Već više od godinu dana Užičani imaju mogućnost da iznesu svoje probleme zaposlenima kancelarije Zaštitnika građana, putem video linka iz Narodne biblioteke. Nešto više informacija o samom projektu i iskustvima naših sugrađana dobili smo iz razgovora sa Jasminkom Jakovljević, generalnom sekretarkom Kancelarije zaštitnika građana.
Zahvaljujući realizaciji projekta Promocija ljudskih i manjinskih prava kroz intenzivniji kontakt Zaštitnika građana sa građanima, u saradnji sa Bibliotekarskim društvom Srbije, bibliotekama i organima lokalne samouprave u petnaest izabranih opština u Srbiji, a uz finansijsku podršku Vlade Kraljevine Norveške, građani se od 15. maja prošle godine, mogu obratiti Zaštitniku građana putem elektronske veze, dva puta nedeljno. U predviđeno vreme, zaposleni u kancelariji Zaštitnika građana su im na raspolaganju, sa druge strane veze, za sva njihova pitanja. – rekla je Jasminka Jakovljević.
Kakav je odziv Užičana?
Od početka 2014. godine zaštitnika građana je kontaktiralo 80 građana iz Užica od čega putem videolinka 47, više 0d 50% što upravo govori o značaju postojanja ovog vida komunikacije sa građanima. U toku 2013. godine 161 građanin je kontaktirao Zaštitnika građana a putem videolinka njih 94 što predstavlja oko 60% svih ostvarenih kontakata (poseta prijemnoj kancelariji, telefonski pozivi, videolink). Prema našim podacima, od ukupnog broja građana koji su kontaktirali Kancelariju zaštitnika građana, 2,80 procenata bilo je iz zlatiborskog okruga. Takođe, od ukupnog broja pisanih pritužbi 2,50 procenata bilo je iz zlatiborskog okruga.
Koji su najčešći problemi koje naši sugrađani iznose?
Građani najčešće ukazuju na povredu ekonomskih i socijalnih prava kao što su pravo na rad i po osnovu rada, pravo na socijalnu zaštitu i prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja kao i pravo na zaštitu imovine. Takođe veliki broj građana se obraća zbog povrede prava na pravično suđenje i suđenje u razumnom roku. Veliki broj građana ima probleme vezane za ostvarivanje prava pred organima uprave u smislu povrede prava na dobru upravu koja se najčešće ogleda u ćutanju administracije (nedonošenje odluka u zakonskom roku, neblagovremeno postupanje po žalbama, nepostupanje po sudskim presudama ili upravnim aktima itd.)
Prema Vašim informacijama koliko građana uspe da reši svoj problem?
Najveći broj obraćanja građana iz Užica (a to je i statistika i za sve ostale delove Srbije) se obraća Zaštitniku građana zbog pitanja za koja on nije nadležan (rad kod privatnih poslodavaca, pritužbe na rad sudova, neblagovremen pritužbe, pritužbe podnete pre nego što su iskorišćena zakonom propisana sredstva pravne zaštite). U oko 15% svih slučajeva radi se o slučajevima kada Zaštitnika građana koristeći svoje zakonom propisane nadležnosti pokreće postupke protiv organa uprave i otklanja povrede prava građana upućivanjem preporuka organima koji su povrede učinili svojim postupanjem ili nepostupanjem. U ovih 15% slučajeva spadaju i svi oni slučajevi kada organ sam otkloni nedostatak u svom radu koji je doveo do kršenja prava građana odmah po pokretanju postupka od strane Zaštitnika građana, ne čekajući da mu se uputi preporuka o načinu otklanjanja propusta u radu.
Građani Užica ovu uslugu mogu ostvariti u Narodnoj biblioteci, utorkom i četvrtkom između 11 i 13 časova.
N.Hobetko
Za još vesti pratite ERO