Home Društvo Žena umrla u smeću i mukama u Sevojnu: Tragičan slučaj koji otkriva sistemske propuste u zaštiti ugroženih osoba

Žena umrla u smeću i mukama u Sevojnu: Tragičan slučaj koji otkriva sistemske propuste u zaštiti ugroženih osoba

by Ostoja Mirosavljevic
0 comments 18 views 6 minutes read

Žena umrla u smeću i mukama u Sevojnu

U malom gradu Sevojnu, u ulici Višeslava Bugarinovića, desila se tragedija koja je potresla ne samo lokalnu zajednicu već i otvorila brojna pitanja o efikasnosti našeg sistema zaštite ugroženih osoba. Prema iskazima komšija, žena je preminula u najtežim mukama, okružena smećem i u potpunoj bezizlaznosti. Ovaj događaj nije samo izolovan incident, već simptom dubljih sistemskih problema u srpskom društvu gde su najslabiji članovi često ostavljeni na milost i nemilost okolnostima i neadekvatnom odgovoru institucija. Podaci iz raznih izvora ukazuju da se u Srbiji godišnje prijavi više hiljada slučajeva zanemarivanja i zlostavljanja starije populacije, ali realan odgovor sistema često izostaje, ostavljajući žrtve u još težoj situaciji.

Žena umrla u smeću i mukama u Sevojnu

Hronologija događaja i neuspeli pokušaji intervencije

Prema detaljnom opisu komšija, tragedija se kuvala mesecima. Žena je živela sa nevenčanim suprugom, S.I., za koga se navodi da je bio sklon alkoholu. Njeno zdravstveno stanje se značajno pogoršalo nakon što se šlogirala pre nekoliko meseci, a kasnije je vraćena iz banje sa dijagnozom dekubitusa, što je učinilo da bude potpuno nepokretna i prikovana za krevet. Od tog trenutka, njena situacija je postajala sve bezizglednija. Komšije su počele da primaju uznemirujuće signale: ječanje, kukanje i zapomaganje koje je prodiralo kroz zidove stana, praćeno neprestanim i sve intenzivnijim neprijatnim mirisima koji su se širili hodnikom. Ovo nije bio slučaj koji je ostao skriven; zajednica je bila svesna patnje, ali njeni pokušaji da pomognu nailazili su na sistemsku inerciju.

Prijave nadležnim organima i njihov odgovor

Komšije nisu bile pasivne posmatračice. Pre tri sedmice, jedna od njih je zvanično prijavila zabrinjavajuće stanje žene Centru za socijalni rad u Užicu. Detaljno je opisala ono što su čule i njihove sumnje o teškom zanemarivanju. Međutim, koliko je komšijama poznato, niko iz te ustanove nije došao na lice mesta da proveri situaciju i proceni hitnost intervencije. Ovaj nedostatak reakcije naveo ih je da preduzmu dodatne korake. Obratili su se policiji, nadajući se da će organi reda moći da intervenišu u hitnoj situaciji. Policija je, međutim, prema njihovim rečima, odbila direktnu intervenciju, savetujući ih da pozovu Hitnu medicinsku pomoć, jer se radilo o zdravstvenom stanju. Ovaj prenos odgovornosti sa jedne službe na drugu predstavlja ključni momenat u lancu neuspele zaštite.

Intervencija hitne pomoći i otkriće užasnih uslova

Poziv hitnoj pomoći bio je jedina intervencija koja je materijalizovala odgovor. Kada su medicinski tehničari stigli na adresu, suočili su se scenom koja je prevazilazila uobičajene zdravstvene pozive. Mladić koji je bio na intervenciji, kako prenose komšije, jedva je uspeo da se probije do kreveta zbog naslaganog smeća koje je blokiralo prolaz. Uslovi u stanu su opisivani kao užasni, sa nepodnošljivim smradom i vidljivim, velikim dekubitusima (lezijama od ležanja) na telo nepokretne žene. Iako su medicinski radnici mogli da konstatuju zdravstveno stanje, njihova mandatorna nadležnost nije obuhvatala rešavanje socijalne krize. Oni su jasno stavili do znanja komšijama da je ovde neophodna hitna intervencija Centra za socijalni rad, jer se radilo o teškom zanemarivanju i potencijalnom zlostavljanju. Ovaj prenos informacija, međutim, nije rezultirao koordinisanom akcijom.

Pitanje koordinacije između službi

Ovaj slučaj naglašava kritičan nedostatak u sistemu: odsustvo efektivne koordinacije i protokola za hitne slučajeve koji uključuju više sektora (zdravstvo, socijalna zaštita, policija). Iako je hitna pomoć identifikovala problem kao socijalnu krizu, nije postojao mehanizam koji bi osigurao da se ta informacija prenese i da se akcija Centra za socijalni rad izazove istovremeno. Umesto toga, sistem se oslanjao na ponovljene prijave građana, gubeći dragoceno vreme. U mnogim evropskim zemljama postoje multidisciplinarni timovi za brzu intervenciju u slučajevima zanemarivanja starije populacije, koji obuhvataju socijalne radnike, zdravstveno osoblje i, ako je potrebno, policiju. Ovaj slučaj u Sevojnu jasno pokazuje zašto je takva integracija usluga neophodna.

Ponašanje muškarca u stanu i reakcija komunalnih službi

Paralelno sa tragedijom koja se odvijala u stanu, komšije su imale stalne probleme sa muškarcem S.I. Njegovo ponašanje nije bilo samo uznemirujuće, već je ukazivalo na šire psihičko i socijalno propadanje. Navodi se da je često dovlačio razni otpad i skladištio ga oko zgrade, verovatno i unutar stana, što je doprinosilo antisanitarnim uslovima. Ovo ponašanje je više puta prijavljivano Komunalnoj policiji. Međutim, reakcija komunalnih inspektora je, prema komšijama, bila nepotpuna i neefikasna. Oni bi došli na lice mesta, a S.I. bi samo premestio otpad sa jednog na drugi deo zgrade, ne rešavajući suštinu problema. Ovaj ciklus prijavljivanja i površne intervencije nije sprečio dalje pogoršanje situacije.

Služba / Organ Prijavljeno od strane komšija Reakcija službe (prema komšijama)
Centar za socijalni rad Užice Pre 3 sedmice (stanje žene) Nema podataka o direktnoj intervenciji
Policija Čujeni zvukovi, sumnja u zanemarivanje Upućeni na Hitnu pomoć
Hitna medicinska pomoć Hitni zdravstveni poziv Došli, konstatovali stanje, ukazali na potrebu socijalne intervencije
Komunalna policija Više puta (skladištenje otpada) Površna intervencija, problem se nastavljao

Zimi je počeo da cepa drva u zajedničkom hodniku, izazivajući buku i smetnje za sve stanare. Ispred vrata stana, koja nisu imala kvaku, često je stajala sekira, što je stvaralo osećaj nesigurnosti. Stalno pijano stanje i sklonost vređanju učinili su da se većina stanara povuče i izbegava bilo kakvu komunikaciju sa njim, što je još više izolovalo par i otežalo mogućnost intervencije. Ovaj kontekst je ključan za razumevanje da se radilo o složenoj porodičnoj i socijalnoj krizi, a ne samo o zdravstvenom problemu jedne osobe.

Sistemska analiza propusta i odgovornosti

Tragedija u Sevojnu zahteva sistemsku analizu, a ne samo traženje pojedinačne krivice. Prvi i najočigledniji propust je nedostatak proaktivnosti i brze intervencije Centra za socijalni rad nakon prijema prijave. Zakon o socijalnoj zaštiti u Srbiji jasno daje ovlašćenja i dužnosti centrima za socijalni rad da, na osnovu saznanja o ugroženoj osobi, preduzmu hitne mere zaštite, uključujući i prinudni smeštaj u odgovarajuću ustanovu ako je to neophodno za spasavanje života ili zdravlja. Činjenica da prijava nije rezultirala proverom na licu mesta ukazuje na mogući preopterećenost službe, nepotpune procedure, ili, u najgorem slučaju, ravnodušnost. Međutim, važno je istaći da socijalni radnici često rade u teškim uslovima, sa velikim brojem slučajeva i ograničenim resursima, što ne opravdava, ali objašnjava sistemske izazove.

Uloga policije i hitne pomoći

Policija je, prema iskazima, svoju ulogu videla usko, prepuštajući slučaj zdravstvenoj službi. Međutim, u situacijama gde postoji osnovana sumnja na teško zanemarivanje ili zlostavljanje, policija ima ovlašćenja da osigura mesto i omogući pristup drugim službama. Potrebno je jačanje međusobne saradnje i jasniji protokoli o zajedničkoj intervenciji. Hitna pomoć je, sa druge strane, ispunila svoj deo posla ali je njena nadležnost ograničena. Njihovo otkriće je trebalo da pokrene automatski alarm u sistemu socijalne zaštite, ali takva avtomatizacija očigledno ne postoji ili ne funkcioniše.

Šire društvene implikacije i zaštita ugroženih grupa

Ovaj slučaj je tužna ilustracija sudbine mnogih ugroženih osoba u našem društvu, posebno starije populacije, osoba sa invaliditetom i onih koji žive u socijalnoj izolaciji. On otkriva rupu u mreži socijalne sigurnosti kojom osobe u najtežoj krizi mogu da prolaze. Pitanje je koliko se sličnih, manje vidljivih tragedija, odvija u privatnim domovima širom zemlje. Društvo ima moralnu i zakonsku obavezu da zaštiti najslabije. Ovo podrazumeva ne samo adekvatno finansiranje socijalnih službi, već i stvaranje javne svesti o značaju prijavljivanja sumnjivih slučajeva, kao i edukaciju građana o tome kako i kome se obratiti. Komšije u Sevojnu su pokazale građansku odgovornost, ali sistem nije bio sposoban da njihovu brigu pretoči u efikasnu akciju.

Konačno, smrt žene u Sevojnu ne sme ostati samo još jedna tragična vest. Ona mora da posluži kao katalizator za preispitivanje postojećih procedura, jačanje kapaciteta i koordinacije relevantnih službi, i uvođenje strožih mehanizama odgovornosti. Jedino na taj način se može poštovati sećanje na žrtvu i sprečiti da se slična patnja ponovi u nekom drugom gradu ili ulici. Zaštita ugroženih građana nije privilegija, već osnovna dužnost svake organizovane zajednice i države.

Related Posts

Leave a Comment