Home PrivredaEkonomija SMS prevare u Srbiji: Kako se zaštititi i kada imate pravo na odštetu od 5,2 miliona dinara

SMS prevare u Srbiji: Kako se zaštititi i kada imate pravo na odštetu od 5,2 miliona dinara

by Ostoja Mirosavljevic
0 comments 8 views 5 minutes read

SMS prevare u Srbiji: Kako se zaštititi i kada imate pravo na odštetu od 5,2 miliona dinara

Preko 5,2 miliona dinara vraćeno je 124 građanina koji su postali žrtve sofisticirane SMS prevare. Narodna banka Srbije je objavila da je jedanaest poslovnih banaka u zemlji isplatilo odštetu svojim klijentima koji su naseli na lažne poruke mobilnih operatera o navodno osvojenim poenima. Ovaj slučaj predstavlja jedan od najvećih isplaćenih iznosa odštete za finansijske prevare u recentnoj istoriji Srbije.

Mehanizam SMS prevare i kako funkcioniše

SMS prevara koja je zahvatila stotine građana u Srbiji predstavlja sofisticiran oblik finansijskog kriminala koji koristi psihološke manipulacije i tehnološke trikove. Prevaranti su slali poruke sa brojeva koji su izgledali kao službeni brojevi mobilnih operatera, nudeći korisnicima “osvojene poene” ili “specijalne pogodnosti”. Kada bi korisnik pratio link u poruci, dolazio je do lažnog sajta koji je perfektno oponašao zvanične sajtove operatera, gde je bio upitan da unese podatke sa svoje platne kartice kako bi “preuzeo nagradu”.

Ova vrsta prevare, poznata kao “phishing”, koristi socijalni inženjering kako bi prevario ljude da dobrovoljno podele svoje osetljive finansijske informacije. Prevaranti su pažljivo dizajnirali ceo proces – od autentičnog izgleda poruka do savršene imitacije vebsajtova, što je otežavalo prosečnom korisniku da prepozna prevaru. Većina žrtava nije ni shvatila da je prevarom oštećena sve dok nije primetila neobične transakcije na svojim računima.

SMS prevare u Srbiji

 

Pravni okvir i obaveze banaka prema klijentima

Narodna banka Srbije je, u skladu sa Zakonom o platnim uslugama, naložila bankama da nadoknade svaki pojedinačni gubitak veći od 3.000 dinara. Ovaj zakonski okvir predviđa da finansijske institucije imaju odgovornost da zaštite svoje klijente od nedozvoljenih transakcija, posebno u slučajevima gde postoji sumnja na prevare ili hakovanje. Banke su dužne da sprovedu odgovarajuće mere zaštite i da brzo reaguju kada se otkriju neovlašćene transakcije.

Prema propisima Narodne banke Srbije, finansijske institucije moraju imati robustne sisteme za detekciju i prevenciju prevara, kao i procedure za brzo rešavanje slučajeva kada do njih ipak dođe. Ova obaveza proizilazi iz činjenice da banke poseduju tehnološke resurse i ekspertizu koja prevazilazi mogućnosti prosečnog korisnika finansijskih usluga.

Vrsta štete Iznos nadoknade Broj oštećenih Ukupan iznos
Preko 3.000 dinara Puni iznos 124 5,2 miliona dinara
Do 3.000 dinara Nema nadoknade Nepoznato

Kriterijum “krajnje nepažnje” i njegova primena

Ključni faktor u odluci Narodne banke Srbije bio je koncept “krajnje nepažnje” kao odlučujućeg kriterijuma za određivanje odgovornosti. Centralna banka je procenila da se u ovom konkretnom slučaju radilo o običnoj, a ne krajnjoj nepažnji korisnika. Ova distinkcija je od vitalnog značaja jer određuje da li će korisnik biti u potpunosti nadoknađen za pretrpljene gubitke ili će sam snositi posledice.

Kriterijum krajnje nepažnje podrazumeva da je korisnik postupio sa tolikim nedostatkom opreza da je praktično nemoguće očekivati da ga banka zaštiti. U ovom slučaju, NBS je zaključila da su korisici delovali sa uobičajenom pažnjom – dobili su poruku sa broja sa kog su prethodno zaista dobijali obaveštenja od mobilnog operatera, što je učinilo prevaru verodostojnijom. Ovo je bitna razlika u odnosu na slučajeve gde korisnici šalju podatke o karticama nepoznatim licima nakon poruke sa stranog broja.

Tehnološki aspekti zaštite od finansijskih prevara

Savremene tehnologije za zaštitu podataka igraju kĺjučnu ulogu u borbi protiv finansijskih prevara. Banke i finansijske institucije ulažu značajna sredstva u razvoj sofisticiranih sistema za detekciju prevara koji koriste veštačku inteligenciju i mašinsko učenje kako bi identifikovali sumnjive transakcije u realnom vremenu. Ovi sistemi analiziraju obrasce ponašanja korisnika, geografsku lokaciju transakcija, iznose i učestalost plaćanja, te brojne druge parametre kako bi otkrili anomalije.

Pored tehnoloških rešenja, važnu ulogu ima i edukacija korisnika. Većina savremenih bankarskih aplikacija sadrži ugrađene mehanizme za upozorenje koji alertiraju korisnike kada pokušavaju da unesu podatke kartice na nepoznate sajtove ili kada detektuju potencijalno štetne aktivnosti. Međutim, efikasnost ovih sistema zavisi i od svesti korisnika da pažljivo čitaju upozorenja i da ih ne ignorišu u želji da brzo završe transakciju.

Uporedna analiza sa evropskom praksom

Narodna banka Srbije ističe da je njena praksa naklonjenija korisnicima nego u većini zemalja Evropske unije. U mnogim EU zemljama, pravila o odšteti za finansijske prevare su strožija i često zahtevaju da korisnik dokaže da je postupio sa maksimalnom pažnjom. U nekim jurisdikcijama, banke imaju pravo da odbiju nadoknadu ako smatraju da je korisnik bio neoprezan, čak i ako nije reč o “krajnjoj nepažnji”.

Ova razlika u pristupu reflektuje različite filozofije regulative – dok neke zemlje stavljaju veći emphasis na ličnu odgovornost korisnika, Srbija je usvojila pristup koji više štiti potrošače. Međutim, ovo ne znači da korisnici mogu biti potpuno nemarni – NBS jasno naglašava da će u slučajevima krajnje nepažnje korisnici sami snositi celokupan gubitak.

Praktični saveti za zaštitu od SMS prevara

Kako bi se zaštitili od sličnih prevara, građani treba da primene nekoliko ključnih mera opreza. Pre svega, nikada ne treba kliknuti na linkove u porukama koje izgledaju sumnjivo, čak i ako dolaze sa poznatih brojeva. Prevaranti često koriste tehniku “spoofing-a” da lažiraju brojeve pošiljalaca, tako da poruka može izgledati kao da dolazi sa zvaničnog broja operatera ili banke.

Drugi važan korak je pažljivo proveravanje URL adrese sajta na koji se odlazi. Legitimni sajtovi mobilnih operatera i banaka imaju HTTPS sertifikate i tačno odgovaraju zvaničnim domenima. Ako URL sadrži čudne karaktere, dodatne prefikse ili sufkse, ili ako se razlikuje od uobičajene adrese provajdera, to je jasan znak prevare. Korisnici bi takođe trebali da obuke sebe kako da prepoznaju osnovne signale upozorenja koje browseri i mobilni uređaji prikazuju kada posete potencijalno opasne sajtove.

Budućnost finansijskih prevara i mere zaštite

Kako tehnologija napreduje, tako se i metode finansijskih prevara usavršavaju. Prevaranti sve češće koriste veštačku inteligenciju za kreiranje još ubedljivijih poruka i sajtova, a pojavljuju se i nove vrste prevara kao što su deepfake pozivi ili SMS poruke koje koriste personalizovane informacje ukradene iz društvenih mreža. Ovo zahteva kontinuirano ažuriranje sistema zaštite i stalnu edukaciju korisnika.

Banke i regulatorna tela moraju da ostaju korak ispred prevaranata, investirajući u napredne tehnologije za detekciju i prevenciju, ali isto tako i u programe edukacije koji će građanima pomoći da razviju kritičko razmišljanje i zdrav skepticizam prema neočekivanim ponudama i porukama. Samo kroz kombinaciju tehnoloških rešenja i povišene svesti korisnika moguće je efikasno suzbiti ovaj rastući problem.

Related Posts

Leave a Comment