Očigledno je, ističu gotovo u svim gradovima, da se ekonomska kriza i neizvesnost koja nas očekuje na jesen i zimus uticala na građane.
Kako kaže jedan od prodavaca – kupuje ko mora i ko ima para.
Zrenjanin: Jeftiniji modeli poskupeli za 50 odsto
Finansijska, psihološka, svetska ili lokalna, jednom rečju kriza, uticala je na tržište polovnih automobila na više nivoa.
Ne samo što se drastično smanjio broj kupaca nego se još više smanjio broj prodavaca.
U jednom momentu u Zrenjaninu je poslovalo desetak pa i više firmi, takozvanih autoplaceva, koje su se, pretežno, bavile prodajom polovnih automobila iz uvoza. Danas je legalno posluje tek njih nekoliko.
– S jedne strane, kupci se predomišljaju ne samo zato što su polovni automobili poskupeli nego i što ne žele da potroše novac kad ih sa svih strana plaše nestašicama, poskupljenjima, inflacijom. Nekoliko puta dolaze, interesuju se, razmišljaju. Automobili su poskupeli duplo u odnosu na prethodni period. Ali, poskupeli su i na tržištu odakle dolaze. Uvozim polovne automobile iz Holandije i tamo su poskupeli. Poskupeo je dovoz, bio je 250 a sad je 400 evra. Povećane su carine, što je bilo 300 sad je 600 evra. Gde ja da se ukalkulišem u cenu polovnjaka od 1,500 evra, priča jedan od preostalih auto dilera u Zrenjaninu.
Automobil koji je koštao 2000 evra sada košta 3000, u proseku su jeftiniji modeli poskupeli za 50 odsto.
Sagovornici „Danasa“ iz branše prodaje polovnih automobila kažu da se mesečno prodaju dva, tri automobila što je nekoliko puta manje nego pre dve godine.
– Kupuju se najjeftiniji i najskuplji polovnjaci. Kupuje ko mora i kupuje ko ima para. Srednji automobili i srednji kupci su nestali. Ne znam kako će biti ubuduće ali sa ovakvom prodajom ne može se dugo opstati. Mnogi su zatvorili svoje biznise a slutim da će ih biti još više, kaže sagovornik „Danasa“.
Subotica: Rastu cene, a ponuda i potražnja opadaju
Već neko vreme svedočimo rastu cena polovnih automobila, što je direktna posledica manje ponude, izazvane još pandemijom, ali i intenzivirane aktuelnim dešavanjima u Ukrajini, izjavila je za Danas menadžerka za odnose sa javnošću sajta Polovni automobili iz Subotice, Romana Ranković.
„Kako bi utvrdio kretanje cena na našem tržištu, naš sajt je realizovao analizu prosečnih cena automobila koji su ovim putem oglašeni. Analiza je otkrila da je prosečna cena automobila oglašenih na sajtu u periodu od januara do aprila tekuće godine veća je 23 odsto od prosečne cene u istom periodu 2021. i čak 38 odsto u odnosu na isti period 2020. godine“, ističe Ranković.
Pored analize kretanja cena u prvom tercijalu, sajt Polovni automobili je analizirao prodaju polovnih automobila u istom periodu, a podaci pokazuju da je prodaja polovnih automobila iz uvoza u periodu od januara do aprila tekuće godine manja za 17 odsto u odnosu na prodaju ostvarenu u istom periodu prethodne godine.
„Slabiji prodajni rezultati mogu biti posledica neizvesne situacije uzrokovane sukobima u Ukrajini, a upravo neizvesnost kupci navode kao glavni razlog odlaganja kupovine automobila. Usled toga, verujem da možemo očekivati da drugi deo godine donese i nešto veću prodaju, koja se neće toliko razlikovati od prodaje ostvarene prethodne godine“, ocenjuje Ranković.
Zaječar: Polovni automobili skuplji za 30 odsto
Kako prodavci u gradu na Timoku ističu za Danas, prodaja polovnih automobile je ista kao i ranijih godina, osim naravno što su automobili poskupeli. Najtraženije su marke automobila iz Nemačke.
Sa jednog placa polovnih automobile u Zaječaru ističu, prodaja polovnih automobile ide najnormalnije, ali došlo je do poskupljenja, za 30 odsto.
“Automobili su u inostranstvu poskupeli za 30 odsto. Prevoz automobile iz inostranstva koje je do skoro koštalo 500 evra, sada je 700. Kada se na sve to dodaju i obaveze prilikom uvoza, pa ova nenormalna cena goriva, naravno da je cena polovnih automobile povećana”, ističe sagovornik Danasa.
Prema njegovim rečima najtraženiji su nemački automobili, Audi, Opel i Volkswagen, dok automobili iz Francuske i Italije se slabije prodaju.
On dodaje i to da sada dileri automobila idu sa minimalnim zaradama za sebe, jer ako još budu povećali cene, boje se da mušterija neće biti.
“Primer, ako je auto do pre pola godine koštao 3.000 evra, sada je skoro 4.000. I to je neka najniža cena koju možemo da kažemo”, objašnjava on.
Moguća su i dodatna poskupljenja, ako se nastavi rast cena goriva, dodao je naš sagovornik.
Vranje: Po polovnjake se ide i u Bugarsku
Koliko do prošle godine u Vranju, ali i susednim opštinama Pčinjskog okruga, postojalo je na desetine prodajnih mesta gde su se nudili polovni automobili. Reč je o vozilima uvezenim iz zemalja EU, starih od pet do deset godina.
Danas sasvim drugačija slika. Tek da funkcioniše jedna prodajna pijaca na periferiji Vranja, gde se nedeljom okuplja mali broj zainteresovanih za kupovinu polovnih automobila. Smanjena je u skladu sa time i ponuda.
– Oni koji žele da kupe polovan auto okrenuti su internetu i proverenim dilerima pre svega u Šapcu, Novom Sadu, Jagodini i drugim gradovima u Srbiji. Automobili se kupuju i u susednoj Bugarskoj gde konstantno stižu polovna vozila iz Nemačke, Austrije i Belgije – objašnjava nam Dragoslav Nedeljković iz Vranja, koji je i sam držao agenciju za prodaju polovnih automobila iz uvoza.
On kaže da su cene povećane u proseku za dvadesetak procenata, ali da je „pre svega besparica uticala da na jugu Srbije drastično opadne interesovanje za polovne automobile“.
– Uprkos krizi i na jugu Srbije se voze sve kvalitetnija vozila koja se u proseku stara od tri do pet godina i nabavljena su vrlo često u inostranstvu uz naknadne troškove carine i poreza – kaže sagovornik Danasa iz Vranja.
Probleme sa prodajom imaju i oni vlasnici automobila koji bi želeli da ih daju „bud zašto“, pa tako cena „juga 45“ iz druge polovine devedesetih u voznom stanju košta više nego skromnih 150 do 200 evra. Slična je situacija i sa „golf 1“, ili starijim modelima „sitroena“ koji se mogu kupiti po ceni od 500 do 700 evra.
Interesantno je da su i dalje na ceni poljoprivredne mašine u prvom redu polovni traktori koji se na jugu Srbije prodaju od tri do pet hiljada evra u zavisnosti od stanja motora i guma, kao i godina starosti. Slična je situacija i sa moto kultivatorima, kao i sa traktorskim i vučnim auto prikolicama.
-Problem predstavljaju kod polovnjaka i nova pravila registracije, jer vozilo bez atesta sa tehničkog pregleda ne može u saobraćaj pa ljudi izbegavaju rizik – kaže Nedeljković.
Šabac: Nema dovoljno automobila
Na tržištu automobila, evidentan je rast cena i manjak vozila, a sve što se nađe na lageru, prodaće se, kažu za Danas neki od predstavnika najvećih auto kuća u Šapcu.
Budući da nema dovoljno novih automobila, cena polovnih skače, pa je u odnosu na prošlu godinu, zabeleženo poskupljenje između 10 i 20 odsto, u zavisnosti od modela i starosti vozila.
– Stranci su obično pravili lizing ugovore sa nama na tri godine, posle čega su prodavali svoje polovno vozilo, koje bi mi preprodavali dalje, a oni kupovali novo. Pošto sada nemaju da kupe, onda slabije i prodaju – objašnjava jedan od dilera automobila iz Šapca.
Dodaje da je kriza prisutna u celom svetu, ali da je na domaćem tržištu veoma izražena, i da su količine vozila daleko od zadovoljavajućih.
– Na mesečnom nivou, za celu Srbiju sada dobijamo oko 20 automobila, dok je ranije na lageru, od više različitih proizvođača, bilo od 100 do čak 500 vozila, u srećno vreme. Ni kupci više nisu toliko izbirljivi, ne insistiraju na nekom određenom modelu, jer ga nema, onda kupuju u toj klasi šta se trenuno nudi na tržištu – objašnajva naš sagovornik.
Kaže da je kriza sa proizvodnjom novih automobila, počela sa pandemijom Kovida 19, da bi potom bila nastavljena svetskom nestašicom mikročipova, zbog požara u jednoj od najvećih japanskih fabrika, što je uticalo na proizvodnju novih automobila.
Već postojeću krizu, produbili su problemi sa nabavkom čelika, što je posledica sukoba u Ukrajini.
Užice: Prodaja opala, cene porasle i do 30 odsto
Prodaja polovnih automobila u Užicu je opala poslednih meseci, a cene su, prodavci navode, za 20 do čak 30 odsto više nego ranije.
U gradu nema mnogo auto-placeva, jer su neki zatvoreni zbog, kako kažu vlasnici firmi koje i dalje rade, „inspekcije koja ih često kontroliše i novčano kažnjava“.
„Ljudi zatvaraju auto-placeve zato što bolje prolaze oni koji rade „na crno“, nego mi koji radimo legalno“, kaže Goran, vlasnik jednog užičkog placa.
Prema rečima prodavca, koji polovnjake godinama uvozi iz Holandije, najprodavaniji su „golf 5“ i „audi 3“. Cene tih vozila su, kaže, 20 do čak 30 odsto više, nego ranije.
Tako „golf 5“, kaže, starosti od 13 do 15 godina, u zavisnosti od stanja, opreme i pređene kilometraže, koji je prošle godine koštao od 3.500 do 4.000, sada košta od 4.500 do 5.000 evra. „Audi 3“ je bio oko 4.000, a sada je od 4.700 do 5.000 evra.
Za manja vozila, sličnog godišta, tipa „ford fiesta“, „reno klio“ i slična, kaže da sada treba izdvojiti oko 4.000 evra.
„Od maja ove godine, prodaja je začajno opala, zbog radova u malinjacima. Onda bude nešto bolja, kada se završi berba malina i prodaja krene od avgusta i septembra. I to je tako u našem kraju. U maju sam prodao četiri auta, ali od početka juna nijedan, jer su judi uložili novac u malinjake“, kaže naš sagovornik koji već godinama prodaje polovne autombile.
U jednom od retkih auto-placeva u gradu, na Belom groblju, objašnjavaju da se „dešava da za nekliko dana prodaju tri do pet auta, a onda narednih dvadesetak dana ne prodaju nijedno vozilo“.
„Prodaja je opala, a manje je i auta u ponudi. Cene su skočile, posebno skupljih modela, proizvedenih 2016. godine i kasnije, jer su ona poskupela u inostranstvu“, kaže vlasnik užičkog auto-placa i dodaje da je „golf 6“, 2009. ili 2010. godište, 1.000 evra skuplji, nego ranije.
Na tom placu, objašnjava, najpopularniji su manji automobli. „Punto“ multidžet 1.3, proizveden od 2006. do 2008. godine, košta oko 3.000 evra, koliko treba platiti „pežo 207“, dizel, 1.3, a slična cena je za „reno klio“ istog godišta. Ti modeli, dodaje, ranije su bili jeftiji za oko 500 evra.
Anketa sajta Polovni automobili
Kompanija Polovni automobili je sprovela i anketu o uticaju geopolitičkih dešavanja u svetu na tržište automobila u Srbiji, koja je obuhvatila više od 8.000 korisnika ovog sajta, odnosno potencijalnih kupaca, kao i više od 180 trgovaca automobilima.
„U okviru ankete dobili smo podatak da čak 37 odsto anketiranih prodavaca izdvaja smanjenu potražnju kao glavni izazov sa kojim se njihovo poslovanje susreće, dok slede rast cena polovnih automobila (22,6 odsto), kao i pad ponude (18,3 odsto)“, kaže Romana Ranković.
Sa druge strane, oni su su upitali i same kupce da li su aktuelna dešavanja u Ukrajini i svetu uticala na njihovu odluku u kupovini, a najveći procenat anketiranih, 44,7 odsto, navodi da trenutna situacija u svetu nije uticala na njihovu odluku o kupovini i da su bez obzira na to u potrazi za automobilom.
„Ipak, 35 odsto njih navodi da je odložilo kupovinu, dok je 10 odsto odustalo od kupovine automobila, a devet odsto će se čak brže odlučiti za kupovinu automobila usled uverenja da će u narednom periodu doći do rasta cena“, objašnjava Ranković.
Dodaje da je ove godine prvi na listi najprodavanijih brendova polovnih automobila volkswagen, a zatim opel, peugeot, audi i renault.
Ranković podseća i da su Rusija i Ukrajina izuzetno važne za auto-industriju, po pitanju nabavke sirovina neophodnih za proizvodnju automobila, kao i isporuke komponenti fabrikama u drugim zemljama.
„Ona su uzrokovala otežanu nabavku delova i komponenti neophodnih za proizvodnju novih vozila, njihovu manju proizvodnja, a sve to se oslikava i na tržište polovnih automobila, gde je takođe prisutna manja ponuda“, kaže ona.
Prema njenim rečima, rezultati sprovedene ankete pokazuju da čak 74 odsto prodavaca automobila očekuje pad ponude polovnih automobila u narednom periodu usled otežane proizvodnje novih, 16 odsto njih ne očekuje da će aktuelna situacija uticati na samu ponudu, dok 10 odsto navodi da očekuje rast ponude.
Međutim, sa druge strane, kupci imaju nešto drugačija očekivanja.
„Više od 40 odsto anketiranih kupaca (44,1 odsto) ne očekuje da će aktuelna dešavanja u Ukrajini uticati na ponudu automobila, trećina njih (33,1 odsto) očekuje pad ponude, a 22 odsto rast“, zaključuje Ranković.
IZVOR: Danas
Za još vesti pratite ERO