U Narodnom pozorištu Užice u sredu 5. novembra otvoren je XIX Jugoslovenski pozorišni festival „ Bez prevoda”. Oslanjajući se na jedan od ovogodišnjih državnih kulturnih jubileja, 150 godina od rođenja Branislava Nušića, slogan ovogodišnjeg festivala „Danas ti je, brate , sve na prodaju; čast, savest, i prijateljstvo, sve, brate, sve” ističe kako koren današnjih tako i nasleđe bivših problema na teritoriji svih država gde za razumevanje govora i pisma prevod nije potreban.
Na otvaranju festivala, publici se obratio gradonačelnik Užica i predsednik Saveta festivala, Tihomir Petković rečima:
—Trebalo je imati viziju i hrabrost pre 19 godina i odškrinuti vrata jedne ambiciozno zamišljene manifestacije s zadatkom da na jednom mestu okupi najbolje pozorišne predstave sa prostora države koja je nestala sa ciljem da se odbrani kulturni prostor u kojem ne postoje prepreke za razumevanje i razvoj najvećih umetničkih dostignuća. Trebalo je biti istrajan svih ovih godina pa izgraditi i očuvati ugled festivala koji je, uprkos svim izazovima sa kojima se suočava u ovom trenu, vidljiva i prepoznatljiva manifestacija na mapi kulturnih dešavanja u regionu. Entuzijazam i posvećenost nisu nam nikada nedostajali, verujem da je to upravo učinilo da festival u Užicu i opstane i ostane mesto na kome se razvija nada i saradnja otvorenih srca. Teška vremena, a naša su na žalost takva, ogole sve ljudske slabosti i najlošije osobine. Slogan ovog festivala nas opominje da moramo učiniti sve da odbranimo ljudsko dostojanstvo tako što ne smemo dozvoliti prodaju časti, savesti, prijateljstva..Samo suočavanje sa istinom može nas vratiti na pravi put a pozorište je idealno mesto za susret s njom jer je ono kao i život– sve je u njemu. Treba samo dobro otvoriti oči i čuti pouku. Držimo se još jedne Nušićeve pruke koja glasi: „ Bolje gledati život u pozorišnom komadu nego pozorišni komad u životu.”
Festival je otvorio teatrolog dr Ivan Medenica, ističući:
— Nušić nije aktuelan samo kada nas podseća na posebne, apartne društveno političke teme kao što su lažni doktorati. On je vrlo angažovan da govori o opštim temama vezanim za društvene devijacije karakteristične za ove prostore kao što su : korupcija, politikanstvo, nepotizam i sve ono što nam je pozna to u prvom redu iz njegove čuvene „Gospođe ministarke”. Nušić nije aktuelan samo za ove naše lokalne prostore, sadašnju našu državu, nego i onu kojoj je posvećen ovaj festival. Ovaj festival je značajan zbog toga što nas podseća, opominje da je književno, dramsko, literarno nasleđe zaista jedinstveno i da se kulturni identiteti ne mogu svoditi na državne identitete, da su oni mnogo složeniji, bogatiji i raznovrsniji i da kulturni identitet nikada ne može biti državni etitet.
U holu Narodnog pozorišta, kao deo pratećeg programa, otvorena je izložba fotografija Radovana Baje Vujovića koji je svojim fotoaparatom zabeležio upečatljive scene predstava sa prošlogodišnjeg festivala.
Prvog festivalskog dana izvedena je predstava „Doktor Nušić” , po tekstu „Dr” Branislava Nušića , Somborskog narodnog pozorišta i Kruševačkog pozorišta, u režiji Kokana Mladenovića za koju je prosečna ocena publike nakon glasanja iznosila 4, 62.
Ono što je uobičajeno za festival jesu okrugli stolovi nakon odigranih predstava uz učešće pozorišnih umetnika, selektora, kritike i novinara ali i publike koja svojim aktivnim doprinosom razgovorima dokazuje da teatarski jezik jeste nešto iz i blisko životu i realnom životu svakoga .
M. Nikolić