U okviru proslava Dana opštine Požega, 3. aprila u sali Kulturnog centra, imali smo priliku da pogledamo komediju „Prevaranti” po tekstu i u režiji Vide Crnčević Basara, a u izvođenju glumaca beogradskog Narodnog pozorišta. Svoje glumačko umeće prikazali su Milorad Mandić Manda, Ljiljana Blagojević, Kalina Kovačević i Sonja Knežević.
Radnja ovog komada odvija se u nekim prošlim vremenima kada su banje bila mondenska mesta na koje se išlo kako na odmore tako i drugim povodom. Ovo drugo iskoristila su dva para prevaranata koji se nakon dugogodišnjeg džeparoškog i prevarantskog života slučajno sreću u jednoj od naših banja. Ne znajući jedni za druge, ne sluteći da se i jedni i drugi bave istim poslom i žive istim načinom života, kuju tajne planove kako jedni druge da prevare. Bračni par koga igraju Milorad Mandić Manda i Kalina Kovačević se dogovaraju da se predstave kao brat i ucveljena sestra, ostavljena na dan venčanja, koja je zbog toga doživela nervni slom i počela da muca, a pri tom deca bogatog trgovca. Drugi par, Ljiljana Blagojević i Sonja Knežević se grade kao bogata udovica i njena družbenica koje podmeću kao slučajno izgubljen izveštaj iz banke na kome se vidi gomila cifara kao dokaz bogatstva. U nastojanju da jedni od drugih dobiju izmišljeni novac, uz usputne priče, prikaze svojih karaktera, detalja iz prošlosti, dospevaju u stvaran svet u kome se pojavljuje lik, kome nezavisno jedni od drugih duguju novac pozajmljen uz visoku kamatu, i razotkrivaju se međusobno. Veze između parova pucaju i obrazuju se dva nova para koji se opet razilazi novim putevima i starim zanatom.
Četvoro vrhunskih glumaca naše televizijske, filmske i pozorišne scena pružilo je publici mogućnost da uživa srazmerno očekivanjima. Preterana očekivanja od gestikulacije i gegova koje bi publika mogla da pretpostavi u najavi „urnebesna komedija” ovom prilikom izostaju jer je sve svedeno na jedan razuman i širokom krugu ljudi dostupan humor sa tekstom koji u velikom broju slučajeva kopira i prepisuje uobičajene šale i dogodovštine iz komšiluka ili sa ulice. Više puta, aplauzom prekidan komad pokazuje da je publika prepoznala samu sebe u ulogama koje su glumci tumačili i glumcima i autoru teksta stavila do znanja da je sve to poznato, uobičajeno i prihvatljivo u svakodnevnoj retorici i obrascima ponašanja. Čak i lik travara Jove koji ne vidimo na sceni, kroz glumačko umeće nasmejao se u lice naivnosti svih onih koji na volšeban način očekuju ozdravljenje od raznih tipova boljki a pri tome bivaju prevareni na žargonski način.
Lik koji tumači Ljiljana Blagojević koja svojom pojavom ne unosi preteranu dinamiku nego smiruje i radnju i smanjuje mogućnost da dijalozi i moguća scenska igra dostignu nivo grotesknog prikaza situacija i ličnosti. S merom i ukusom, ona dovodi radnju kao i igru svojih partnera na sceni na jednu smirujuću tenziju. U tome joj na svoj način pomaže i Kalina Kovačević, tumačeći ulogu priglupe supruge, ali odličnog džeparoša koja na kraju i nadmudruje svog muža, uz svu mogućnost verbalnog razigravanja koje tekst pruža ipak to radi na jedan ozbiljniji način, bez trunke preterane artikulacije. Oni koji svojom igrom doprinose živosti koju publika naviknuta na uloge sa televizije i filmova očekuje očekuje i na pomen imena, Milorad Mandić Manda ovog puta to rade na nešto smireniji i ukusniji način, te bi se za Mandića moglo reći da je i ozbiljan u odnosu na svoje uloge koje se prepričavaju ili gledaju bezbroj puta na YouTube. Za Sonju Knježević bi se moglo reći i da svojim likom i nosi najjaču notu izvornog, zdravog smeha.
Smeh ne nedostaje, to je sigurno, za sve one koji vole lagano provedeno veče uz komediju. Kostimi živih boja, scenografija koja pruža utisak letovališta, crvene boje, doprinose opštoj živosti i radnje i likova. Bez napora, lagano i bez preterivanja, svakodnevni humor i poznate doskočice doprinose da predstava bude prihvatljiva najširem krugu publike.
M.Nikolić