Home Društvo Napad na policajca u Užicu: Hapšenje, pritvor i pravne posledice za mlade

Napad na policajca u Užicu: Hapšenje, pritvor i pravne posledice za mlade

by Ostoja Mirosavljevic
0 comments 6 views 6 minutes read

Napad na policajca u Užicu: Hapšenje, pritvor i pravne posledice za mlade

Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova, samo u prvih deset meseci 2023. godine registrovano je preko 200 prijava za krivično delo napada na službeno lice u vršenju službene dužnosti, što ukazuje na zabrinjavajući trend sukoba građana sa organima reda. Jedan od takvih incidenata, koji je završen hapšenjem i određivanjem pritvora, desio se nedavno u Užicu, izazvavši reakcije javnosti i postavljajući pitanja o bezbednosti, odgovornosti mladih i granicama policijskih ovlašćenja.

Napad na policajca u Užicu

Detalji incidenta ispred ugostiteljskog objekta

Kako je saopštila Policijska uprava u Užicu, incident se dogodio 12. decembra ispred jednog ugostiteljskog objekta u centru grada. Policijski službenici su intervenisali nakon prijave o narušavanju javnog reda i mira, što je rutinska situacija koja može eskalirati ako se prisutni ne saglase sa nalozima. Prema tvrdnjama policije, tokom intervencije, 21-godišnji M.S. i njegov 17-godišnji brat fizički su napali pripadnike policije koji su pokušavali da uspostave red. Navodno, M.S. je tom prilikom i razbio staklo na službenom vozilu, što predstavlja posebno krivično delo uništenja tuđe stvari. Drugi 17-godišnjak, koji je takođe bio prisutn, ometao je policajce u obavljanju službene radnje, što je dovelo do pokretanja postupka i protiv njega.

Pravni okvir: Šta zakon kaže o napadu na službeno lice?

Krivično delo napad na službeno lice u vršenju službene dužnosti regulisano je članom 342. Krivičnog zakonika Republike Srbije. Ono se definiše kao napad ili korišćenje sile protiv službenog lica dok obavlja službenu radnju, ili zbog obavljanja takve radnje. Kaznena reakcija je značajna: ako je delo učinjeno otporom prilikom vršenja službene radnje ili napadom koji nije ugrožavao život, preti kazna zatvora do tri godine. Međutim, ako je napad učinjen na način opasan po živote ili je rezultirao teškim telesnim povredama, kazna se povećava i kreće se od jedne do osam godina zatvora. Uništenje imovine, kao što je razbijanje stakla službenog vozila, kažnjava se posebno po članu 338, što dodatno komplikuje pravni položaj okrivljenog.

Važno je napomenuti da zakon jasno štiti autoritet državnih organa, ali i da postavlja visoki standard za legitimnost policijske intervencije. Službena radnja mora biti zakonita, a upotreba sile od strane policije mora biti proporcionalna i neophodna. U praksi, odbrana okrivljenog često se zasniva upravo na osporavanju zakonitosti samog početka intervencije ili prekoračenja ovlašćenja od strane službenika.

Procedura nakon hapšenja: Od zadržavanja do pritvora

Nakon incidenta, policija je, po nalogu Višeg javnog tužilaštva u Užicu, privela starijeg brata M.S. i odredila mu pritvor do 48 sati radi prikupljanja dokaza i sprečavanja mogućeg bekstva ili uticaja na svedoke. Ovaj inicijalni korak je standardna procedura u ozbiljnijim slučajevima. Nakon toga, policija je podnela krivičnu prijavu, a M.S. je priveden tužilaštvu na saslušanje. Ključnu odluku doneo je sudija za prethodni postupak, koji je, nakon pregleda prikupljenog materijala, odredio pritvor M.S.-u u trajanju od 30 dana.

Određivanje pritvora je jedna od najtežih mera osiguranja u krivičnom postupku. Prema Zakonu o krivičnom postupku, pritvor se može odrediti kada postoji osnovana sumnja da je učinjeno krivično delo za koje se goni po službenoj dužnosti i ako postoje posebni razlozi: opasnost od bekstva, opasnost da će okrivljeni ponoviti delo, ili opasnost da će uticati na svedoke, saučesnike ili savlasnike. Činjenica da je sudija prihvatio zahtev tužilaštva za pritvorom ukazuje da je procenio da postoji bar jedan od ovih rizika, verovatno zbog ozbiljnosti optužbi i navodnog nasilja usmerenog prema organima reda.

Položaj maloletnih učesnika: Prijava u redovnom postupku

Situacija sa dva 17-godišnja učesnika incidenta je pravno različita. Prema srpskom zakonodavstvu, krivično odgovorni subjekti su lica koja su navršila 14 godina života, ali se prema maloletnim učiniocima (14-18 godina) primenjuje poseban postupak. Umesto odmah pokretanja krivičnog gonjenja, policija će, kako je navedeno, protiv njih podneti krivičnu prijavu u redovnom postupku. Ovo znači da će nadležno tužilaštvo prikupiti sve dokaze i potom doneti odluku da li će pokrenuti krivični postupak ili predložiti mere poput popravnog zahvata, upozorenja ili obaveštenja centra za socijalni rad.

Kod maloletnih učinilaca, pravni sistem teži ka merama vaspitnog i popravnog karaktera, a zatvorske kazne su krajnja mera. Međutim, težina dela, posebno ako je potvrđen napad na službeno lice, može dovesti i do pokretanja krivičnog gonjenja pred Višim sudom za mlade. Ovaj proces ističe važnost pravne edukacije mladih i ulogu roditelja i škola u prevenciji takvih incidenata.

Kontekst bezbednosti i odnosa javnosti prema policiji

Ovaj slučaj nije izolovan događaj, već se uklapa u širu sliku izazova sa kojima se suočava policija u radu sa mladima, posebno u noćnim satima i u blizini ugostiteljskih objekata. Policijske intervencije zbog narušavanja javnog reda i mira često su kompleksne i napete situacije gde emocije mogu nadjačati rasuđivanje. S druge strane, javnost često posmatra takve incidente kroz prizmu poverenja (ili njegovog nedostatka) u policijske institucije.

Efikasan rad policije zavisi ne samo od striktne primene zakona, već i od komunikacijskih veština, deeskalacije sukoba i preventivnog pristupa. Gradovi poput Užica imaju aktivnu noćnu ekonomiju, što zahteva balans između osiguravanja javnog reda i omogućavanja normalnog društvenog života. Incidenti poput ovog mogu dati doprinos raspravi o potrebi veće prisustva zajednice u prevenciji, kao i o jasnijim protokolima za intervencije u gužvama.

Medijski prikaz i javna rasprava

Vesti o ovakvom događaju brzo nađu put do medija, a način izveštavanja može značajno oblikovati javno mnjenje. Inicijalni izveštaj, kao i saopštenje policije, fokusiraju se na činjenice i pravne kvalifikacije dela. Međutim, u javnoj raspravi često se pojavljuju i glasovi koji postavljaju pitanja o okolnostima koje su prethodile sukobu, o ponašanju svih učesnika i o dugoročnim posledicama po mlade ljude uključene u postupak.

Odgovornost medija je da izveštavaju objektivno, izbegavajući senzacionalizaciju i poštovanjem pretpostavke nevinosti. Takođe, važno je da se u analizu uključe i mišljenja pravnih stručnjaka, psihologa i radnika sa omladinom, kako bi se dobila celovitija slika o uzrocima i posledicama takvih incidenata, prevazilazeći jednostavnu podelu na “krivce” i “žrtve”.

Praktične posledice za učesnike i porodice

Za 21-godišnjeg M.S., koji je u pritvoru, neposredna budućnost je neizvesna. Tridesetodnevni pritvor predstavlja ozbiljno iskustvo, a sudski proces koji sledi može trajati mesecima. Ako bude osuđen, suočiće se sa zatvorskom kaznom i trajnim belegom u krivičnom registru, što će mu značajno ograničiti mogućnosti za zaposlenje, putovanja i normalan život nakon izdržavanja kazne. Oštećenje imovine dodaje i potencijalnu obavezu na nadoknadu materijalne štete Ministarstvu unutrašnjih poslova.

Za dva 17-godišnjaka, iako se postupak vodi na drugačiji način, posledice su takođe ozbiljne. Krivična prijava i potencijalni postupak mogu imati trajne psihološke i socijalne efekte, uticati na školovanje i odnose sa vršnjacima. Porodice svih učesnika su uključene u stresan i složen pravni proces, koji često podrazumeva angažovanje advokata i suočavanje sa socijalnom stigmom. Ovaj slučaj služi kao surov podsetnik na to kako trenutni nerazumni postupci mogu imati dugotrajne i teške posledice po živote mladih ljudi i njihovih najbližih.

Prevencija i uloga zajednice

Da bi se sprečili slični incidenti u budućnosti, neophodan je sveobuhvatan pristup koji prevazilazi kaznene mere. Ključnu ulogu imaju obrazovne institucije koje bi, kroz programe građanskog vaspitanja, trebalo da pojasne ulogu policije, prava i obaveze građana, kao i posledice nasilnog ponašanja. Rad sa omladinom u lokalnoj zajednici, kroz sportske i kulturne programe, može pružiti alternativa i smanjiti rizik od angažovanja u rizičnom ponašanju.

Policijska uprava, sa druge strane, može raditi na jačanju odnosa sa zajednicom kroz programe otvorenih vrata, interakciju sa srednjoškolcima i jasniju komunikaciju o ograničenjima i ovlašćenjima službenika. Prevencija je uvek efikasnija i jeftinija od reagovanja na posledice. Incident u Užicu trebalo bi da posluži kao katalizator za razgovor između lokalnih vlasti, policije, škola, nevladinih organizacija i mladih samih, kako bi se izgradile strategije za bezbedniju i harmoničniju zajednicu za sve njene članove.

Related Posts

Leave a Comment