Vraćanje vojnog roka od 75 dana u Srbiji
Regionalni bezbednosni pejzaž se drastično menja, a Srbija odgovara na ove izazove ključnom odlukom. Predsednik Republike Srbije, Aleksandar Vučić, saopštio je da će se ove godine u zemlji ponovo uvesti obavezni vojni rok u trajanju od 75 dana. Ova najava, koja je izazvala široku javnu diskusiju, nije izolovana odluka, već deo šire strategije prilagođavanja savremenim bezbednosnim pretnjama i održavanja odbrambene sposobnosti nacije. U svetlu značajnog pojačavanja vojnih kapaciteta susednih zemalja, posebno Hrvatske, srpska vlada donosi mere koje imaju za cilj da osiguraju dugoročnu stabilnost i bezbednost države.
Kontekst i razlozi za povratak obavezne vojne službe
Povratak obaveznog vojnog roka, posle perioda kada je Srbija imala profesionalnu vojsku, donosi se u vrlo specifičnom geopolitičkom trenutku. Kako je predsednik Vučić istakao, okruženje Srbije se brzo transformiše, pri čemu su skoro sve susedne zemlje članice NATO pakta ili na putu ka tom statusu. Ova činjenica predstavlja strategijsku realnost sa kojom se Beograd mora nositi. Uvođenje roka od 75 dana ima višestruku svrhu. Prvo, ono obezbeđuje kontinuirano obnavljanje rezervnog sastava Vojske Srbije, što je ključno za mobilizacionu sposobnost u slučaju krize. Drugo, omogućava osnovnim obrazovanjem i obukom širokom krugu građana, podstičući osećaj odgovornosti prema odbrani zemlje i podižući nivo vojne pismenosti u društvu. Treće, služi kao važan psihološki i simbolički signal o spremnosti države da štiti svoj suverenitet i teritorijalni integritet.
Tehnički i strateški detalji novog modela
Model od 75 dana predstavlja balans između potrebe za efikasnom obukom i minimalnim ometanjem privatnog i profesionalnog života regruta. Za razliku od starijeg, dugotrajnijeg sistema, ovaj model je koncentrisan i intenzivan. Obuka će verovatno biti fokusirana na osnovne vojne veštine, rukovanje oružjem, fizičku pripremu, kao i na savremene aspekte hibridnih i kiber ratova, koji postaju sve važniji. Ključno pitanje koje se postavlja odnosi se na organizacione kapacitete Vojske Srbije da primi, smesti i obuči veliki broj mladića godišnje. Ovo će zahtevati značajnu logističku pripremu, ažuriranje kasarnenih kapaciteta i osiguravanje adekvatnog broja instruktora. Takođe, biće neophodno stvoriti pravni okvir koji će regulisati odnos regruta prema njihovim poslodavcima, kako bi se osiguralo da niko ne bude ekonomski ili karijerno oštećen zbog odsluženja vojnog roka.
Regionalni bezbednosni izazovi i poređenje kapaciteta
U svom obraćanju, predsednik Vučić posebno je osvetlio situaciju u regionu, komentarišući značajno jačanje hrvatskih oružanih snaga. Njegove izjave o kupovini 44 tenka “Leopard 2” od strane Hrvatske ukazuju na pažljivo praćenje razvoja vojnih sposobnosti suseda. “Leopard 2” se smatra jednim od najefikasnijih oklopnih vozila na svetu, što Hrvatskoj daje značajnu oklopnu prednost. Međutim, Vučić je istakao da Srbija ne teži simetričnom odgovoru u vidu masovne kupovine tenkova, već da gradi asimetrične odbrambene kapacitete. Ova strategija “pametne odbrane” fokusira se na oblasti gde Srbija već ima ili može razviti prednost.
Kako bi se bolje razumele trenutne snage, pogledajmo ključne oblasti poređenja koje je naveo predsednik:
| Odbrambeni domen | Status Srbije (prema izjavi) | Kontekst |
|---|---|---|
| Oklopne jedinice (Guseničari) | Značajna prednost | Upotreba domaćih i modernizovanih sovjetskih oklopnih vozila. |
| Vazduhoplovstvo (Lovci & Bombarderi) | Prednost | Flota koja uključuje MiG-29 i avione naoružane protivoklopnim raketama. |
| Vazduhoplovstvo (Helikopteri) | Snažniji, sa daljim jačanjem | Poseduje moderne Mi-35 i Mi-17 helikoptere, očekuje se dolazak novih. |
| Protivvazduhoplovna odbrana (PVO) | Snažniji | Sistemi kao što su Neva i Kub, uz najavu dolaska ruskih Pancir-S1 sistema. |
Asimetrični odgovor i investicije u specifične sisteme
Umesto da se takmiči u trci oklopnih vozila, srpska vojna strategija, prema rečima predsednika, usmerena je ka drugim oblastima. Jedna od ključnih je protivvazduhoplovna odbrana (PVO). U svetu gde dominacija u vazdušnom prostoru često odlučuje ishod sukoba, jak PVO sistem predstavlja odvražajući faktor od prvog reda. Srbija je zadržala i modernizovala sopstvene PVO sisteme, a najavljene su i nove nabavke. Druga oblast je artiljerija i raketni sistemi, posebno one sposobne za precizne udare na velike udaljenosti, što omogućava efikasan odgovor bez direktnog sukoba oklopnih jedinica. Investicije u bespilotne letelice (dronove) za izviđanje i borbene dejstva takođe predstavljaju modernu i relativno jeftinu opciju za jačanje sposobnosti. Ovakav pristup odražava realnu ekonomsku moć zemlje i fokusira resurse tamo gde mogu imati najveći strateški učinak.
Implikacije na društvo i mlade generacije
Povratak vojnog roka imaće duboki društveni odjek, posebno na generaciju mladića koja će ga prva proći. S jedne strane, vojna obuka može doprineti razvijanju discipline, timskog rada, fizičke kondicije i osećaja dužnosti prema zajednici. Može poslužiti kao socijalni “veliki uravnitelj”, okupljajući mladiće iz različitih društvenih sredina i delova zemlje. S druge strane, postoje i legitimne zabrinutosti. To uključuje moguće odlaganje školovanja ili početka karijere, pitanje zdravstvenog stanja i prilagođavanja, kao i efikasnost tako kratkog perioda obuke za stvarno prenošenje korisnih veština. Uspeh ove mere u velikoj meri će zavisiti od toga kako će biti implementirana na praktičnom nivou – da li će obuka biti moderna, zanimljiva i korisna, ili će se svesti na formalnost i zastarele metode. Javna komunikacija o ciljevima i koristima biće od ključnog značaja za dobijanje podrške, posebno među mladima i njihovim porodicama.
Priprema sistema i dugoročni ciljevi
Za uspešno sprovođenje ove odluke, neophodna je temeljna priprema celog sistema. Ministarstvo odbrane i Generalštab Vojske Srbije moraju razraditi detaljan plan obuke, osigurati dovoljan broj kadarskih instruktora i ažurirati programe obuke kako bi odgovarali savremenim izazovima. Finansijski aspekt takođe nije zanemarljiv; smeštaj, ishrana, oprema i obuka za desetine hiljada regruta godišnje zahtevaće značajna sredstva u budžetu. Dugoročno, cilj nije samo stvoriti rezervu, već i ojačati vezu između naroda i vojske, podići nivo nacionalne svesti o bezbednosnim pitanjima i stvoriti održiv model koji će osigurati da Vojska Srbije uvek ima ljudski potencijal potreban za odbranu zemlje. Ovaj korak se može posmatrati kao investicija u budućnost, koja prevazilazi čisto vojne aspekte i dopire do jačanja otpornosti celokupnog društva.
Geopolitička poruka i održavanje vojne neutralnosti
Odluka o povratku vojnog roka šalje jasnu poruku i na međunarodnom planu. U vreme kada se geopolitičke linije ponovo crtaju, a pritisci za pridruživanje vojnim savezima pojačavaju, Srbija potvrđuje svoju odlučnost da održava politiku vojne neutralnosti i da se oslanja na sopstvene odbrambene snage. Kao što je predsednik Vučić rekao, Srbija i Austrija su jedine zemlje u regionu sa ovakvom formalnom pozicijom. Jačanje domaćih odbrambenih kapaciteta kroz obavezni rok i modernizaciju opreme je način da se ta neutralnost održi kredibilnom i da se zemlja zaštiti od potencijalnih uticaja ili pretnji. Ovaj potez treba posmatrati u kontekstu složenih odnosa sa NATO paktom, sa kojim Srbija ipak ima određenu saradnju kroz program Partnerstvo za mir, ali bez težnje za punom integracijom. Uvođenje roka, dakle, nije agresivna mera, već defanzivna i preventivna, usmerena ka očuvanju suvereniteta u nestabilnom okruženju.
Konačno, implementacija vojnog roka od 75 dana predstavlja složen i ambiciozan poduhvat koji će testirati organizacione sposobnosti državnog aparata. Njegov konačni uspeh neće se meriti samo brojem obučenih regruta, već i time koliko će se doprineti ukupnom ojačavanju odbrambene otpornosti nacije, jačanju nacionalnog identiteta među mladima i održavanju strategijskog balansa u regionu koji prolazi kroz brze i nepredvidive transformacije. Sve oči će biti uprte u naredne korake Vlade i Vojske Srbije dok se ova istorijska odluka pretvara u stvarnost.



