedno još više ujedinjeni, još jači i još veći? Da smo mi Srbi u pitanju, ne bi bilo dileme, mi bi smo se tukli do zadnje kapi krvi svaka strana za svoj gol i to da nam je isti i otac i majka…, to kod nas tako biva i tako mora…!  Sad ni ovo interkontinentalno navijačko  opredeljenje nije sigurno, može čovek na kraju i da ostane kusog repa.

Hajd` sad po nečemu drugom. Po dostignućima nauke ne može, tu se zna da bi navijanje za  Nemačku bilo privilegovano u startu – Švabe su već sva čuda sveta  i unapred otkrili,  dok jadnu Argentinu još kopaju po zabitima ne bi li našli i popisali i tačan broj stanovnika koji se opire uključivanju u Novi svet. Mercedes je mercedes, to je mašina, ne ide to nikako s magarcima, lamama i američkim otpadom.. .I to se isključuje kao navijački kriterijum!

E sad, kako izvagati: Makes, Kortasar, Ernesto Sabato, Borhes , a tamo Rilke, Tomas  Man, Vagner, Kafka, Gete…jednostavno, u toj kategoriji nema takmičenja ni rivala, pitanja nacionalne časti ili zasluga za narod…kad su se dali celom svetu. Ni to ne dolazi u obzir, to bi već bilo skrnavljenje svetinja.

Privatno, nepojmljivo je  podeliti jednako drage prijatelje koji su i onako razdvojeni okeanom.

Po diktatorima ni ne vredi, ko bi uporedio Perona i Hitlera, zlo je zlo, pa kako god da se zove i gde god da živi.

Če Gevara je rođen u Argeniti. Ali i Šopenhauer u Nemačkoj a oba su položili svoj doprinos  za slobodu, jedan za praktičnu drugi za teorijsku. Ni to ne ide u navijački prilog.

Sve se čini da bi ovo trebao biti gadan rebus! No, ono što pristrasno ide u prilog navijanju za Argentinu, bez obzira na rezultat u nedelju uveče jeste sećanje na 2002.godinu, Karipska ostrva. Guranje s Amerikancima za parče slobodnog mesta na neograđenoj, policijom neobezbeđenoj plaži. Ameri s bejzbol palicama, oni bi njihovo parče zemlje (kao da im nije dosta!), za njihov sport, koji uzgred budi rečeno osim onih palica za razbiti glavu i nema neku dinamiku potrebnu za navijanje, i ostatak došljaka s novom fudbalskom loptom na prijateljskoj utakmici free time, gajbama piva i željom da se igra prava igra s pravim navijanjem. Vreme kad još nisi smeo bez zebnje  da kažeš da si iz Srbije ne znajući da li je Amer s slovenskim akcentom iz Hrvatske ili muslimanskog dela Bosne . Lagano osvajanje parčeta plaže– brojnošću i galamom potiskujemo Coca Cola naciju s zvezdanom zastavom na majicama   preko belog peska u kome se stopalima izvlače gomile morske trave od sinoćnje plime.  I delimo se na dva fudbalska tabora. Kako  na prvoj i na svim ostalim utakmicama bilo je i ostalo – Srbi i Argentinci protiv ostatka sveta. Još dok su nas sumnjivo gledali, podozrivo procenjujući da li smo ili ne ratni zločinci, jedino su nas Argentinci bez rezerve  prihvatali i za prijatelje i za saigrače kojima će poveriti i napad i odbranu. I jedina nacija u tom šarenišu od po dvoje, troje iz mnogobrojnih zemalja dva kontinenta, koji su znali da nas zagrle kad damo gol i da se ne naljute na promašen penal s potcenjivačkim  – That` s Serbian! I jedini koji su s nama zdušno, s istim žarom lomili noge na belom pesku s morskom travom i Švabama i Englezima i Francuzima, Holanđanima, Fincima, pa i Rusima i uvek nasmešenim Slovacima ! Bile su to silne utakmice–dve male nacije, uvek deklarativno slobodne a uvek željne i u borbi za slobodu, večito ponižavane, iskorišćavane, slomljene na mnogo načina i mnogo puta,na istom putu za neko bolje sutra koje nikako da dođe, protiv ostatka sveta. Združeni istim osećajem poniženosti i nacionalnog prkosa, bili smo predstavnici svojih država koje su fudbal igrale zbog toga što je lopta bila najeftinija kolektivna zabava ,  u zabiti ostrva u Atlanskom  okeanu na kome je odmor samo privilegija bogatih, bez želje za peharom, prestižom, igrali  za vitešku pobedu, ujedinjeni u želji da makar jednom pokažemo ostatku sveta da smo zbog nečeg vredni .   Zato su za mene Argentinci još uvek prvaci sveta u fudbalu, pa kako god bude sutra veče! A i tango je– tango.

M.Nikolić

Jul 12, 2014 0 comments 444 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
DešavanjaUmetnost i kultura

Dani japanske kulture u Požegi: 15.–29. jul 2014, KC Požega i prostorije Gasi

by Velimir Popovic Jul 11, 2014
written by Velimir Popovic 2 minutes read

japanska grafika FB cover

Manifestacija „Godina Japana u Srbiji” u okviru koje se priređuju i „Dani japanske kulture u Požegi”, koju su inicirali i priredili  dr Milija Belić i  Mira Odalović, organizovana je u prethodnom periodu u više gradova Srbije s željom da se Japan i jedan deo njegove bogate kulturne baštine približi publici u Srbiji. Program manifestacije „Dani japanske kulture u Požegi” je , pored izložbe grafike, obogaćen origami radionicama, predavanjima o Japanu, projekcijama filmova japanskog reditelja Akira Kurosave.

Manifestacija „Godina Japana u Srbiji”,u saradnji sa Japanskom ambasadom , održana je do sada u preko 50 gradova u Srbiji.

Program manifestacije „Dani japanske kulture u Požegi”.

–15. jul– Gradska galerija Požega, od 19 časova : Otvaranje izložbe „Slike efemernog sveta– Japanska grafika XVIII i XIX veka”. Izložbu će otvoriti gospodin Juićiro Omori (Yuichiro Omori), ataše za kultruru Ambasade Japana u Srbiji, dr Milija Belić i Milovan Mićović, predsednik Opštine Požega

–16. jul–Gradska galerija Požega,  od 19 časova: predavanje „Japan– najuređeniji vrt sveta” predavač, Vladimir Majstorović, profesor geografije

–22.–24. jul– Bioskop Kulturnog centra Požega , od 20 časova: retrospektiva filmova Akira Kurosava

–24. jul–GASI prostorije (sprat Kulturnog centra Požega), od 19 časova: radionica origami tehinike

O izložbi Japanske grafike:

Umetnost ukijoe grafike nastala je u gradu Edo (današnji Tokio), nekadašnjoj šongunalnoj prestonici. Izraz „ukijo” prevodi se ili kao „plutajući svet” ili kao „škola živog sveta” i predstavlja originalno budističko poimanje egzistencije po kojem jedino što je sigurno u svetu jeste stanje budnosti u nama samima. Proizašla iz nove građanske i narodne kulture , kao proizvod svojevrsne urbanizacije japanskog društva toga doba i bavi se širokim izborom tema – od ženske lepote, pozorišta, kurtizana, glumaca , suma , pejzaža, biljnog sveta i fantastičnih bića i motiva, kroz hedonizam ali i parodiju govoreći o efemernosti ovozemaljskog života.

Japanski pisac Asai Rioi (1612–1691) pokušao je da običnom posmatraču na slikovit način približi filozofiju života ali i specifične umetnosti – japanske ukijoe grafike. Tim povodom napisao je: „ Živeti smo sadašnji trenutak, potpuno se prepustiti sagledavanju meseca, snega, cveta trešnje i javorovog lista…ne dozvoliti sebi podleganje siromaštvu i ne dozvoliti da se ono pojavi na licu…nego plutati kao čamac na reci… To je ukijo.”

Savremena japanska popularna kultura u velikoj meri je inspirisana temama, stilom, grafizmom , likovnim iskustvom ukioje  grafika. Jedan od takvih umetničkih iskaza je i manga strip i animirani film koji su stekli svetsku popularnost.

Dela iz kolekcije koja se izlažu u KC Požega, Gradska galerija, potiču iz XVIII I XIX veka i upravo su one grafike koje su inspirisale veliki broj fancuskih impresionista i uticale na razvoj modernog pokreta u evropskoj umetnosti krajem XIX veka. Kolekcija izloženih grafika je vlasništvo Ninka Radosavljevića koji je zaljubljenik u ovu vrstu umetnosti. Svoju strast prema ukijoe grafici ovaj kolekcionar gajio je više od jedne decenije , sakupljajući i kupujući širom sveta a najviše u Parizu, gde danas živi. Poziv da svoju kolekciju ustupi prvo galeriji u Lazarevcu, a onda i ostalim izložbenim prostorima, vrlo rado je prihvatio.

izvor: KC Požega

Jul 11, 2014 0 comments 394 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
DešavanjaNauka

Uspeh učenica iz Čajetine

by miroslav_ostojic Jul 10, 2014
written by miroslav_ostojic 1 minutes read

1404081571216

Katarina Nikolić i Jasmina Sinđelić učenice iz OŠ „ Dimitrije Tucović“ u Čajetini učestvovale su na takmičenju  Regionalnog centra za talente i Republičkog centra za talente. Ove učenice 8. razreda izdvojenog odeljenja škole na Zlatiboru napisale su rad iz istorije sa temom „ Poseta srpskih vladara užičkom kraju“ uz mentorstvo njihova nastavnice istorije Ane Vasiljević.

U organizaciji čačanskog centra za talente, regionalno takmičenje održano je 8. maja 2014. godine na Tehničkom fakultetu u Čačku na kome su Katarina i Jasmina osvojile prvo i drugo mesto. Takmičenje se sastojalo  iz odbrane rada i testa znanja iz istorije, na čemu su obe dobile maksimalan broj poena 50.

Republičko takmičenje održano je 7. juna u Drugoj kragujevačkoj gimnaziji gde su učnice OŠ “Dimitrije Tucović” ostvarile izvanredan uspeh, osvojivši drugo i treće mesto.
Pored toga, Jasmina Sinđelić osvojila je drugo mesto na Republičkom takmičenju iz istorije, a Katarina Nikolić je đak generacije OŠ „ Dimitrije Tucović“ i nosilac Vukove diplome.

N.H

Jul 10, 2014 0 comments 431 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
DešavanjaIstorija gradaUžice

114 godina centrale na Đetinji

by miroslav_ostojic Jul 10, 2014
written by miroslav_ostojic 3 minutes read

 

naslovna centrala

Hidrocentrala na Đetinji nalazi se ispod užčikog Starog grada, a napravljena je 1900.g. i jedan je od simbola grada Užica. To je prva električna centrala podignuta po Teslinim principima polifaznih struja u Evropi i druga u svetu, svega 5 godina nakon podizanja iste takve na reci Nijagari u Americi.
A kako je sve počelo? Kad se u Užicu javila ideja da se koriste vodene snage Đetinje?
centrala2
Po zabeleženim podacima iz 19.veka, sve je krenulo od pekara koji su u parnom mlinu u Čačku skupo plaćali brašno, pa su rešili da sagrade svoj parni mlin. Savet su potražili od svoga zemljaka Stevana Čađevića, prvog inženjera među Užičanima, koji je u to vreme radio u Ministarstvu građevina Kraljevine Srbije. Odgovor je bio zanimljiv. “Nikakav parni mlin! Uglja nemate, a parne mašine su sklone kvaru. Treba da sagradite mljin koji će goniti vodena turbina. Za pokretanje turbine imate vode u Đetinji više nego što vam treba!” Užički pekari su procenili da je podizanje industrijskog mlina skupa i neizvesna rabota i gradnju su odložili za neka bolja vremena. Đetinjom je proteklo dosta vode dok njena snaga nije počela da se koristi u industrijske svrhe. Zasluga za to pripala je užičkim tekstilcima.
Godine 1891. u Užicu je otvorena, ili, kako zapisi kažu, ustanovljena Državna tkačka škola. Tada se rodila i ideja o gradnji tkačke fabrike. Na narodnom zboru, 14.novembra 1897.g. osnovano je Akcionarsko društvo za izgradnju tkačke fabrike. Usvojena su pravila Akcionarskog društva, od Ministarstva narodne privrede, shodno zakonu o pomaganju domaće radinosti, dobijene su povlastice, upisano prvo kolo akcija i gradnja Tkačke radionice je mogla da počne.

centrala3

Da bi obezbedili jeftin i siguran energetski izvor, akcionari su rešili da za pokretanje mašina u tkačkoj radionici iskoriste vodenu snagu Đetinje. Kao izaslanik Ministarstva narodne privrede, 1898.g. u Užicu je boravio ugledni profesor Velike škole i pionir elektrifikacije Srbije Đorđe Stanojević. Obišao je klisuru Đetinje i mesto na kom je trebalo da se gradi fabrika i našao da u koritu Đetinje ima dovoljno vodene snage za pokretanje turbina i proizvodnju električne energije koja bi pokretala tkačke razboje, a pri tom i osvetljavala grad. Tada je odlučeno da se sagradi hidrocentrala.
Kamen temeljac za gradnju hidroelektrane na Đetinji postavio je kralj Aleksandar Obrenović, 15.maja 1899.g. Po ondašnjim običajima kamen temeljac za podizanje kuće postavljao je kum. Polažući kamen temeljac za elektranu, kralj Aleksandar je postao njen kum. Projekat za izgradnju hidroelektrane na Đetinji izradio je inženjer Aćim Stevović, rodom iz Mokre Gore(u to vreme radio je u železničkoj stanici u Nišu). Opremu koja će omogućiti primenu Teslinih principa u radu elektrane i prenos električne energije odabrao je Đorđe Stanojević. S obzirom na veliku težinu opreme koju je trebalo opremiti iz Beča do Užica, rabadžijska kola vuklo je šest pari volova. Tako nešto, do tada, u Srbiji nije viđeno. Radovi na montaži opreme u elektrani i najvećem delu električne mreže u gradu bili su završeni krajem jula 1900.godine. Elektrana je svečano puštena u rad 2. avgusta 1900.g. na Svetog Iliju, na dan rođenja Njegovog Visočanstva. Građani su te večeri uživali “u moru svetlosti u kojoj se grad kupao”.

naslovna centrala1
Za proslavu stogodišnjice od izgradnje centrala je potpuno obnovljena i na Ilindan 2000.g. opet osposobljena za rad. Stare Simensove mašine za ponovo proizvode struju. U ovom lepom zdanju je Muzej tehnike.

Izvor Turistička organizacija Užice

 

N.H

Jul 10, 2014 0 comments 398 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Bora Todorović – Biografija

by miroslav_ostojic Jul 9, 2014
written by miroslav_ostojic 4 minutes read

naslovna bora

Bora Todorović je napustio Mašinski fakultet u Beogradu da bi upisao Pozorišnu akademiju. Diplomirao je 1956. godine u klasi profesora Joza Laurenčića. Klasni drugovi su mu bili Ljuba Tadić, Marko Todorović i mnogi drugi.

1

Biografija

Do 1957. godine je član Beogradskog dramskog pozorišta, 1957 — 1961. Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu (gde se ističe u američkom repertoaru – Artur Miler, Tenesi Vilijams), a od 1961—1983. godine beogradskog Ateljea 212 (gde veliki uspeh ima glavnom ulogom u Arseniku i starim čipkama J. Keselringa, 1961)

Na filmu debituje likom kolebljivog i neurotičnog partizana u Koracima kroz maglu (1967) Žorža Skrigina. Filmu se vraća tek u drugoj polovini sedamdesetih godina – s pojavom generacije reditelja tzv. praške škole (npr. Nacionalna klasa Gorana Markovića i Poseban tretman (1980) Gorana Paskaljevića). Posle uspeha u istomenom komadu Dušana Kovačevića i u filmu Maratonci trče počasni krug (Slobodana Šijana (1982.) tumači predratnog filmskog pionira. S puno oštrine, mimo uobičajenih konvencija igra Pika – džeparoša izvan pravila morala koji uzbudljivo preživljava prve dane rata u filmu Balkan ekspres (1983) Branka Baletića.

Posebno je zapažen po likovima „autsajdera“ (jugoslovenskog “gastarbajtera“ u Švedskoj u filmu Mister Montenegro (Dušan Makavejev, 1981), žrtve hipertrofirane provincijalne ideološke paranoje u Balkanskom špijunu Božidara Nikolića i Dušana Kovačevića (1984.), te opskurnog romskog „kuma“, virtuoza u manipulisanju ljudima u Domu za vešanje (Emir Kusturica, 1988), u kojem je jedan od dvoje profesionalnih glumaca. Glumi i na televiziji u serijama Sivi dom, Diplomci, Ceo život za godinu dana, Ljubav, ah ljubav, Rađanje radnog naroda.

bora toforovic

Nagrade

Sterijina nagrada za ulogu u predstavi Maratonci trče počasni krug

Nagrada Malih i eksperimentalnih scena za ulogu u predstavi Veština

Nagrada “Ćuran” za uloge u predstavama Maratonci trče počasni krug, Mrešćenje šarana, Pseće srce, Lari Tompson – tragedija jedne mladosti

Zlatni medaljon “Ljubiša Jovanović” za ulogu u predstavi Lari Tompson–tragedija jedne mladosti

Nagrada “Zoranov brk” za ulogu u predstavi Povratak

Nagrada “Pavle Vujisić” za životno delo

Filmske nagrade “Zlatna klapa”, “Zlatni ekran”

Statueta Joakim Vujić, 1997.

Nagrada “Gran pri” za ulogu u filmu Profesionalac u Kanu, 2003. godine

Filmska nagrada Naisa (Ćele kula) za najboljeg glumca Filmskog festivala u Nišu, 2003. godine, za ulogu u filmu Profesionalac

Nagrada Saveza dramskih umetnika Srbije za životno delo “Dobričin prsten” za 2006. godine.

Statueta zlatni ćuran za životno delo

Filmografija

God.      Naziv    Uloga

1950.-te
1956.     U mreži
1957.     Mali čovek         Pomoćnik inspektora
1960.-te
1961.     Pokojnik
1961.     Gola cesta
1964.     Čovek bez granica
1965.     Gorki deo reke Poštar
1966.     Čovek bez granica, II deo
1966.     Bananin brat (TV)           Buba Jež
1966.     Roj         Mladić
1967.     Koktel
1967.     Koraci kroz magle           Murđa
1967.     Ljubav na plajvaz
1967.     Pozicioni rat ljubavnih generala
1967.     Jedno tuce žena
1967.     Arsenik i stare čipke (TV)            Mortimer Bruster
1967.     Volite se ljudi (serija)
1967.     Probisvet (serija)
1968.     Delije   Zeleznicar
1968.     Evgenija na zrnu graška
1968.     Jednog dana, jednom čovjeku
1968.     Tuđe glave
1968.     Stan (TV)             Aleks
1968.     Pusti snovi         TV reditelj
1968.     Parničari (serija)             Aranđel
1968.     Vukadin (serija)
1968.     Kod Londona (serija)
1969.     Zigmund Brabender, lovac i ser (serija)               Simon „Leptir“
1969.     Nedozvani
1969.     Rađanje radnog naroda (serija)               Rastislav „Rule“ Stanić
1970.-te
1970.     Engleski onakav kakav se govori
1970.     Mirina TV stupica (serija)
1971.     Ulazi slobodan čovek
1971.     Ceo život za godinu dana (serija)            Mirko
1971.     Diplomci (serija)             Budimir „Buda“ Bumba
1972.     Razvojni put Bore Šnajdera (TV)              Vitomir
1972.     Nesporazum (TV)           Žan, Marijin muž
1972.     Obraz uz obraz (serija) Bora
1973.     Siroti mali hrčki (TV)     Načelnik ministarstva
1973.     Milojeva smrt (TV)         Branilac
1973.     Brauningova verzija
1973.     Ludi rečnik (serija)
1974.     Nedelje sa Anjom (TV) Toma
1974.     Jastuk
1974.     Ujez (TV)             Aranđel Arsić
1974.     Rekvijem za teškaša
1974.     Pozorište u kući 2 (serija)           Lazar „Laki“ Lakićević
1974.     Vlast
1975.     Crni petak (TV) Dragutin Molerović
1975.     Mili
1975.     Džoli džokej
1975.     Dvosobna kafana
1976.     Izgubljena sreća (TV)    Marković
1976.     Zvezdana prašina (TV)  Ivan
1976.     Čuvar plaže u zimskom periodu              Petar Dunjić
1976.     Uspon i pad Žike Proje (serija)
1977.     Mala noćna muzika
1977.     Vaga za tačno merenje (serija) Moler
1977.     Inferiornost (TV)             Garibaldi
1977.     Marija Magdalena (TV) Leonard
1977.     Crni dani (serija)
1978.     Stići pre svitanja             Svetozar Vujković
1978.     Čardak ni na nebu ni na zemlji (serija)
1978.     Gospođa ministarka (TV)            Pera Kalenić
1978.     Povratak otpisanih (TV serija) (serija)  Dragi „Kenta“
1979.     Šestica, gore levo
1979.     Nacionalna klasa             Žika
1979.     Kakav dan
1980.-te
1980.     Vruć vetar (serija)          Slobodan „Bob“ Mihajlović
1980.     Avanture Borivoja Šurdilovića  Slobodan „Bob“ Mihajlović
1980.     Ko to tamo peva              Ožalošćeni
1980.     Poseban tretman            Rade
1981.     Erogena zona    Zoran Pavlović „Đoka Zver“
1981.     Baza na Dunavu (serija)               Đurađ Javor
1981.     Poslednji čin (serija)     Inženjer Mitrović
1981.     Montenegro      Aleks Rossignol
1982.     Maratonci trče počasni krug      Đenka
1982.     Twilight Time   Nikola
1983.     Balkan ekspres Pik
1983.     Karađorđeva smrt (TV) Naum
1983.     Razvojni put Bore Šnajdera (TV)              Bora Šnajder
1984.     Kako se kalio narod Gornjeg Jaukovca (TV)        Jordan
1984.     O pokojniku sve najlepše           Sveštenik Jordan
1984.     Ulični pevači (serija)
1984.     Balkanski špijun              Petar Markov Jakovljević
1985.     Pera Panker
1985.     Tajvanska kanasta          Jogi
1985.     Ada
1986.     Sivi dom (serija)              Gile
1987.     Uvek spremne žene      Đura
1988.     Dom za vešanje               Ahmed
1988.     Balkan ekspres 2             Pik
1989.     Čudo u Šarganu (TV)      Mile
1989.     Balkan ekspres 2 (serija)             Pik
1990.-te
1990.     Gala korisnica: Atelje 212 kroz vekove
1991.     Sa 204-272 (TV)                Rade
1991.     Sarajevske priče (serija)              Adem Preslica „Profesor“
1991.     Mala      Stojan
1995.     Podzemlje         Golub
1996-1997.          Gore dole (serija)           Jevrem Katić „Džeki“
1998.     Raskršće
2000.-te
2001.     Sladke sanje      Hisnik
2003.     Profesionalac   Luka Laban
2007.     Uvođenje u posao (TV)                Buda Jeremić
2008.     Sveti Georgije ubiva aždahu      Aleksa Vuković

2

Legendo hvala za sve!

 

N.H

(izvor wikipedia)

Jul 9, 2014 0 comments 514 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
DruštvoERO Pokloni

Poklanjamo knjigu “Fajront u Sarajevu” Dr. Nela Karajlića

by miroslav_ostojic Jul 8, 2014
written by miroslav_ostojic 3 minutes read

nele karajlic

U saradnji sa Izdavačkom kućom Laguna, sajt Ero je za vas danas pripremio knjigu Fajron u Sarajevu, Sr Nela Karajlića. Da bi ova knjiga postala vaša potrebno je da se u toku dašnjeg dana javite i tačno odgovorite na nagradno pitanje koje se nalazi na kraju teksta. Izvlačenje dobitnika će biti obavljeno u sredu, a dobitnik će biti obavešten o preuzimanju nagrade. Odgovore na postavljeno pitanje, koje se nalazi na kraju teksta, treba poslati na e-mail adresu: office@ero.rs.

fajront-u-sarajevu-korice

Ukratko o knjizi

Dr Nele Karajlić je jedan od najdragocenijih insajdera još neispričane priče o Jugoslaviji, koja je cela igrala rokenrol, čak i u nedelji kad je otišô Hase i kada je crkô Maršal i kada nam se ženio Vukota! Pred nama je neodoljivo ispričana priča o odrastanju, sazrevanju i starenju u jednoj zemlji koja se krvavo raspala, a onda formirala slobodnu teritoriju u našim sećanjima.

Fajront u Sarajevu je teško, pomalo bolno, svakako setno prebiranje po uspomenama jednog od Sarajlija koje su taj grad u Titovoj Jugoslaviji učinile posebnim. Novi primitivizam je Sarajevo izbacio iz zglobne čašice, učinio ga drugačijim, dao mu oreol avangarde, a najveća zvezda tog pokreta bio je dr Nele Karajlić.

Ovo je njegova priča, iskrena, duhovita, priča bez koje predratno Sarajevo – grad raje i papaka – nije moguće razumeti do kraja. U tom kazivanju Nele je sanjar o sunčanoj strani ulice, naivac, žrtva, vizija koja hoda, nepresušni izvor ideja,hrpa straha. Unutar korica Fajronta u Sarajevu saznaćete neke od detalja neophodnih da u potpunosti shvatite ko su bili, ili ko su danas, Sarajalije bez čijih imena, stvaralaštva i karijera, Sarajevo ne bi pamtili ni po čemu drugom do po Sarajevskom atentatu.

Taj i takav život mogao je da se kreće, i kretao se, samo od linije šesnaesterca fudbalskog kluba Vratnik, davnih sedamdesetih, do Prvog koronarnog odeljenja Urgentnog centra u Beogradu, četrdesetak godina kasnije. Sve što se važno odigralo između te dve stvarne i vremenske linije, naći ćete u ovoj knjizi.

O autoru

Rođen 1962. godine u Sarajevu kao Nenad Janković. Završio sarajevsku Drugu gimnaziju, apsolvent na orijentalistici Filozofskog fakulteta u Sarajevu. Osnivač, kompozitor, tekstopisac i frontmen rok grupe Zabranjeno pušenje. Sa grupom Zabranjeno pušenje održao više od 1000 koncerata u gradovima i selima SFRJ. Scenarista i glumac Top liste nadrealista. Muzički saradnik u Mjesečevoj predstavi. Glumac i kompozitor u TV seriji Tragom ptice dodo, glumac u filmovima Andergraund, Život je čudo, scenarista, reditelj i glumac u TV seriji Složna braća. Autor knjige Složna braća. Autor muzike za film Crna mačka beli mačor. Osnivač, kompozitor, tekstopisac i frontmen grupe Emir Kusturica and the No Smoking Orchestra. Sa grupom Emir Kusturica and the No Smoking Orchestra svirao preko 1000 koncerata u više od 40 zemalja sveta. Kompozitor i tekstopisac libreto opere Time of the Gypsies. Oženjen suprugom Sanjom, arhitektom i dizajnerom nameštaja. Imaju dvoje dece – kći Janu i sina Srđana Živi i radi u selu Koraćica, opština Mladenovac.

Nagradno pitanje: Navedite jedan od rock bendova u kojima je svirao Dr. Nele Karajlić

Odgovore slati na e-mail adresu: office@ero.rs

 

Jul 8, 2014 0 comments 383 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Mišljenje kritike Novi Tvrđava teatar–„Spletka i ljubav” Narodno pozorište Užice

by Velimir Popovic Jul 7, 2014
written by Velimir Popovic 6 minutes read

 

spletkaPredstava Narodnog pozorišta Užice, „Spletka i ljubav” otvorila je festival Novi tvrđava teatar u Čortanovcima u subotu 5. jula. U društvu odabranih Narodnog pozorišta Subotica, rumunskog teatra Maska i Zagrebačkog kazališta mladih u novom ambijentu u Vili Stanković u Čortanovcima, pored svih problema oko organizacije ovog festivala, dešava se čudesni novi teatar, moderan pristup dramskom tekstu, kvalitetom potvrđenih pozorišnih reditelja novog doba: Nemanje Ranković, Borisa Liješevića, Andraša Urbana i teatra iz Bukurešta kome je ovakav pristup osnovna koncepcija.

Pozorišna kritika je nešto bez čega pozorište,  kao i svaka umetnost , ne može i ne bi trebalo da izostavi, jer, ukoliko je realna i objektivna pruža mogućnost samom pozorištu na ono na šta nas i pozoriše stimuliše: preispitivanje. Ovom prilikom prenosimo izvode iz prve kritike Festivala u Čortanovcima nakon predstave „Spletka i ljubav” objavljene 7.jula , Radio Beograd 2, Gorana Cvetkovića:

„Šiler– naš savremenik

Ponovo se pokazalo–nema mrtvih pisaca–postoje samo mrtva pozorišta! I, naravno–postoje živa pozorište, koja svakog pisca igraju kao savremenika–postavljaju njegova pitanja svom vremenu i na njih odgovaraju isto onako iskreno i odgovorno, precizno i jasno–kako je to i davno fizički umrli pisac radio, dok je pisao. Naravno–kada je reč o tako značajnom i velikom piscu, moćne zamisli i hrabrog stava, junaka u borbi za pravdu i slobodu, heroja u pobuni protiv eksploatacije i ugnjeavanja, protiv licemerja u društvenim odnosima, protiv bolesti društva velikih klasnih razlika–znači kad govorimo o velikom Šileru–onda je inspiracija za dobro pozorište i značajnu poruku savremenom svetu i veku , bliska i bogato ostvarljiva! Ozbiljan dramaturški rad iskusnog profesionalca Nebojše Romčević, omogućio je reditelju Nemanji Ranković i ansamblu Narodnog pozorišta Užice, da sastave jasnu, komunikativnu, preciznu, maštovitu i jezgrovitu predstavu, koja odlikava–preko Šilerovog šarolikog ogledala, sliženost i našeg društva  korupcije i prevara, političke farse, opasnosti od raspada i krvavog raspleta. Naravno–komad se zove Spletka i ljubav, tako da i o ljubavi ima mnogo toga u predstavi– o ljubavi velikih zanosa i na kraju, smrtnog tragičnog završetka, dostojnog tragedije Romea i Julije. Preplitanje i povezivanje te dve teme– lične, ljubavne i javne– političke, na fonu drastičnih potresa i protesta, koji izazovu neku od evropskih socijalnih revolucija–sve to stvara dobro proučenu, skladno složenu priču, koja jasno i glasno odgovara na Šilerove preokupacije, zadržava visok nivo estetike u dijalogu i mizanscenu, koncepciji likova i njihovoj čistoj interpretaciji , a istovremeno odzvanja pitanjima i odgovorima našeg društvenog i političkog trenutka.

Reditelj Nemanja Ranković rešio je da Romčevićevu verziju Šilerove Spletke i ljubavi odigra sa dosta širokom paletom stila. Njegov Predsednik–valjda nekakvog Gradskog veća ili šta–u izvođenju iskusnog i razigranog Slobodana Ljubičića– bahati je bonvivan, pun cinizma i prljavog humora, odvratnog i razmetljivog paradiranja snagom i uticajem, a istovremeno i kukavna slabotinja, iako bez morala–sasvim bez prave ljudske i političke snage. Njegovog sina – zaljubljenog  Ferdinanda , mladi Branislav Ljubičić, igra romantičarski ozbiljno i sa pravim Šilerovskim zanosom. Devojka u koju je zaljubljen i sa kojom Šekspirovski umire na kraju– Luiza, prikazana je kao razigrani devojčurak na pragu ljubavnog života, puna sreće i životne radosti, ali i porodične odgovornosti. Ivana Pavičevič Lazić  igra sasvim savremenu razumnu, iako zanesenu ljubavlju , devojku iz komšiluka–stavljenu pred krupne dileme sliženog i pokvarenog društva. Veoma uspešno je savladala sve probleme ogromnog raspona ovog lika–od naivne zaljubljenosti do tragičnog učešća u gadnoj prevari, pa sve do kobne smrti da bi ispunili zakletvu dužnosti. Odlično! U njenoj igri sažet je ceo kompeksni svet nastao radom pisaca Šilera i Romčevića, kao i reditelja Nemanje Rankovića– približiti se današnjoj devojci, ali nije ispustila moralne postulate romantične uzvišenosti. Veliki dvorski spletkaroš, inače i sam nesrećno i neostvareno zaljubljen u mladu lepoticu iz naroda, Luizu–Vurm, u tumačenju preciznog i okretnog, disciplinovanog i energičnog Vahidina Prelića, bio je veoma važna karika lanca prevare i zla. Prepoznali smo savremene mlade političare, koji cinično lažu po našim TV ekranima o potebi da se uradi ovo i da se promeni ono–samo da bi oni smestili svoje zadnjice u deblje  i dublje fotelje! Ovaj lik je potvrdio smisao i potrebu igranja ovog komada kao tumača i komentatora društvene prekse–što je najvažnije smisao javne umetnosti– živog pozorišta. Otac i majka nesrećne devojke – muzičar Miler– Momčilo Murić i gospođa Miler, Biljana Zdravković, jasno su pratili partituru složene igre propadanja pod veštim mahinacijama drske i neobuzdane vlasti. Maršal Dvora– što god to bilo– bonvivan i prevertit, vešto i ubedljivo je prikazan kao farsični klovn skorojevićke razuzdanosti. Nemanja Hadži Jovanović uneo je mnogo smisla za komično i sardonično u svoju ulogu. Mlada plemkinja, koja se zanela u flertovima sa ovim pa sa onim visokim dužnosnikom, zatrudnela pa pokušala da ih ucenjuje–propala na svim kolosecima, žalosno ali osvetnički, pobegla iz zemlje da preti opasnim povratkom– Ledi Milford, u tumačenju zanosne Andijane Simović– prava je slika propale egzistencije kratkotrajnih vladara i moćnika, koji ne sagledaju svoje stvarne granice delovanje. Njenu iskusnu družbenicu i savetnicu, diskreno i tačno odigrala je Biljana Prokić.

U izvanrednom prostoru neke čudne , dobro restaurirane tvrđave, u dvorištu protokolarne Vile Stanković u Čoranovcima, scenografija Marijane Zorzić Petrović– dva čudna objekta– između vešala i dvorskih portala– delovali su moćno, a volte, kule i stepenice, terasa i daleka pozadina vile tvrđave, odlično su podržavale savremenost političkih , ali tajanstvenih ljubavnih igara i tragedija. Muzika Miroljuba Aranđelovića Rasinskog, bogato je produbljivala dramatiku i opasnost igara pretnje, opasnosti i tragike, koje se igraju na ulicama u pobuni i u dvoru u intrigama . Kostimi Snežane Kovačević korespondirali su i sa likovima i sa temom, jasno i jednostavno–sasvim indikativno. Ferid Karajica je kao koreograf i autor scenskog pokreta, umnogome pomogao da se razigra mizanscen ove upečatljive i potrebne predstave.”

spletka

Mišljenje kritičara Gorana Cvetković je objektivan i lirski , u pisanu reč pretočen dramski komad  smo imali priliku da vidimo na sceni našeg ,Užičkog pozorišta . Deo teksta koji se odnosi na kritiku aktuelne vlasti i imena Radoslava Laleta Pavlovića okrivljenog za rasturanje prvobitnog festivala Tvrđava teatar i njegovo izmeštanje na novu lokaciju i pod novim imenom nećemo prenositi. Jednostavo, ova vlast je kao i svaka druga vlast, sa svim osobinama likova iz komada „Spletka i ljubav”. Tamo– Lale, ovde kod nas neki drugi poltronski  Lale iz lokalne vlasti koji smatra  da pozorište treba da postoji da bi zabavljalo narod, kao neka vrsta cirkusa s predstavama iskrpljenih štapom i kanapom, po mogućnosti trubačima i talambasima da bude primerenije folklornom ambijentu iz kog su naši gradski oci potekli i odakle ni za živu glavu neće mrdnuti . Za nešto ozbiljnije od crvene na trubi, nema se u budžetu…a svi koji na ovakva veselja ne idu smatrajući ih neprimerenim bar prosečnom intelektu ,  treba da budu kažnjeni (uskraćeni) za ono što svaka vlast koja se iole prepoznaje u ovakvim i sličnim komadima,  spusta na nivo „ filozofskih  lupetanja ”. Pored farse Kuku Todore pomenutoj  u  ovoj pozorišnoj  kritici  koju nismo preneli a koje je objavljena na nacionalnoj frekvenciji , kod nas , u našoj provinciji podobro se ukorenila i poenta priče o Carevom novom odelu.

M.Nikolić

Jul 7, 2014 0 comments 343 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
DešavanjaHronikaVesti

„Majska nagrada” pripala Španovićevoj, Bekriću, Lekićevoj i Bajićevoj

by Velimir Popovic Jul 6, 2014
written by Velimir Popovic 2 minutes read

 ivana-spanovic

Ovogodišnji dobitnici „Majske nagrade”, priznanja u kategoriji olimpijskih sportova koje dodeljuje Sportski savez Srbije su atletičari Ivana Španović i Emir Bekrić, rukometašica Andrea Lekić i mlada takmičarka u tekvondou Ana Bajić.

U kategoriji teritorijalnih sportskih saveza nagrade su pripale Savezu „Sport za sve„ Vojvodine i Savez sportova Kruševca. U kategoriji klubova nagrada je pripala Vaterpolo klubu Crvena zvezda šampionu Srbije i pobedniku Kupa Srbije 2013, osvajaču Lige šampiona i Super kupa Evrope, a ove godine ponovo osvajaču „duple krune“. Rastko Jokić, strelac, šampion Evrope i evropski rekorder iz Alikantea 2013. dobitnik je „Majske nagrade“ u kategoriji sportista sa invaliditetom.

U oblasti novinarstva Majska nagrada je pripala Dragoslavu Višnjiću novinaru Sportskog žurnala i Ivanu Radoševiću uredniku lista Sport. Siniša Nestorović iz Prijepolja, jedan od najagilnijih organizatora MOSI, i profesor Dušan Mitić šef katedre za rekreaciju na Fakultetu za sport i fizičko vaspitanje dobitnici su „Majske nagrade“ za pedagoški rad.

„Majsku nagradu“ za životno deolo dobili su slepi šahista inermajstor Milenko Čabarkapa, istaknuti bokserski poslenik dr Miroslav Popović, jedan od najuspešnijih bokserskih stručnjaka, nekada sjajni takmičar Slobodan Lazić i istaknuti teniski pregalac, trener i publicista Radmilo Armenulić.

U kategorji sportskih funkcionera nagradađeni su predsednik Rukometnog saveza Srbije Zoran Marjanović, poznati stručnjak u karateu i džidžu džici Strahinja Tepavčević, predsednik Vaterpolo kluba Crvena zvezda Viktor Jelinić i predsednik Kik boks federacije Srbije Borislav Pelević. Dok je poznati srpski motociklista Gabor Sagmajster dobitnik nagrade u kategoriji sportiste iz neolimpijskih sportova.

U kategoriji sportskih stručnjaka dobitnici su vaterpolo trener Dejan Savić, atletski stručnjak i trener Emira Bekrića Mirijana Stojanović, trener Ivane Španović Goran Obradović i selektor omladinske fudbalske reprezentacije, šampiona Evrope Ljubinko Drulović.

Nagrade su uručene u domu Narodne skupštine Srbije na svečanosti kojoj su prisustvovali Maja Gojković, predsednik Narodne skupštine Srbije,  Predrag Peruničić državni sekretar za sport, Dragan Atanasov zamenik ministra omladine i sporta, Snežana Klašnja sekretar za omladinu, ekselencija Samuel Samson ambasador Indonezije, izvršni direktor OKS Damir Štajner, direktor Zavoda za sport medicinu sporta Goran Bojović, Aleksandar Šoštar, predsednik Sportskog saveza Srbije.

Izvor: SOS kanala, Politika, Sportski žurnal.

Jul 6, 2014 0 comments 328 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Frida Kalo (6.jul 1907–13.jul 1954.)–„Šta bih ja da nema apsurdnog i prolaznog…”…”

by Velimir Popovic Jul 6, 2014
written by Velimir Popovic 5 minutes read

s majmunima

Život Fride Kalo, poznate meksičke slikarke, podseća na nadrealističke filmove s kadrovima u kojima preovladava Dalijevska suicidnost bogova i rastakanje vremena. Rođena je u Kojoakanu, mestu u Meksiko Sitiju u kući koja je danas njen muzej , poznatoj kao „ Plava kuća”, pod imenom Magdalena Karmen Feida Kalo i Kalderon. Fridin otac Vilhem Kalo, jedan od prvih fotografa, takođe i slikar imao je velikog uticaja na njen životni put, budući da je odrastala posmatrajući fotografije i i stare dagerotipe koje je on i izrađivao i sakupljao. Sa šest godina razbolela se od dečije paralize i  posle više od pola godine provedenih u krevetu , Frida je stala na svoje noge, s tim što joj je jedna ostala slabije razvijena. Od ranog detinjstva, među zdravim vršnjacima, suočena s fizičkim nedostatkom, Frida je , pod uticajem oca koji ju je ohrabrivao u ubeđenju da je dovoljno vredna pred Bogom kao i ostala deca, i pri tome joj jedinoj u porodici sa šestoro dece pružio mogućnost za obrazovanje, izgradila svoj identitet nezavisne, samostalne i drske , provokativne ličnosti. Septembra 1925.g. , u svojoj osamnatestoj godini, vozeći se autobusom doživela je saobraćajnu nesreću, pri čemu joj je  šipka za držanje prošla od kičme do karličnog dela. Na ovom parčetu  metala, kao Isusa na krstu, prebacili su je u bolnicu ne dajući joj mnogo nade ni za život, a u kranjem i ako ostane živa na mogućnost da ikada više stane na noge. Izložena brojnim operacijama, ležanju u gipsanom koritu, učvršćivanju kičme korsetima i kaišima, Frida je za godinu dana uspela da prohoda.

sl. u kreve.

Muke nesnosnih bolova, operacija, neizvesnosti i borbe između mogućnosti i želje za životom podržavao je njen inat i prkos, izvlačenja poslednjih atoma vere u sebe i bogove- kako hrišćanske tako i paganska božanstva Astečkog carstva koja su živela na teritoriji Meksika. U svom Intimnom dnevniku koji je kasnije vodila i koji je osnov za razumevanje Fridine ličnosti i umetnosti više puta svoju snagu poistovećuje s Astečkom boginjom Majke zemlje. U bolnici je i počela da slika, prvo da bi prekratila vreme, a kasnije da bi kroz slike, uglavnom autoportete po kojima je najpoznatija,  upoznala sebe, svoju  snagu i suštinu ,istu  prikazala na platnu i od iste uzela snagu za novu borbu. Jer, život Fride Kalo je bio jedino borba. Nedugo po izlasku iz bolnice, suočena s siromaštvom i potrebom da obezbedi svoju egzistenciju,ne znajući ništa drugo da radi osim da slika, Frida je odlučila da će joj to biti životni put. Na jednoj zabavi ,u svojoj dvadeset drugoj godini upoznaje tada već poznatog slikara Diega Riveru. Od njega je zatražila savete u vezi slikanja kao i ocenu vrednosti svoga rada. Dvadeset jednu godinu stariji slikar, prepoznao je „ono nešto” u njenim radovima i ohrabrio je da nastavi dalje. Njihovo poznanstvo krunisano je brakom 1929. g. Slikarski par koji su, zbog fizičkih razlika nazivali „Slon i golubica” a kasnije zbog neslaganja, ispada u javnosti , razlaza i ponovnog spajanja „Lepotica i zver” funkcionisao je kao sudar energija koje jedna s drugom ne može u istom prostoru bez eksplozija, ali odvojeno ne funkcionišu kao energije već kao čekanje na novi podsticaj. Jedno drugom su bili najveći i najodaniji kritičari iz kojih je prizilazio kvalitet, najveće inspiracije ali i najveći bol. Diego,po prirodi nestalan što se tiče braka i bračnih obaveza svoji ponašanjem, čak i vezom s Fridinom sestrom, prouzrokovao je kontrareakcije u Fridinom ponašanju izazivajući od nje sposobnost da uzvrati istom merom čak i sa pripadnicama istog pola. S druge strane, Fridin inat, prkos i osećaj slobode i nesputanosti u ponašanju i javnim nastupima, izazvan raskalašnim uživanjem u retkim trenucima kada nije trpela bolove , provokativan za tadašnji obrazac ponašanja , uvredljiv za salonsku inteligenciju bio je uvek novi okidač za dalja Diegova povređivanja.

frida i diego

Zajedno opredeljeni za Meksiko, čak dotle da je Frida falsifikovala svoj datum rođenja ne bi li se poklopio sa datumom otpočinjana Meksičke revolucije, 17. jula, u skladu sa tepmeramentom južnoamerikanaca i večitom opredeljenošću za slobodu,priklanjaju se komunističkom pokretu. Jedno vreme, u svom domu pružili su utočište i Lavu Trockom, prognanom iz Rusije, kome se u ovom periodu pripisuje i avantura s Fridom Kalo. Umetnost Fride Kalo obeležavaju shvatanja nadrealizma, mada se ona od te kvalifikacije ograđivala, pomalo licemerno, likujući na pozitivnim kritikama i ocenama njenih dela  vodećih evropskih nadrealista. Poznata je po autoporetetima( 55 dela) , po neprekidnom kopanju po sebi, svojoj unutrašnjosti, živim bojama i motivima Meksika, ne odvajajući se do kraja svog života od ljubavi prema snazi i lepoti svoje zemlje i svog naroda nastalog mešavinom izumiruće indijanske kulture i novog , katoličkog verovanja, a svo vreme, pod jačim ili slabijim uticajem SAD.

s kai[evima

 Godine 1953. Frida Kalo je imala izložbu u Meksiko Sitiju na koju su je, ponovo posle jedne od operacija doneli učvršćenu u korset. Četiri pobačaja i nemogućnost da ima dece obeležili su njene slike i crteže s još surovijim temama, detaljima, simbolima. Nije želela da slika snove, sama je uvek insistirala i izjavljivala da je  potrebno slikati golu realnost– samo istinu. Putovala je u Evropu, a njeno prijateljstvo s Pablom Pikasom, naslovne strane vodećih evropskih časopisa,  živopisna odeća, karakterično pretpavanje nakitom, aktivan društveni život i drske izjave bili su jeda strana Fridinog života. Druga strana su večiti bolovi, po nekoliko sati dnevno visila je okačena naglavačke o gredu na plafonu radi jačanja kičme, jaki korseti, doze morfijuma i hašiša koje je sama sebi prepisivala radi ublažavanja bolova, alkohol, sklonost samoubistvu, i opet borba za život.  Godinu dana pre smrti (1954.) amputirana joj je noga do kolena. Njen Intimni dnevnik govori, između ostalog i  o bliskosti sa smrti, o prihvatanju smrti i bola kao nečega predodređenog, nužnog i suštinskog za nju kao Fridu Kalo , ličnost koja je obeležila meksičku i svetsku ne samo umetnost nego i istoriju. Od Fride Kalo i Diega Rivere zvanično i počinje samostalna i autohtona meksička slikarska škola. Tri godine nakon nje, umire i Diego Rivera i njegova poslednja želja je bila da se njegov posmrtni pepeo izmeša sa Fridinim u zajedničku urnu koja je i izložena u Muzeju Fride Kalo „Plava kuća”.

„Frida Kalo, kao baštinik evropske i meksičke kulture, shvatila je: jedno je imati lepo telo, a drugo je biti lepa. Ona je uspela da uspostavi distancu prema ružnom, samo da bi ga mogla sagledati, surovo ili bolno, otvorenih očiju, ne skrivajući svoju naklonost prema istini o sopstvenom biću, sopstvenom licu, sopstvenom telu–ne prema modernom modelu lepote.” (Karlos Fuentes).

M.Nikolić

 

Jul 6, 2014 0 comments 306 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
DešavanjaUžice

Kreativne radionice u Školi „Mašnica”

by Velimir Popovic Jul 5, 2014
written by Velimir Popovic 1 minutes read

slika11

U umetničkoj školi „Mašnica”, koju vodi Snežana Kovačević, akademski umetnik, kostimograf u Narodnom pozorištu, polaznici mogu da usavrše crtanje i slikanje, ali i da savladaju neke od kreativnih tehnika kao što su dekupaž, origami, one stroke painting, pačvork, dekoracija tekstilnih materijala i kože, dekoracija stakla i keramike, papier mache, izrada lutki. U školi se obavljaju i pripreme za polaganje prijemnih ispita na srednje umetničke škole i umetničke fakultete.

Na časovima će polaznici moći za kratko vreme uz stručnu pomoć Snežane Kovačević, da savladaju neke od zanimljivih tehnika kojima mogu upotpuniti slobodno vreme, ali taj novi hobi može postati i jedan od izvora prihoda. Tokom letnjih radionica pažnja će biti posvećena učenju tehnike one stroke painting. Pružite sebi priliku i postanite član radionice u kojoj ćete se lepo zabaviti i družiti, ali i naučiti nešto interesantno i novo.

Svi zainteresovani mogu se javiti na br. tel. 062 882 71 41 ili u prostorijama RCU kod Doma Petar Radovanović, utorkom i četvrtkom od 12 do 14 časova.

Jul 5, 2014 0 comments 324 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Terzića avlija:5. i 6. juli–9 Sabor izvornog stvaralaštva matice i dijaspore

by Velimir Popovic Jul 5, 2014
written by Velimir Popovic 0 minutes read

terzica-avlija-detalj-etno-park

U etno selu i muzeju na otvorenom „Terzića avlija” u subotu, 5. i nedelju 6. jula održava se 9. Sabor izvornog stvaralaštva matice i dijaspore. Učesnici sabora su: SKUD Afrika–Johanesburg, KUD Ohriđanka– Ohrid, KUD Sveti Sava–Zvornik, KUD Vuk Karadžić–Loznica, KUD Sevojno–Sevojno, Etno udruženje Zavičaj –Zlakusa.

Progama počinje u subotu 5. jula  svečanim defileom od 16, 15 u Sevojnu, a nastavlja se od 18,00 u Terzića avliji . Za nedelju 6. jula predviđeni programi počinju u 18, oo u Terzića aviliji.

Jul 5, 2014 0 comments 287 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Novi Tvrđava teatar i Teatar u tvrđavi: Umetnost na lancu a publika u kućicama!

by Velimir Popovic Jul 4, 2014
written by Velimir Popovic 4 minutes read
salvador dali optičke iluzije

Salvador Dali –Optičke iluzije

U vremenima kada politička ideologija, istorijski gledano, od renesanse  pa do danas, pokušava da nametne okvire uslovne slobode svakom građaninu ,iskrena i otvorena mišljena i stavovi iskazani kroz umetnost–književnost, pozorište, filmsku umetnost u novije vreme,  uvek su bili među prvima na udaru. Od odobravanja ili nametanja tema kroz materijalnu potporu do personalnog i prostornog rešavanja neodgovarajućeg ili nepodobnog sadržaja, uvek se dolazilo do toga da umetnost povuče najveću kaznu za neposlušnost koja se u krajnjem može uporediti s sokratovskom kaznom ispijanjem kukute ili monaštvom vodećih mislilaca i aktivista  u okviru propisane i odobrene  društvene misli. Novija srpska istorija je prepuna imena i događaja koji su crvenim mastilom bili prekriženi  u tekućim dnevnicima da bi se tek nakon pola veka pojavili u javnosti kao mučenici i nepravedno kažnjeni. Kad priznanje za doprinos stigne s zakašnjenjem , deo istorije je nepovratno izgubljen, pri tome se misli i na generaciju koja je za izvesna saznanja ostala uskraćena osim iščitavanja istih iz spomenara.

Ono što se proteklih meseci dešavalo oko priča o festivalu Tvđava teatar u Smederevu, jednim od značajnijih festivalskih dešavanja na polju pozorišne umetnosti u našoj zemlji, prekriveno je mutnim zavesama političkih i finansijskih događaja nalik na temu uvek aktuelnog dramskog komada o vlasti i umetnosti . O finansijama se do sada nije oglasila nijedna zvanična institucija niti lice kojima je to nadležnost. Tvđava teatar , transformisan u Novi Tvrđava teatar, svoje predstave izvešće daleko od Smedereva, u Čortanovcima, u dvorcu Vile Stanković od 5. do 9. jula . U Smederevu, odlukom Skupštine grada osnovan je  Teatar u tvrđavi ( 6–11. jul) , a na čelo festivala došao je dramski pisac Radoslav Lale Pavlović.

novi-tvrdjava-teatar

Izjave Vide Ognjenović , idejnog tvorca Tvrđava teatra govore o tome da se u pozadini svega kriju političke malverzacije a kroz njih i finansijske muke organizatora. Po pisanju smederevskog portala www. sdcafe, „Radoslav Lale Pavlović potvrđuje da je u čitavu priču ušao kao stranački kolega na poziv gradonačelnice Jasne Avramović ” i dalje se navodi njegova izjava:„Neka regulišu dugove, dobiće prostor koliko hoće i kada hoće”pri tome misleći na povratak starog, prvobitnog festivala na smederevsku tvrđavu. Očito da iz izjave gospodina Pavlovića finansijsko uslovljavanje prati prostornu egzistenciju prvobitnog smederevskog pozorišnog festivala.

S druge strane, posmatrajući program oba festivala , u Čortanovcima i u Smederevu uočljive su razlike u odabiru i učešću predstava. Uzimajući u obzir ograničena sredstva festivala u Čortanovcima na koja dolaze pozorišta  koja su pristale da igraju samo uz nadoknadu troškova prevoza  a sledstveno tome i verovatno  nemogućnost pozorišta koja ,s obzirom na renome festivala a  i ime i zasluge Vide Ognjenović za dramsku umetnost na ovim prostorima,  imala želju  da učestvuju, Novi Tvrđava teatar  nudi predstave iz zemlje i inostranstva  koje je kritika i publika tokom tek završene sezone visoko ocenila: Spletka i ljubav, Narodno pozorište Užice, tekst Fridrih Šiler, adaptacija Nebojša Romčević, režija Nemanja Ranković; Mirni dani u Miksing Partu, Zagrebačko kazalište mladih, tekst Erlend Lu, režija Boris Liješević; Park, Teatar „Maska” Bukurešt, Rumunija, tekt i režija Mihai  Malaimare; Koštana, Narodno pozorište Subotica, po tekstu Borisava Stanković, režija Andraš Urban.  Pokrovitelji ovog festivala su : Autonomna pokrajina Vojvodina– Pokrajinska Vlada, Opera& Theatre „Madlenijanum”, Beograd–Zemun, a žiri sačinjavaju: Aleksandar Milosavljević, Nataša Gvozdenović, Jugoslav Krajnov.

151248_smederevo_ff

Festival Teatar u tvđavi otvara Teatar Maska iz Bukurešta sa predstavom Park  koji gostuje i u Čortanovcima, a učestvuju i Šabačko pozorište sa predstavom Postmoderni kabare dobrog vojnika Švejka , tekst i režija Aleksandar Lukač; koprodukcija Art tema i Kruševačkog pozorišta, Lepotica Linejna, tekst Martin Megdone, adaptacija i režija Miloša Jagodića; Narodno pozorište Niš, Mala, tekst Radoslav Lale Pavlović,režija Ivan Vuković; koprodukcija Kruševačkog pozorišta, Narodnog pozorišta Niš i Doma kulture „Vuk Karadžić” Loznica Devetstopetnaesta–tragedija jednog naroda, po romanu Branislava Nušića, adaptacija i dramatizacija Spasoje Ž.Milovanović, reditelj Milan Nešković. Stručni žiri festivala Teatar u tvrđavi čine : Nada Blam, dr Iva Draškić Vićanović, Branko Janković.

Festival na severu nudi atraktivne predstave savremenih rediteljskih i glumačkih ostvarenja, a festival na jugu je  tradicionalnije opredeljen, bar sudeći po naslovima. Budući da su predstave sa severnog festivala već u velikoj meri prošle ocene nekih od prethodnih festivala o njihovim sadržajima i umetničim dometima upoznati smo i iz medija. Južni  festival , bar po rečima Radoslava Laleta Pavlovića, je „drugačiji od mode koja je nastala da su svi festivali postali Bitefi i Parabitefi. Ovde će glumci pokazati glumačko umeće , neće visiti na sajlama, brijati se i farbati lica”, šta god to značilo po kriterijumima ovog dramskog umetnika, izgleda da  na prvo mesto po ovoj najavi  stavlja konzervativni pristup u tumačenju dramskog teksta.

publika

Publika? Pa , ima mogućnost da bira- ili u razvijeni sever  ili nerazvijeni jug; ili pod pokroviteljstvo Vojvođanske vlade ili vodeće političke stranke; za moderni pristup pozorištu ili konzervativno tradicionalni; za slobodnu umetnost ili aktuelne nacionalne  proslave s temom  Branislava Nušića i Prvog svetskog rata. Jedino za šta nema pravo da se opredeli su konfikti , raskoli,  razdvajanja, nesloga…  , s tim se valjda i rađamo u ovoj zemlji. I bez obzira što je pozorište –pozorište, umetnost –umetnost i svako ima pravo da odabere ono što mu se dopada, sreća da svako od nas ima kičmu koja drži u jednom sklopu levu i desnu stranu tela da nam i to ne razdvoje. Ko je od ova dva festivala  u pravu i koja ideologija koju umetnost drži na lancu, e.. , to ćemo po običaju, čitati u nekoj budućoj istoriji iz spomenara.

M.Nikolić

 

Jul 4, 2014 0 comments 282 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Izložba “Srednji ton” u Gradskoj galeriji

by miroslav_ostojic Jul 2, 2014
written by miroslav_ostojic 2 minutes read

 

naslovna srednji ton

U Gradskoj galeriji u utorak, 2. Jula otvorena izložba „Srednji ton – mezzotinto“ autorski projekat mr Željka Đurovića. Izložene grafike su osim Đurovića poptisali i Žarko Smiljanić, Mehmed Slezović, Snežana Petrović  i Ivan Miladinović.

Na otvaranju izložbe mr Obrad Jovanović naglasio je da je ova izložba veoma iščekivana i da se kroz nju mogu videti umetnici koji su telo i duša srpske grafike.

Kada pogledamo ove radove, mi u stvari vidimo šta je tajna svake umetnosti – zanat. Biće svake umetnosti je u zanatu. Mi živimo u vremenu anti umetnosti, svedoci smo vremena u kome se sve razbilo: atom, porodica, brak institucija države. Umetnik je osuđen na jedno samobivstvovanje, osuđen je kao svaki monah na jednu intimnu ispovest, i ovi radovi nam upravo to i pokazuju.

zeljko djurovic

Mr Željko Đurović  je naveo da je ideja  izložbe  da se jedna skoro zaboravljena grafička tehnika kod nas predstavi javnosti i time „vrati u život“.

Mezzotinta je jedna magična tehnika, koja počinje od crne ploče a završava se savršenim otiskom. Ova tehnika se skoro i ne izučava na fakultetima, pa zbog  toga sve više pada u zaborav. U svetu tehnika je najviše zastupljena u Rusiji i Americi. Što se tiče same izložbe ona je projektnog oblika i zamišljena je da se 5 autora izlaže u 5 gradova sa 50 otisaka. Prva izložba je bila u Beogradu, druga je u Užicu a ostale tri su u Gragujevcu, Lazarevcu i Nišu.

IMG_0769

Na pitanje kako povećati broj posetilaca kulturnih manifestacija uopšte, Đurović je odgovorio da je pored finansijskih problema koje imamo u zemlji, veliki problem internacionalizacija kulture gde uvodimo sve što dolazi sa Zapada bez obzira na kvalitet.

Na primer Kulturni centar Grada Beograda je nekada imala desetine hiljada posetilaca, a sada nema ni dve hiljade. Rukovodstvo Kulturnog centra je izbacilo potpuno klasičnu sliku i radi postavke isključivo animacije, videa ili neke druge kompjuterske  forme što se pokazalo da ne privlači dovoljno publiku. Kada budu ravnopravno živele klasične i moderne tehnike, tada možemo očekivati i povratak publike.

IMG_0770

N.H

 

 

Jul 2, 2014 0 comments 280 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Umetnost i kultura

Neprivilegovana kultura na Gradskom trgu Požega i rad naših institucija kulture

by Velimir Popovic Jul 2, 2014
written by Velimir Popovic 8 minutes read

DSC_5097

Na Gradskom trgu Požega koji svojim arhitektonskim rešenjem čini centar grada pravim centrom, bez obzira koliko grad  mali bio, u koji se slivaju i odakle počinju ulice koje se poput kraka morske zvezde šire dalje kroz urbani deo ovih dana postavljene su dve izložbe. Na prvoj, o kojoj smo pisali na našem portalu predstavljena je manifestacija ARLEMM, koja pored izložbe umetničke fotografije Tanje Draškić Savić uključuje i muziku koju posetioci sami mogu aktivirati svojim prisustvom na ovoj izložbi uz pomoć instalirane zvučne instalacije unutar same izložbe. Muzička instalacija se akivira u večernjim satima od 20 časova do 1 sat po ponoći, tako da je šetnja i boravak na ovom trgu koji je autorsko delo Dragane Stevanović i Olivera Stankovića, svojevrstan muzičko vizuelni doživljaj.

DSC_4967

Da li ste skoro bili u večernjim satima na Gradskom trgu Požega? Uz kombinaciju fontane oko Trga upotpunjene raznobojnim svetlima koja menjaju boju, dodajte izložbu umetničke fotografije i klasičnu muziku…  Druga izložba koja je postavljena na Trgu je u sastavu ovogodišnjeg obeležavanja proslave završetka Prvog svetskog rata. Izložbu pod nazivom „ Tamo daleko i ovde..” Požeški kraj u prvom svetskom ratu koju je priredila Narodna biblioteka Požega, autora Jasne Đurić, višeg diplomiranog bibliotekara,  govori o učešću stanovnika Požege u Prvom svetskom ratu. Iz Zavičajnog fonda biblioteke korišćene su fotografije Branka Popovića, Stane Nikolić, Aleksandra Savića, Miloljuba Kaljevića, Nedeljka Ješića, Slavka Joksimovića, Dragojle Tošić, Vojislava Peruničića, Dušice Peruničić, Milosava Markovića, estetski uobličeni  izloženi panoi– kao zastave s faksimilima pisama, dopisa, izveštaja i utisaka govore na jedan izuzetno efektan način o delu istorije koji je surovo dotakao ne samo politiku nego i običnog čoveka, stradalnika u svakom ratu.

DSC_5066

DSC_5076

Dovoljno da pomislite da ste u šetnji u jednom od elitnih turističkih mesta negde u belom svetu, gde ljudi izlaze uveče da sede na klupama u centru, druže se, pričaju međusobno,  a pri tom imaju i utisak da su u svojevrsnom umetničkom amfiteatru– učesnici performansa za koje se u elitnim svetskim gradovima plaćaju ulaznice i satima čeka u redu. Umetnost na ovaj način nije odvojena od ljudi, zbog kojih u krajnjem i postoji. Briše se utisak granica, sofisticiranih tumačenja ili distanciranosti kako od svakodnevnog života tako i od prosečnog stanovnika koji zbog raznih razloga (od neinformisanosti do savremenih trendova života u kome je borba za golo preživljavanje jača od potreba za kulturom) sve manje posećuju kulturne manifestacije unutar zidova instituciija . Menadžeri i upravnici institucija kulture, pored nestašice sredstava za rad žale se i na slabu posećenost. Dva osnovna problema koja muče naše menadžere u kulturi. Na nestašicu para ne možemo da utičemo. Pitanje državne politike kojoj je sve bitnije od prosvećenosti i svesti članova zajednice koji u krajnjem i čine državu neodvajanjem i neulaganjem u kulturu i obrazovanje nema logičnog objašnjenja osim da valjda postoji potreba da kulturna svest i duh naroda izumre ili da se materijalnom diskriminacijom podrže programi koji grade temelje vodećih političkih ciljeva. Sve ovo vuče na gorka sećanja komunizma kada su se odobravale i podržavale jedino manifestacije i sadržaji koji su veličali pragmatičnu marksističku misao koja se sprovodila na teritoriji bivše SFRJ. Današnja ćutanja, nereagovanja i strah od reakcije vlasti od čije volje zavisi buđelar naših institucija kulture, a da pri tome, osim ministra koji je umetnik, po gradovima retko gde u opštinskim organima koji o tome odlučuju možete naći nekoga ko osim osnovnog obrazovanja na polju kulture ima i potrebu i želju kako za ličnim tako i kolektivnim kulturnim nadograđivanjem, a ostatak koji glasa o izdvajanjima sredstava  smatra kulturu i obrazovanje teretom na budžet  iz koga se u velikom broju slučajeva jednokratnim izdvajanjima ispravljaju jučerašnje greške i stvaraju predispozicije za nove po principu „drži vodu dok majstori ne odu”(prim .prev. dok sam ja na vlasti!). O ovom problemu svi znaju i svi ćute. Jednostavno, ako progovorite dolazite u situaciju da budete smenjeni, preraspodeljeni na drugo radno mesto, sankcionisani uskraćivanjem prava potpisa, odluka, bojkotovani i ne znam šta još ima od tih političkih smicalica koji u krajnjem vode ili u apoteku po bensendin ili na Zavod za zapošljavanje. Dakle, menadžment  kulture je prepušten sam sebi, svojoj dovitljivosti i snalažljivosti u orahovoj ljusci odobrenih sredstava.

Drugi problem– nedovoljna posećenost institucija kulture je još veća briga. Ulaznice za većinu kulturnih dešavanja nisu preskupe– ako se radi o pozorištu ili bioskopu kreću se od 200 do 300 dinara, a to je, i pored sve bede koja nas pritiska jednako boca Koka kole, grickalice ili kafa u kafiću na Trgu, ili su, kada je reč o izložbama– besplatne. Zašto publika ne dolazi ? Posmatrajući prethodnih pola godine publiku na izložbama u Gradskoj galeriji ili onima koje organizuje Narodni muzej, primećuje se da je to uvek ista grupa– novinari i zvanice koji pozivnice dobijaju na kućnu adresu ili mejlovima. Plakati kojima se građanstvo obaveštava o događaju uglavnom su zalepljeni na ulaznim vratima i retko– na nekom panou u gradu između umrlica, oglasa za izdavanje stanova s izreckanim brojevima telefona, i plakata o nastupima u klubovima, kafićima i kafanama u gradu. Ni po čemu se ne izdvajaju od ostalog šareniša, dakle– nevidljivi su!  Samim tim– nevidljiv je i događaj. Obavešenja u medijima su štura i svode se na iščitavanje plakata. Iz ličnog iskustva u ovom poslu u našem gradu, pored biblioteke, pozorišta i GKC, muka je doći i do informacija kad se šta dešava u gradu čak  i za te šture informacije. Mi smo već polako izgubili volju zajedno s ostalim građanstvom što se tiče Gradske galerije i Muzeja. Od početka rada portala, u avgustu prošle godine išli smo da se predstavimo u svim institucijama koje se bave kulturom u gradu, da ukažemo na postojanje i ponudimo mogućnosti da iste iskoriste  za obaveštavanje čitalaca o svojim aktivnostima. Od obećanja da će nas staviti na mejling listu do zahteva da pišemo zvaničan zahtev za dostupnošću informacija koja po pravilu treba da bude javna i bez zahteva (od kad je pristup informacijama o kulturnim dešavanjima dobio status vojne i državne tajne nikad mi nije bilo jasno) sve se svelo na naša usputna obaveštavanja na fejsbuk stranicama i izigravanje novinara istraživača o dešavanjima u Galeriji i Muzeju. Koliko god ljudi koji rade u tim institucijama bili predusretljivi i voljni da izađu u susret, ipak, naučeni smo na profesionalizam koji se tiče toga da svaka informacija za javnost treba i mora da bude zvanična a ne plod naših razgovora i ličnih poznanstava i simpatija sa kustosima i zaposlenima u ove dve institucije. Zbog neprofesionalnosti uprava ove dve institucije, na gubitku su građani od kojih kultura na ovaj način biva odvojena,  kao i kustosi i ljudi koji pripremaju izložbe na koje niko ne dolazi. Budući da smo mali medij, koji se finansira iz budžeta naših roditelja penzionera, uz pomoć  Tekstila koji plaća održavanje sajta, kao i odobrenih sto hiljada dinara od stane Grada Užica za godinu dana, za rad Udruženja koje stoji iza sajta ero.rs mogućnosti u odnosu na želje da imamo i štampano izdanje pored elektronskih (koji ostaje jedino želje) su nam skromne, ali pouzdano znamo da imamo čitalačku publiku ne samo u Užicu nego i šire. Dakle, ovo što radimo, radimo iz interesovanja i ljubavi prema umetnosti i trudimo se da damo svoj doprinos ovom gradu i ljudima koji u njemu žive.  Nakon skoro godinu dana rada (za mesec dana) možemo da kažemo da se umetnici i ljudi od kulture ne ustručavaju da nam daju izjave i intervjue, lično mi nije jasno kako postoji neko na čelu institucije ko ovakvu mogućnost (koja ne košta ništa) a doprinosi obaveštavanju javnosti ne ume, neće i ne želi da iskoristi.  Večeras je otvaranje izložbe Gradskoj galeriji za koju smo saznali slučajno, prolazeći pored vrata (a ako nas put sledeći put tamo ne nanese verovatno ni tu informaciju nećemo imati). Pitanje o kome raspravljamo svaki put kada se ovakve stvari dese jeste otići nepozvan i pisati o izložbi, promovisati na taj način Galeriju koja nas, kao i Muzej ignoriše zarad ljudi koje umetnost interesuje ili jednostavno raditi nešto drugo kad i ovako nemamo nikakve materijalne koristi od ovoga što radimo? S druge strane, ono što je bio i povod da sve ovo napišem pored obaveštenja o predivnim dešavanjima u susednom gradu koje oholo zovemo i selom, jeste jutrošnji mejl s obaveštenjem od KC Požega. Budući da rano ustajem, u 6. ujutro sam zatekla mejl s obeveštenjem KC Požega o detaljima izložbe koji su mi nedostajali,  s potpisom direktora mr Slađane Varagić Petrović. Da li je moguće da se institucija otvara ovako rano? Ne, mejl je poslat noćas u 11, 56! U dosadašnjom saradnji sa ovom institucijom, nije čudno ni da radi kao dragstor, jer sam u par navrata obaveštenja za najave dobijala i subotom i nedeljom, a poziv za na primer pozorišne predstve i rezervaciju mesta u prvim redovima zbog fotografija čak i SMS porukom. I kad god sam otišla u KC, bilo da su u pitanju izložbe, promocije, pozorišne predstve, filmske projekcije, prostori ove kulturne institucije bili su puni. Da, mali grad i jedina institucija, reći ćete. Ali, ako prilikom izlaska publike iz sale čujete iste te stanovnike malog grada koji međusobno komentarišu ono što su videli i čuli, onda je svakako u pitanju rezulat kontinuiranog  rada na približavanju tih sadržaja običnom čoveku, edukaciji stanovništva, njegovom upućivanju u tokove i sadržaje umetnosti i kulture. I publika nije uvek ista, jer, ako redovno dolazite na događaje onda ste nužno upućeni na lica koja stalno viđate, ali u ovom slučaju ne radi se samo o zvanicama nego i o onome što zovemo običnom, prosečnom građaninu. Sve čestitke KC Požega na približavanju i mogućnostima da se kultura učini svakodnevicom.

DSC_5057

A što se našeg grada tiče, velika zahvalnost Pozorištu, Biblioteci, GKC na obaveštenjima i saradnji, i budući da ovaj tekst postavljam  bez odobrenja urednika–ce, s kojih se skida svaka odgovornost za gore rečeno, ako me nema u potpisu sledećih meseci znači da je neko iz gradskih vlasti intervenisao.

M. Nikolić

 

Jul 2, 2014 0 comments 302 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Film i TV

Veštice i bičarke

by Velimir Popovic Jul 1, 2014
written by Velimir Popovic 0 minutes read

MV5BNDMzMTY2NzgzOF5BMl5BanBnXkFtZTgwOTk4NjU4MTE@._V1_SY1200_CR90,0,630,1200_AL_

SALA 2

Od 3. do 9. jula

u 21 čas

cena ulaznice: 250 dinara

Žanr: komedija, horor

Glavne uloge: Hugo Silva, Mario Casas, Pepón Nieto

Scenario: Jorge Guerricaechevarría, Álex de la Iglesia

Režija: Álex de la Iglesia

Trajanje: 104 minuta

Dvojica nezaposlenih muškaraca su počinila zločin, zbog koga ne samo da ih progoni policija, već i jedna od bivših žena! Tokom bekstva, dospevaju u neverovatnu šumu koju naseljavaju kanibalističke veštice.

Jul 1, 2014 0 comments 309 views
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Newer Posts
Older Posts

Berza

Privredni Registar

Tepih servis Dekor

Više info

Apartmani Gvozdenović

Više info

Ogi Plus

Više info
Građevinarstvo

Termovent

Više info

Dekarbonizacija Motora Užice

Više info

Skorašnji članci

  • Partnerstvo između Bokserskog saveza Srbije i Čajetine Jul 16, 2025
  • Kulturni događaji Zlatibora za leto 2025 Jul 16, 2025
  • Asfaltiranje puteva u MZ Karan: Korak ka unapređenju infrastrukture Jul 16, 2025
  • Oluje i svežiji vetrovi: Nepredvidivo vreme u Srbiji Jul 15, 2025
  • Zaštitnici lekarskih veština: Proslava svetitelja Kozme i Damjana Jul 15, 2025

Pretraga

  • +381 65 3808 093
  • info@ero.rs

Vesti

  • Politika
  • Region
  • Privreda
  • Ero digital
  • Društvo

Privredni Registar

  • Auto
  • Turizam
  • Poslovni svet
  • Građevinarstvo
  • Zdravlje i medicina

Marketing

  • Uslovi korišćenja
  • Polisa privatnosti
  • Privredni Registar
  • Vesti i informacije
  • Reklamiranje
  • Kontakt

Mesečni bilten

ERO.RS © All rights reserved

Izrada sajtova Užice

Hosted by WPS.RS

Facebook-f Instagram Twitter Linkedin
ERO
  • Početna
  • Vesti
  • Privredni Registar
  • Užice
  • Sport
  • Privreda
  • Društvo
  • Galerija
  • Ero Digital