Užice, RS
21°
Partly Cloudy
19h20h21h22h23h
19°C
17°C
16°C
14°C
14°C
Home Društvo Razumevanje cena goriva u Srbiji: Uvidi Tomislava Mićovića

Razumevanje cena goriva u Srbiji: Uvidi Tomislava Mićovića

by Ostoja Mirosavljevic
0 comments 4 views 2 minutes read

Razumevanje cena goriva u Srbiji: Uvidi Tomislava Mićovića

Složenost cenjenja goriva u Srbiji nudi bogato polje proučavanja za ekonomiste i industrijske stručnjake. Kao što navodi Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, u emisiji RTS, svi nemaju iste troškove kada je u pitanju obezbeđivanje i plasiranje naftnih derivata. Nedavni pad cena nafte na svetskom tržištu nije jednako uticao na cene na pumpama u Srbiji. Ova iznenadna promena je rezultat raznih faktora uključujući pretnju sankcija, što je navelo uvoznike da povećaju svoje rezerve po znatno višim troškovima.

 

Formula cena: Više od samog ulja

Svetske cene nafte pale su u poređenju sa prethodnom nedeljom, kao direktna reakcija na potencijalne planove Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC+) da poveća proizvodnju u julu. Zanimljivo, Mićović napominje da je put od tržišta gde se nafta ocenjuje u dolarima po barelu do lokalnih benzinskih stanica ocenjenih u dinarima po litru dug i kompleksan. Vredno je napomenuti da cena nafte nije jedini odrednik troškova goriva; državne dažbine čine otprilike 58% cene benzina.

 

Uticaj regulativa na cena goriva

Mićović ističe da je srpsko tržište podložno regulaciji cena već tri godine. Vlada je osmislila matematičku formulu namenjenu simuliranju tržišnih uslova. Ova formula uključuje kotacije benzina i dizela—razlikujuće se od cena sirove nafte. Ove računice uključuju kurs dolara i uvozne troškove. Kao rezultat, određuje se maksimalna maloprodajna cena. Uprkos doslednoj cenovnoj formuli, postoje varijacije među benzinskim stanicama sa manjim odstupanjima od nekoliko dinara.

 

Uvezene rezerve i rastući troškovi

Finansijski pritisak na uvoznike goriva dolazi usred povećane potražnje za većim rezervama zbog pretnje sankcijama na Naftnu industriju Srbije (NIS), što je navelo uvoznike da značajno povećaju svoje zalihe po višim troškovima. Ova situacija dovodi do finansijskog paradoksa: tehnički, gorivo je sada jeftinije nego kada su rezerve prvobitno kupovane, ali finansijski tereti ostaju.

 

Akcize i troškovi nabavke

Mićović predlaže da bi bilo idealno kada bi vlada mogla da prilagodi akcize u skladu sa troškovima nabavke. Ovaj predlog priznaje širu državnu politiku o nametanju poreza ne samo unutar Srbije već i globalno. Zemlja održava neke od najviših akciza u regionu. Ove akcizne dažbine direktno utiču na visoke cene goriva na lokalnim stanicama.

 

Regionalna poređenja i dinamika poreza

U poređenju sa nekim susednim regionima, akcizne i poreske politike Srbije su među najvišima. Na primer, Severna Makedonija i Bosna i Hercegovina imaju znatno niže akcize, što rezultira nižim potrošačkim cenama na pumpama. Mićović navodi da ove razlike ističu značajnu ulogu državnih poreskih politika u regionalnim varijacijama cena.

 

Buduća očekivanja i uticaj na potrošače

Interakcija cena nafte sa lokalnim tržišnim cenama uključuje odloženi mehanizam. Nije to neposredan odgovor. Transportne kompanije takođe doživljavaju različite način tretiranja akciza. Od 1. jula, Mićović očekuje značajno povećanje povraćaja akciza, što bi moglo motivisati transportere koji trenutno preferiraju međunarodne stanice za gorivo da se vrate na lokalne opcije.

Related Posts

Leave a Comment