Mladi genije iz Užica osvaja svetsku geografiju
U avgustu 2024. godine, kada su medijski prostori bili ispunjeni vestima o sportskim događajima i zabavnom programom, jedan tinejdžer iz Užica je postigao nešto što se dešava jednom u generaciji. Damjan Ćuk, petnaestogodišnji učenik, postao je apsolutni pobednik Internacionalne geografske juniorske olimpijade u Beogradu, osvojivši zvanje juniorskog prvaka sveta iz geografije. Ovaj izuzetan uspeh ostao je gotovo nezapažen u javnosti, iako predstavlja jedno od najvećih obrazovanih dostignuća srpske omladine u poslednjim godinama.
Put ka svetskoj tituli
Damjanov put ka svetskoj tituli započeo je još u osnovnoj školi, tačnije u petom razredu kada ga je nastavnica geografije Stevka Žunić upoznala sa svetom takmičarske geografije. Njegova rana zainteresovanost za geografiju nije bila slučajna – magija globusa, atlasa, okeana i kontinenata odmalena je izazivala njegovu znatiželju. U školskoj 2023/2024. godini, Damjan se plasirao na nacionalnu geografsku olimpijadu, a zatim i na evropsku koja je održana na Kopaoniku, gde je osvojio treće mesto. Ovaj uspeh bio je samo uvod u ono šte je usledilo.
U školskoj 2024/2025. godini, Damjan je zajedno sa Aleksom Tomićem iz Kikinde podelio prvo mesto na republičkom takmičenju i kvalifikovao se na evropsko takmičenje u Viljnusu. Takmičenje u Litvaniji bilo je izuzetno zahtevno, sa 13 strana testa za juniore koji su polagani na engleskom jeziku. Damjan je uspeo da osvoji srebrnu medalju među oko 40 učesnika, dok je Aleksa osvojio bronzanu. Ovaj uspeh pokazao je da Damjan poseduje ne samo izuzetno znanje geografije već i sposobnost da se nosi sa internacionalnim takmičenjima visokog nivoa.
Svetska olimpijada u Beogradu
Kruna Damjanovog takmičarskog puta bila je Internacionalna geografska juniorska olimpijada u Beogradu, održana od 15. do 21. avgusta 2024. godine. Iako je bilo manje učesnika nego na evropskom takmičenju, takmičenje je bilo izuzetno zahtevno. Damjan je istakao da mu je domaći teren značajno pomogao u osvajanju pobede. Jedan od zadataka, na primer, bio je da se nacrta pozicija mosta preko Ade, što su domaći takmičari mogli da procene znajući gde se nalaze Ada i reka.
Damjanov pristup pripremama za takmičenje bio je sistematičan i pažljiv. On nije učio “na silu”, već je znanja povezivao i stvarao veze između različitih oblasti geografije. Ovaj holistički pristup omogućio mu je da se nosi sa kompleksnim zadacima koji su zahtevali ne samo pamćenje činjenica već i razumevanje geografskih procesa i veza. Njegova pobeda na svetskoj olimpijadi predstavlja najviše priznanje koje mladi geograf može da dobije na globalnom nivou.
Obrazovni sistem i podrška
Damjan je pohađao Prvu osnovnu školu “Kralj Petar Drugi” u Užicu, najbrojniju i najstariju užičku školu sa 1.043 đaka. Iako nije bio đak generacije – to je Lena Smiljanić, još jedan izuzetan učenik ove škole – Damjan je nosio samo lepe utiske iz osnovnog obrazovanja. Škola je imala ključnu ulogu u njegovom razvoju, pružajući mu podršku i uslove za takmičenje.
Novi direktor škole Duško Mijailović, koji je na toj funkciji od pre dva meseca, izrazio je ponos zbog Damjanovog uspeha. “Kad postanete direktor pa odmah dobijete svetskog prvaka, to je privilegija”, istakao je Mijailović. Škola je Damjana predložila za Nagradu grada Užica, verujući da njegov rezultat zaslužuje priznanje na lokalnom nivou. Međutim, uprkos ovom izuzetnom uspehu, Damjan još nije dobio neko formalno priznanje od države.
Medijska pažnja i javni odjek
Jedna od najzanimljivijih aspekta Damjanove priče je kontrast između njegovog uspeha i medijske pažnje koju je dobio. Dok su rijaliti zvezde, pevači i “uvezeni” sportisti dominirali medijskim prostorima, Damjanov svetski uspeh ostao je gotovo nezapažen. Čak i mesec dana nakon takmičenja, mnogi Užičani nisu znali da u njihovom gradu imaju mladog svetskog prvaka.
Damjan je primetio da je na takmičenju u Litvaniji bio fotograf uz njih, ali te informacije nisu u većoj meri doprle do javnosti u Srbiji. Što se tiče svetskog takmičenja u Beogradu, zbog nejasnih razloga, nije bilo ozbiljnijeg medijskog praćenja ni fotografija, pa je takmičenje održano gotovo “inkognito”. Ova situacija postavlja pitanje o vrednosti koju društvo pridaje akademskim dostignućima u poređenju sa zabavnim sadržajima.
Budućnost i planiranje
Od ovog meseca, Damjan je srednjoškolac, učenik prvog razreda Užičke gimnazije, smer prirodno-matematički. Iako mu je geografija omiljena oblast, on ne planira da je studira, već je smatra više kao hobi. Umesto toga, razmišlja o studiranju na Elektrotehničkom fakultetu (ETF) ili Fakultetu organizacionih nauka (FON). Ovaj izbor govori o njegovom raznovrsnom talentu i sposobnosti da se bavi različitim oblastima.
Damjan nastavlja da se takmiči među srednjoškolcima i verovatno će predstavljati Srbiju na budućim međunarodnim takmičenjima. Njegov uspeh može da inspiriše druge mlade ljude da se bave akademskim takmičenjima i da pokažu da obrazovanje i znanje mogu da donesu međunarodno priznanje i poštovanje.
Porodična podrška i lični život
Iza svakog uspešnog učenika nalazi se podržavajuća porodica, i Damjan nije izuzetak. Njegova porodica Ćuk sastoji se od tate lekara u Hitnoj pomoći, mame farmaceuta i starijeg brata. Svi su se veoma obradovali njegovom uspehu i pružali mu podršku tokom priprema i takmičenja.
Osim geografije, Damjan se bavi i aikidom, što pokazuje njegovu raznovrsnost i interesovanje za različite aktivnosti. Ova kombinacija intelektualnih i fizičkih aktivnosti doprinosi njegovom holističkom razvoju i pokazuje da uspeh u jednoj oblasti ne mora da isključuje interesovanja u drugim.
Značaj za obrazovni sistem Srbije
Damjanov uspeh ima značajne implikacije za obrazovni sistem Srbije. On pokazuje da srpski učenici, uz odgovarajuću podršku i uslove, mogu da se takmiče i pobeđuju na najvišim međunarodnim nivoima. Njegova priča govori o važnosti kvalitetnog osnovnog obrazovanja i ulozi nastavnika u otkrivanju i podsticanju talenata.
Takođe, Damjanov slučaj postavlja pitanje o načinu na koji se vrednuju različiti vidovi uspeha u društvu. Dok sportski uspesi često dobijaju veliku medijsku pažnju i finansijsku podršku, akademska dostignuća često ostaju u senci. Ova situacija može da utiče na izbor mladih ljudi i njihovo opredeljenje za određene oblasti.
Inspiracija za buduće generacije
Damjanov uspeh može da posluži kao inspiracija za buduće generacije učenika u Srbiji. On pokazuje da je uz upornost, rad i podršku moguće postići izuzetne rezultate na međunarodnoj sceni. Njegova priča može da motiviše druge mlade ljude da se bave takmičarstvom u različitim oblastima i da veruju u svoje sposobnosti.
Školski sistem u Srbiji ima zadatak da prepozna i podrži talente poput Damjana, obezbeđujući im uslove za razvoj i pripremu za međunarodna takmičenja. Damjanov uspeh pokazuje da ovaj pristup može da donese izuzetne rezultate i da srpski učenici imaju potencijal da se takmiče sa najboljima u svetu.
| Takmičenje | Datum | Mesto | Rezultat |
|---|---|---|---|
| Nacionalna geografska olimpijada | 2023/2024 | Srbija | Kvalifikacija za evropsko takmičenje |
| Evropska geografska juniorska olimpijada | Jul 2024 | Kopaonik | 3. mesto |
| Republičko takmičenje | 2024/2025 | Srbija | 1. mesto (podeljeno) |
| Evropska geografska juniorska olimpijada | Jul 2024 | Viljnus | Srebrna medalja |
| Internacionalna geografska juniorska olimpijada | Avgust 2024 | Beograd | Zlatna medalja (apsolutni pobednik) |





