Ivana Radulović, užička dizajnerka je imala priliku da radi na stripu Osvetnici, zahvaljujući Izdavačkoj kući „Darkwood” u kojoj je zaposlena, a koja je proširila asortiman stripova izdanjima američke kuće „Marvel”, što je za nju bio svojevrstan doživaljaj i veliki izazov u karijeri. Specijalno je u radu na ovom stripu, kako kaže Ivana, bilo to što je trebalo učiniti naše izdanje drugačijim od originala, a da opet to bude u okvirima svih zahteva koje diktira velika Izdavačka kuća „Marvel”.
Kako je došlo do toga da radiš na stripu Osvetnici?
—Izdavačka kuća „Darkwood” za koju radim odlučila je da proširi svoj asortiman stripova izdanjima američke Izdavačke kuće „Marvel” tako da je na taj način došlo i do mog angažovanja na Osvetnicima.
Koliki je bio izazov, ali i obaveza raditi na takvom stripu?
—U kreativnom smislu bila sam ograničena zbog toga što „Marvel” ima veoma striktnu politiku i pravila kako i šta može da se radi. Jednostavno, oni ponude materijale od kojih možeš da izabereš šta najviše odgovara i na osnovu toga radiš. Izazov je bio veći u tehničkom smislu, zbog toga što je to sve moralo da se uskladi i prilagodi našem domaćem izdanju i srpskom jeziku. Poput kreiranja logoa za Osvetnike, retuširanja kako bi se to uklopilo kako treba i sličnih stvari. Obaveza je svakako velika, zato što po završetku dizajna „Marvel” to sve mora da odobri, što je često veoma naporan proces kako bi se došlo do rešenja koje će zadovoljiti njih, ali i nas.
Šta ti je bio najteži, a šta najlepši deo posla u toku rada na Osvetnicima?
—Recimo da mi je u isto vreme bilo i najteže i najlepše da pronađem neki prostor vezan za dizajn koji će naše domaće izdanje učiniti različitim od američkog, originalnog, izdanja. Ubacivanje nekog detalja, pozadine ili nekog drugog grafičkog elementa kojim će se, koliko je to moguće, pokazati da nam je jako bitno ne samo da izdamo strip, već da čitaoci vide da smo se potrudili da on što lepše izgleda, i razlikuje se od američkog originala.
Koliko si dugo radila na stripu Osvetnici i koliko brojeva će biti objavljeno u Srbiji?
—Oko mesec dana, ali je to bio veoma kratak rok zato što smo materijale dobili nedavno, a strip, odnosno stripove o Osvetnicima smo hteli da izdamo za vreme prikazivanja filma Avengers 2: Age of Ultron u bioskopima. Tako da pored Građanskog rata, koji je već u prodaji, ubrzo će se u knjižarama pojaviti i naslovi Ultron napada i Doba Ultrona koji je inače poslužio kao osnovni predložak za novi film Osvetnika. Takođe, biće još naslova vezanih za Osvetnike, ali o tome će biti više reči kad za to dođe vreme.
Da li si gledala prethodni film Osvetnici i koliko si to mogla da iskoristiš u stripu?
—Film sam gledala, ali nisam mogla da iskoristim ni na koji način. U početku je postojala neka ideja da se u uvodnim rečima pravi i neka vizuelna paralela između stripa i filma, međutim kako su prava za korišćenje materijala iz stripova i materijala iz filmova nešto potpuno različito, od te ideje se odustalo.
Koliko će ljubiteljima stripa u Srbiji značiti objavljivanje ovog stripa?
—Verujem da će im značiti puno i to ne samo stripovi o Osvetnicima već i o drugim junacima iz Marvelovog sveta stripa, poput Hulka, Srebrnog Letača, ali i mnogih drugih koji će tek doći na red. To je jedan potpuno nov, ne samo svet mašte, već i svet stripske naracije, koji će čitaocima uz stripove francuske, italijanske, japanske i drugih škola stripa koje Darkwood izdaje dati jedan potpuniji uvid u strip univerzum. U krajnjem slučaju, izbor stripova će biti veći, tako da će svako moći da proceni šta mu više odgovara.
U čemu je kvalitet i vrednost stripa Osvetnici u odnosu na prethodne koje si radila?
—Glavni kvalitet Osvetnika, ili bolje reći, marvelovih stripova, pored zabave koju oni nude, jeste da su to zapravo moderne bajke i mitovi novog doba koji u sebi sadrže i opisuju, nekad direktno nekad indirektno, duh vremena u kome živimo, ali i postavljaju svakodnevna pitanja s kojima se suočavamo. Nekada su to bile priče o Perseju, Tezeju, Zevsu, Ahilu, i drugim junacima iz legendi, danas su to priče o Kapetanu Americi, Toru, Hulku, Ajron Menu… Na neki način, može se reći, da je ova vrsta stripova jedno od poslednjih utočišta mitosa 21.veka.
M. H.