Užice,
Сунчано
16ч17ч18ч19ч20ч
3°C
2°C
1°C
1°C
1°C

DSC_1497

 

Na konferenciji za štampu održanoj u Narodnom pozorištu u ponedeljak, 10. marta, najavljena je 527. premijera. Na Velikoj sceni našeg pozorišta, 12. marta u 20 časova biće izveden dramski komad Smećarnik po tekstu Koste Peševskog. Dramaturg ovog komada je Olga Dimitrijević, reditelj Stevan Bodroža , a uloge su poverene članovima ansambla užičkog pozorišta:Vahidinu Preliću, Goranu Šmakiću, Igoru Borojeviću, Nemanji Hadži Jovanoviću,  Momčilu Murić, Tanji Jovanović, Slobodanu Ljubičić. Scenski pokret uradio je Ivica Klemenc, scenograf je Marijana Zorzić Petrović, a kostime je radila Snežana Kovačević.

O piscu, Kosti Peševskom govorila je njegova koleginica, dramaturg, Olga Dimitrijević:

—Ovo je tekst koji je nastao za vreme naše završne godine, IV godine Fakulteta dramskih umetnosti, i to je bio period nakon protesta koji su tih godina ili nešto ranije obeležili Beograd. To je bilo vreme u kome se stalno ponavljala ta matrica protesta, rušenja grada, nereda…što je postalo gotovo kao nekakav deo folklora, i to je navelo Kostu da napiše jedan ovakav tekst. Kosta Peševski je rođen u Beogradu, 1978. i koautor je scenarija za filmove Balkanski fantom, Gde je Nađa, a za dramski tekst Smećarnik je dobio nagradu Slobodan Selenić. Tekst dobro hvata aktuelni, društveno–politički trenutak, iako referiše neke stvari koje više nisu aktuelne kao što je čekanje u redovima za vizu ispred ambasada. Zapravo, cela ta nekakva društvena struktura, ta nevidljiva politika i nevidljive političke sile koje na neki način utiču na živote pojedinaca je nešto o čemu ovaj tekst, na jedan duhovit, britak i satiričan način govori.

DSC_1509

Stevan Bodroža, reditelj je izjavio:

—Ovo je prvi put da radim u užičkom pozorištu i ovo je bilo jedno neopisivo zadovoljstvo u smislu da radim s dobrim, motivisanim, visokoprofesionalnim ansamblom i s kućom koja je pristupila ovom projektu na najprofesionalniji mogući način. Ovaj tekst je značajan repertoarski potez zato što dobro korespondira sa bilo kojim istorijskim trenutkom u ovoj zemlji . On referiše jedno vreme koje je ipak prošlo dvehiljaditih, no tekst se bavi jednom matricom stvarnosti, načinom na koji stvari funkcionišu u ovoj našoj zemlji. U suštini, nezavisno od bilo koje političke opcije ili trenutaka određene političke vlasti, nezavisno od konkretnog turbulentnog isorijskog momenta u kome se zemlja nalazi, tekst se bavi jednom vrstom mentalitetskog načina na koji funkcioniše naše društvo, koje se ne menja mnogo od epohe do epohe. U tekstu sam prepoznao određene komičke elemente, neku vrstu idejnih slojeva koji se čak i kod Nušića pojavljuju, naravno u drugom kontekstu i drugoj vrsti valence nego što je to slučaj kod Koste Peševskog. Ovo je zapravo jedna crna komedija ili čak i satira jer se bavi načinom funkcionisanja društava, mentaliteta koji se ponavlja iz generacije u generaciju, iz epohe u epohu, samim tim su tragični, ali i smešni. Upravo zato nije ni bitno što je tekst nastao nešto ranije, u doba demonstracija. Mi ne živimo u takvom trenutku, ali priča o špijunaži, o nekoj vrsti paranoje koja prožima jedno društvo i gde ne znamo ko koga prisluškuje ili ko se koga plaši, ko za koga zapravo radi, je jedna priča o društvu koje ima potrebu da kontroliše ili da zna šta se dešava u glavama njenih građana zato što ne može da stvori neku situaciju u kojoj bi svi zapravo mogli da se ostvare na način na koji to jesu i šta jesu.

Osvrćući se na lik Policajca koga igra u predstavi Smećarnik, Nemanja Hadži Jovanović se osvrnuo i na stanje u društvu u kome pojedinac samo izgovorom da ne postoji nešto u šta bi se moglo verovati, da ne postoje prave vrednosti, naglasio je zaboravljenu mogućnost–lični izbor i opredeljenje svakog pojedinca prema istinskoj veri i istinskim vrednostima.

Kostimograf, Snežana Kovačević ističe da je kao i uvek, u uslovima nemaštine u kojoj opstaje pozorište i kultura u našem društvu jako teško ali i izazovno raditi na svakoj predstavi pa i u ovoj. Kostimi koje ćemo videti su blaga stilizacija savremenog kostima koji ostavljaju dovoljno mogućnosti da se istakne živopisnost likova i glumačke kreacije istih.

Naglašavajući da se radi o praizvedbi teksta mladog dramskog pisca, umetnički direktor Nemanja Ranković naglasio je da užičko pozorište ispunjava obećanje dato publici, ali i obavezu prema društvu, da se shodno mogućnostima, repertoarskom politikom podrže domaći dramski pisci.

Pored premijerne večeri 12. marta u 20 časova na Velikoj sceni, komad Smećarnik može se pogledati i na prvoj i drugoj reprizi 13. i 14. marta, kao i 20. marta. Zbog postavke prema kojoj je publika prisutna na sceni, broj karata je ograničen, te ih na vreme treba obezbediti na blagajni Narodnog pozorišta.

M. Nikolić

Related Posts

Leave a Comment