naslovna

U Gradskom kulturnom centru u ponedeljak je predstavljena knjiga Maje Vukadinović „Zvezde supermarket kulture” s podnaslovom Medijske zvezde u potrošačkom društvu koja je jedinstvena knjiga takve vrste kod nas u kojoj je autorka analizira aktuelni sistem vrednosti građana Srbije, njihov odnos prema slavi i prema medijskim zvezdama.

Maja Vukadinović, kulturolog i analitičar medija, diplomirala je Filmsku i TV produkciju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Kao stipendista Američke asocijacije univerzitetskih žena (AAUW), magistrirala je u oblasti studija medija na uglednom univerzitetu New School u Njujorku. Doktorirala je na Fakultetu dramskih umetnosti, odbranivši prvu disertaciju iz oblasti kulture slavnih u Srbiji (Medijska kultura: zvezde i publika u savremenom potrošačkom društvu). Maja se trinaest godina bavila novinarstvom, radila je najduže u dnevnom listu „Politika”, a u brojnim časopisima je objavljivala tekstove u kojima se bavila kulturnim i medijskim fenomenima.

Na predstavljanju knjige koja je zamišljena kao razgovor autora, Zorana Hamovića, direktora izdavačke kuće „Clio” koja je objavila knjigu Vukadinovićeve i publike, govorilo se o zvezdama, odnosu publike prema slavi i slavnima, novim vrednosnim obrazcima i uzorima mladih. Na jedan zanimljiv način, otvoreno i bez želje da se nešto ulepša, pričalo se o problemima sa kojima se svakodnevno suočavamo i koji su već duboko ogrezli u našem društvu. Prenosimo vam mišljenja i najzanimljivije odgovore autorke na pitanja voditelja promocije, ali i publike.

IMG_2950

U knjizi „Zvezde supermarket kulture”, kako je istakla, autorka je na početku knjige napravila distinkciju između pojmova poznatost, slava i ugled, jer se ti pojmovi često posmatraju kao sinonimi. Vrlo često se govori o zvezdama kao o isključivo slavnim osobama koje su to postale zahvaljujući svojim kvalitetima, znanju, talentu ili radom. A danas kada smo pod velikim uticajem medija, koji nas okružuju velikim brojem različitih informacija i koji u velikoj meri oblikuju naš društveni i svakodnevni život, imamo pojavu i onih drugih zvezda.

—Govorila sam o zvezdama koje zaslužuju da to budu i slavne ličnosti koje poseduju vrednosti, kvalitet, znanje, ali imamo i one druge zvezde koje su prisutnije, vidljivije u svetskim i našim, domaćim medijima, a to su zvezde koje su anti junaci, ličnosti koje su popularne, vrlo često zahvaljujući učešću u nekom rijaliti programu i zahvaljujući tome što su u nekoj vezi sa poznatom ličnošću, takve osobe su bez profesionalne biografije, bez kredibiliteta i one su danas medijski prisutnije, od onih istinskih pravih zvezda —kaže Vukadinovićeva.

O rijaliti šou programima.

—U Srbiji je to veoma jednostavan televizijski koncept, produktivan, vrlo lak za realizaciju koji ne zahteva previše ulaganja. Dovoljno je iznajmiti neki prostor, organizovati auduciju za ljude koji će učestvovati ili se dobrovoljno prijaviti za novac koji im je dnevno ili mesečno ponuđen, ponižavati se i raditi ono što im Veliki brat ili neki drugi autoritet govori da bi trebalo da rade. Televizija sa druge strane oglasni prostor, zahvaljujući rejtingu koji ima zbog velikoj gledanosti, prodaje oglašivačima i mesečno po određenim pokazateljima ostvaruje profit od nekih 30 do 35 hiljada evra. To je ogroman novac koji televizije i produkcije zarađuju od ovakve vrste programa, a mi gledaoci smo maltretirani gledajući stalno živote ljudi koji nemaju šta da kažu i koji postoje samo u medijima i isključivo svoj privatni život izlažu kao na tacnu i time postaju roba. To je glavna roba u današnjem potrošačkom društvu, gde zvezde, koje to inače nisu već se samo tako predstavljaju, žele stalno da budu prisutne u medijima i da predstavljaju svoj život kao robu.

Prema rečima autorke Paris Hiltone i slične njoj su već zavladale medijskim prostorom. A ona ističe da će zahvaljujući novim medijima, internetu u društvenim mrežama, takve ličnosti i u budućnosti vladati našim slobodnim vremenom i našim životima. Prema rečima Vukadinovićeve ona veruje da je ovo trenutak u kojem su ovakve ličnosti u potpunosti ovladale medijskim prostorom, a u budućnosti će ih biti još više nažalost. U našim medijima prostor mnogo manje zauzimaju vesti o mladim, kreativnim ljudima, talentovani muzičari, matematičari i slični. Mediji pažnju posvećuju zvezdama o kojima smo gore govorili i to je realni pokazatelj u kakvom društvu živimo i kakav nam je vrednosti sistem, kaže Vukadinovićeva.

—Druge vrednosti su postale značajnije. Porodica nije uspela u siromaštvu i ekonomskim neprilikama u kojima smo živeli da održi taj uticaj na mlade koji je nekad imala. Roditelji boreći se da prežive radeći po nekoliko poslova, vrlo često nemaju vremena da se na pravi način posvete vaspitanju dece, a vaspitanje je ključ. Upravo uzori porodica su postale takozvane zvezde čiji životni, porodični stil se afirmiše kroz medije gde gledamo kako luksuzno žive, prenosi se veštačka slika o idealnom porodičnom životu, o njihovim kućama, stanovima, statusnim simbolima i mnoge porodice pokušavaju da dostignu nešto što je, u stvari nedostižno i nemoguće.

Gde su izlaz i svetlo na kraju tunela iz društva u kojem se nalazimo?

—Rešenje je u promenama na tri nivoa, na obrazovnom, na polju kulturne politike koja neće biti menjana kako se promeni novi ministar već bi trebalo da bude dugoročna promena i treći je medijska politika. To su tri stuba, tri faktora koji mogu da dovedu do promene. Međutim, to se ne dešava brzo, kao što ni prethodni sistem vrednosti nije srušen preko noći, jer je potrebno dosta godina da se to desi. Tako i ove promene o kojima govorim moraju da počnu odmah da bi naredne generacije, oni koji su tek sada rođeni, mogli da žive u jednom boljem društvu.

Related Posts

Leave a Comment