MUP upozorava na nove phishing kampanje: Kako prepoznati i zaštititi se od lažnih poruka
Prema najnovijim podacima Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, u poslednjih mesec dana zabeležen je porast od preko 200% u broju prijavljenih slučajeva phishing prevara koje se predstavljaju kao zvanična prepiska državnih organa. Ova alarmantna statistika pokazuje koliko je ozbiljna pretnja koju predstavljaju ove sofisticirane kampanje, posebno kada se koriste imidž i autoritet državnih institucija kako bi se prevario neupućeni građanin.
Šta je phishing kampanja i kako funkcioniše
Phishing kampanja predstavlja vrstu kibernetičkog napada u kako se napadači predstavljaju kao pouzdani entiteti kako bi prevartili žrtve da otkriju osetljive informacije. U slučaju kampanje koju je MUP identifikovao, prevaranti šalju lažne mejlove koji se predstavljaju kao zvanična prepiska Ministarstva unutrašnjih poslova, tužilaštva za visokotehnološki kriminal ili drugih državnih organa. Ove poruke sadrže ozbiljne optužbe i navodne službene naloge za istragu, stvarajući osećaj hitnosti i straha kod primaoca.
Prema analizi stručnjaka za kibernetičku bezbednost, ovi napadi su posebno opasni jer koriste psihološke taktike straha i autoriteta. Napadači znaju da će građani, kada vide službeni pečat i navodno zvaničnu komunikaciju, biti skloniji da poštuju zahteve bez prethodne provere. U nekim slučajevima, u prilogu se nalaze falsifikovana pisma sa lažnim potpisima i pečatima koji izgledaju veoma uverljivo i profesionalno.
Kako prepoznati lažne poruke
Ključno je znati kako prepoznati ove prevare. Državni organi nikada ne komuniciraju putem mejla na ovakav način sa građanima, ne traže lične podatke, lozinke ili bilo kakve zvanične odgovore elektronskim putem, i ne šalju sudske naloge, pozive ili obaveštenja putem običnih ili masovnih imejlova. Svaka zvanična komunikacija od državnih organa dolazi putem službenih kanala i u skladu sa propisanim procedurama.
Prema IT stručnjacima, postoji nekoliko jasnih znakova koji ukazuju na phishing napad. Prvo, adresa pošiljaoca često ne odgovara zvaničnoj domeni državnih institucija. Drugo, poruke sadrže gramatičke greške i neprofesionalan jezik. Treće, traže hitan odgovor u roku od 24 sata, što je klasična taktika za sprečavanje žrtve da razmisli ili proveri autentičnost poruke.
Šta sadrže ove lažne poruke
U ovim porukama se lažno navodi da je protiv primaoca pokrenuta istraga zbog navodnog posećivanja zabranjenih internet stranica, kao i da je neophodno da u roku od 24 sata odgovori ili dostavi podatke. Ove optužbe su dizajnirane da izazovu paniku i strah, što čini žrtvu ranjivijom i spremnijom da sledi uputstva prevaranata bez prethodne provere.
U nekim slučajevima, poruke sadrže i pretnje kaznenim gonjenjem, gubitkom posla ili drugim ozbiljnim posledicama ako se zahtevi ne ispune. Ovo je deo psihološke manipulacije koja čini ovakve prevare posebno efikasnim. Građani se plaše posledica i često reaguju impulsivno, umesto da pažljivo razmotre situaciju.
Svrha ovih prevara
Svrha ovih poruka je prevara građana i pokušaj prikupljanja ličnih podataka, novca ili instalacije zlonamernih programa (malvera) na računar ili mobilni telefon. Ove aktivnosti najčešće potiču iz inostranstva i sprovode se u vidu “nigerijskih” ili “phishing” prevara, sa ciljem da se izazove strah i navede žrtva da postupi po uputstvima prevaranata.
Prema podacima istraživača kibernetičke bezbednosti, ove kampanje su deo šireg trenda kriminalnih aktivnosti na internetu koji se kontinuirano razvija i usavršava. Prevaranti koriste sofisticirane tehnike socijalnog inženjeringa kako bi prevartili žrtve, a njihove metode postaju sve naprednije i teže za prepoznavanje.
Kako se zaštititi od phishing napada
Pozivamo građane da ne otvaraju priloge ili linkove u ovakvim porukama, ne odgovaraju na takve mejlove, i da ih odmah obrišu ili prijave Službi za borbu protiv visokotehnološkog kriminala na adresu vtk@mup.gov.rs. Ovo je ključni korak u borbi protiv ovakvih prevara, jer prijava omogućava vlastima da prati trendove i razvija efikasnije metode zaštite.
Osim toga, važno je edukovati se o osnovnim principima kibernetičke bezbednosti. Građani treba da znaju da državni organi nikada ne traže osetljive podatke putem elektronske pošte, niti šalju službena obaveštenja na ovaj način. Uvek je bolje proveriti autentičnost poruke putem zvaničnih kanala komunikacije pre nego što se preduzme bilo kakva radnja.
Šta učiniti ako ste žrtva prevare
Ako ste već postali žrtva ove ili slične prevare, važno je da odmah preduzmete određene korake. Prvo, prijavite incident Službi za borbu protiv visokotehnološkog kriminala. Drugo, ako ste otkrili lične podatke, kontaktirajte svoju banku i druge relevantne institucije kako biste sprečili zloupotrebu podataka. Treće, promenite sve lozinke koje ste možda otkrili i proverite svoje račune na bilo kakve neovlašćene transakcije.
Važno je razumeti da postajanje žrtvom prevare nije sramota i da mnogi ljudi padaju na ovakve prevare. Ključno je da se iz ovog iskustva izvuče pouka i da se u budućnosti bolje zaštitite od sličnih pretnji. Edukacija i svest o kibernetičkoj bezbednosti su najbolji način zaštite od ovakvih napada.
Budućnost kibernetičke bezbednosti
Kako tehnologija napreduje, tako se i metode kibernetičkog kriminala usavršavaju. Phishing kampanje postaju sve sofisticiranije, koristeći napredne tehnike kao što su spear phishing (ciljani napadi na određene osobe) i whaling (napadi na visoke rukovodioce). Ovo zahteva kontinuiranu edukaciju i razvoj novih metoda zaštite.
Državne institucije, u saradnji sa privatnim sektorom i akademskom zajednicom, rade na razvoju sveobuhvatnih strategija za borbu protiv kibernetičkog kriminala. Ovo uključuje i jačanje zakonskog okvira, razvoj naprednih tehnologija za detekciju i prevenciju napada, kao i opsežne programe edukacije građana.
| Vrsta pretnje | Broj prijava u poslednjih 6 meseci | Stopa uspešnosti |
|---|---|---|
| Phishing kampanje | 1.247 | 23% |
| Lažni pozivi od “banke” | 892 | 18% |
| Prevare putem društvenih mreža | 654 | 15% |
| Zlonamerni softver | 431 | 12% |
Kao što pokazuju podaci, phishing kampanje su najčešći oblik kibernetičkog kriminala sa najvećom stopom uspešnosti, što ih čini posebno opasnim. Ovo naglašava važnost kontinuirane edukacije i podizanja svesti o ovim pretnjama među građanima.



