Home PrivredaEkonomija Nova uredba o trgovini: Promene u marži, naknadama i zaštiti dobavljača

Nova uredba o trgovini: Promene u marži, naknadama i zaštiti dobavljača

by Ostoja Mirosavljevic
0 comments 4 views 5 minutes read

Nova uredba o trgovini: Transformacija srpske trgovine – Nova uredba koja menja pravila igre

Stopa inflacije u Srbiji dostigla je 7,4% u oktobru 2024. godine, što predstavlja značajan ekonomski izazov za sve učesnike na tržištu. U takvom kontekstu, Vlada Srbije donosi ključne izmene u regulativi trgovine koje će se primenjivati od 1. decembra 2024. godine. Ove promene predstavljaju temeljnu reviziju postojećih pravila i imaju za cilj da unaprede fer konkurenciju, zaštite potrošače i osiguraju održivost poslovanja svih učesnika u lancu snabdevanja.

Nova uredba o trgovini

Ključne promene u marži i naknadama

Nova uredba donosi fundamentalne promene u pristupu ograničavanju marže. Ograničenje marže od 20% sada se mora primenjivati i na redovne i na akcijske cene, što predstavlja značajno pooštravanje pravila. Ova promena ima za cilj da spreči potencijalne zloupotrebe gde bi trgovci mogli da manipulišu cenama kroz različite vrste akcija. Proizvodi kojima je dozvoljeno prilagođavanje cena uključuju smrznuto voće, med i čajeve, što priznaje specifičnosti ovih proizvoda i njihovu osetljivost na sezonske varijacije i promene u proizvodnji.

Za dobavljače meda, svežeg voća i čaja, ukida se zamrzavanje fakturne cene na dan 1. avgust, što predstavlja ključnu olakšicu za ove proizvode. Razlog za ovu promenu leži u činjenici da po starim cenama dobavljači nisu mogli da isporučuju robu bez da prave gubitke u poslovanju, imajući u vidu da su sirovine značajno poskupele. Ipak, za trgovce i dalje ostaje ograničena marža koja se računa na ovu robu, što osigurava da potrošači i dalje imaju zaštitu od prekomernih cena.

Nova uredba o trgovini

Revizija sistema naknada i rabata

Uredba predviđa da ukupan iznos svih naknada koje trgovac na malo može da fakturiše pojedinom dobavljaču ne može biti veći od 10% od ukupnog neto iznosa na fakturama. Ovaj ograničenje obuhvata sve procentualno ugovorene naknade i sve naknade u apsolutnom iznosu. Važno je napomenuti da se ovaj iznos naknada ne odnosi na logistički rabat i naknade za manjak robe ili otpis, čiji najviši iznosi ne mogu biti veći od ugovorenih na dan 1. avgust 2025. godine.

Ministarstvo precizira da se naknada za logistiku i otpad priznaje kako je bilo ugovoreno 1. avgusta, kako se ne bi poremetilo snabdevanje robom. Procenti ugovorenih logističkih troškova, kao i otpada i otpisa, variraju u zavisnosti od kategorije proizvoda i u ugovorima od 1. avgusta su realno procenjeni. Of rabati koji su ograničeni na 10% se odnose na svu robu koju dobavljač isporučuje trgovcu, bez obzira da li je ona pod uredbom ili ne.

Vrsta naknade Maksimalni iznos Primena
Ukupne naknade dobavljačima 10% od neto iznosa faktura Sva roba
Naknade za dobavljače sa zamrzivačima 18% od neto iznosa faktura Specifični dobavljači
Logistički rabat Ugovoreni iznos od 1. avgusta Sva roba
Naknade za manjak/otpis Ugovoreni iznos od 1. avgusta Sva roba

Promene za dobavljače sa zamrzivačima

Izmenjena uredba predviđa da ukupan iznos svih naknada koje trgovac na malo može da fakturiše dobavljaču koji kod trgovca ima postavljene zamrzivače sada ne može biti veći od 18% od ukupnog neto iznosa na fakturama. Ovaj povećan iznos priznaje dodatne troškove koje dobavljači imaju u vezi sa održavanjem i korišćenjem zamrzivača. Ukoliko su naknade bile manje na dan 1. avgust 2025. godine, ne mogu se povećavati, što osigurava stabilnost u odnosima između dobavljača i trgovaca.

Nova uredba o trgovini

Trgovci na malo koji nisu imali ugovorene naknade, kao i logistički rabat i naknadu za manjak robe ili otpis na dan 1. avgust 2025. godine, mogu prilikom obračuna marže u maloprodajnu cenu uključiti dozvoljeni iznos od najviše 14%. Važno je napomenuti da se iznos naknada ne odnosi na akcijski rabat koji se u potpunosti prenosi na prodajnu cenu u trgovini na malo.

Revizija akcijskog rabata i zaštita dobavljača

Naglašeno je da je izmena napravljena i u onom delu Uredbe kako bi se jasno preciziralo da akciju koju dobiju od dobavljača treba celu da prenesu na cenu, što u nekim slučajevima nije bilo tako. Ova promena ima za cilj da osigura da potrošači stvarno dobiju prednosti od akcijskih cena koje dobavljači nude, a ne da trgovci zadržavaju deo rabata za sebe.

Trgovcima na malo je zabranjeno da dok traje uredba jednostrano izlistavaju proizvodi iz asortimana i da značajno smanjuju porudžbine. Ova zabrana predstavlja odgovor na pojavu gde su neki trgovci počeli da se ponašaju na ovaj način kao vid odmazde prema onima koji doslovno primenjuju Uredbu. Ova zaštitna mera osigurava da dobavljači koji se pridržavaju pravila ne budu kažnjavani za svoj pošten pristup.

Nova zaštitna klauzula i obaveze objavljivanja

Uvedena je i nova zaštitna klauzula za dobavljače kako bi se sprečilo jednostrano prekidanje saradnje. Brisanje proizvoda sa liste ugovorenih proizvoda koje dobavljač isporučuje trgovcu na malo ili značajno smanjenje poručenih količina sada je dozvoljeno samo uz pisanu saglasnost dobavljača. Ova promena predstavlja značajno jačanje pozicije dobavljača u pregovorima sa trgovcima i osigurava stabilnost poslovnih odnosa.

Nova obaveza za trgovce na malo je da objave važeći cenovnik na dan 1. april, 1. avgust, 31. avgust i 1. septembar 2025. godine na Portalu otvorenih podataka. Ovi cenovnici se objavljuju u mašinski čitljivom formatu “csv”, u skladu sa standardizovanom strukturom i tehničkom specifikacijom koje određuje ministarstvo nadležno za poslove trgovine. Ova promena ima za cilj da poveća transparentnost na tržištu i omogući potrošačima i drugim učesnicima na tržištu da prate kretanje cena.

Tehnološka transformacija u trgovini

Ministarstvo dodaje da će cenovnike koje su trgovci na malo dostavljali u vidu Excel tabela sada dostavljati na Nacionalnom portalu otvorenih podataka, odnosno na internet stranici ministarstva nadležnog za poslove trgovine i Portalu otvorenih podataka. Ova platforma će biti javno dostupna svim građanima od 9. decembra 2025. godine, što predstavlja značajan korak ka digitalnoj transformaciji u sektoru trgovine.

Ova tehnologija omogućava bolju analizu tržišnih trendova i kretanja cena, što može biti od velike koristi za sve učesnike na tržištu, uključujući i ekonomske analitičare i istraživače. Digitalizacija ovog procesa takođe smanjuje administrativno opterećenje za trgovce i osigurava bržu i efikasniju razmenu informacija.

Implikacije za poljoprivredne proizvode

Promene u uredbi imaju posebno značajne implikacije za poljoprivredne proizvode kao što su med, sveže voće i čajevi. Olakšice za ove proizvode priznaju specifičnosti njihove proizvodnje i osetljivost na klimatske uslove i sezonske varijacije. Dodavanje smrznutog voća u listu proizvoda sa dozvoljenim prilagođavanjem cena takođe priznaje važnost ove kategorije proizvoda u osiguravanju stabilnosti snabdevanja tokom cele godine.

Ove promene mogu imati pozitivan uticaj na turističku ponudu koja često uključuje lokalne proizvode i specijalitete. Stabilnije cene i osigurana dostupnost lokalnih proizvoda mogu doprineti razvoju agroturizma i promociji srpskih gastronomskih specijaliteta.

Nova uredba predstavlja balansirani pristup koji uzima u obzir interese svih učesnika na tržištu – od dobavljača preko trgovaca do konačnih potrošača. Implementacija ovih promena će zahtevati pažljivo planiranje i prilagođavanje od strane svih učesnika, ali nudi osnovu za održiviji i fer ekonomski razvoj u sektoru trgovine uz povećanu zaštitu potrošača.

Related Posts

Leave a Comment