U Jokanovića kući, u petak 10 .oktobra u sklopu programa proslave Dana grada, otvorena je izložba slika, crteža i kolaža Miljane Drašković pod nazivom „O ratu i ustanku”.
Na otvaranju izložbe ispred Narodnog muzeja Užice pod čijim pokroviteljstvom je organizovana izložba, prisutnima se obratila istoričar umetnosti, kustos Katarina Dogandžić Mićunović:
— Ova izložba je organizovana u skopu proslave Dana grada i godine Velikog rata i za nas, ne manje važno, jeste što slavimo povratak Miljane Drašković u naš likovni život. Oni koji prate likovni život Užica sećaju se izvanrednih Miljaninih izložbi i Narodnom muzeju je čast što posle duže pauze ima zadovoljstvo da predstavi šta je sve ova naša umetnica uradila u poslednje vreme i poslednjih godina. Pred nama je deo slika iz jednog velikog ciklusa „Objavljenje” koji Miljana radi dugi niz godina i stiče se utisak da je to tema koja nju tako dobro i tako dugo okupira. Radeći u jednom savremenom izrazu shvatajući trendove evropskog i nacionalnog slikarstva Miljana ostaje istorijski verna jednoj temi. To je svakako i sklonost samog autora prema istorijskim temama a isto tako, čini se, da su ova velika ulja na platnu inspirisana grobljima i spomenicima Takovskog kraja , uglavnom predela u kojima su živeli ustanici i junaci prvog i drugog srpskog ustanka idealna tema da se sav Miljanin talenat koloristički iskaže. Na ovim monumentalnim oblicima spomenika do punog izražaja je došla ta koloristička i ekspresionistička umetnikova priroda u jednoj vrlo zanimljivoj konstrukciji spomenika koji izgledaju kao da plešu. Postavljeni u znalački komponovane slike tako da mi kao publika možemo doživeti svu lepotu njenog slikarskog ali i njenog crtačkog talenta što se pogotovo vidi u ovom drugom delu ciklusa koji Miljana , čini mi se, premijerno predstavlja publici.
Skrećući prisutnima pažnju na noviji pristup i korišćenje nove tehnike u opusu Miljane Drašković, Katarina Dogandžić Mićunović je istakla:
—Već smo navikli na Miljanu kao na jednog velikog koliristu što i vidimo na ovoj izložbi , ali ona se ovde pojavljuje u zasebnom delu i kao jedan izvanredan crtač serijom crteža i kolirisanih crteža koji su inspirisani knjigom „Srpska epopeja” francuskog žurnaliste Anrija Barbija koji je bio dopisnik pariskih listova u Prvom svetskom ratu. Nazivi ovih crteža odgovaraju delovima Barbijeve knjige i posvećeni su velikoj epopeji tog strašnog puta srpske vojske preko Albanije do Jadranske obale. Ovde se pojavljuje Miljana kakvu do sada nismo poznavali. Ona je skocentrisana na crtež postavljen na panoima koji podsećaju na strip table i upravo tu je naša umetnica uhvatila korak sa savrmenim trendom ilustrovanja epa, ilustrovanja istorije kroz strip, što je u velikoj meri uticalo i na savremeni film. Odnekud se u Miljaninoj liniji pojavio teški severnjački ekspresionizam, u liniji njenih crteža kao i crteža rađenih grafitnom olovkom . Na ovim kolorisanim crtežima vidi se jedan zanimljiv stripski pristup na portretima vojvoda, generala Prvog svetskog rata ali i žena heroina ovoga rata.
Miljana Drašković je na pitanje o tematici kojom se bave ova izložba dala sledeći odgovor:
—Temu groblja i ustanka radim već duže vreme. Njima sam počela da se bavim pre deset godina od Takova preko Orašca , vezano za prvi i drugi srpski ustanaka i nekako se uz temu Velikog rata koga pominjemo ove godine u svojstu stogodišnjice završetka dogodilo da je naredne godine i 200 godina od Drugog srpskog ustanka. Kada sam podnela zahtev za izložbu , proslava Velikog rata me je dodatno inspirisala. Osim toga, moj pradeda Tihomir Đorđević je učesnik Velikog rata i ostao je na Mačkovom Kamenu i sigurno da je osećaj duga i poštovanja uticao da napravim ovaj dodatak posvećen Velikom ratu.
Pri pomisli na groblja većini ljudi je prva asocijacija tuga, kraj, praznina, no Vaš jarki koloristički ekspresionizam ne odaje da Vi imate takav utisak. Groblja , u Vašem viđenju, su šta..?
—Suština mog viđenja groblja je odnos prema smrti a smrt nije naš konačan kraj. Ja grob vidim kao jednu i jedinu tačku vidljivu i sa ovog i sa onog sveta, onog sveta u iracionalnom smislu. Grob je prosto tačka, obeležje, graničnik.., kao ono što moramo svi proći, biti i zadržati se tu. Kolorit slika groblja proizilazi iz mog odnosa prema smrti koji je oslobođen straha, oslobođen mračnih pomisli. U duhovnom smislu, pomisao na smrt nekada može označiti i izbavljenje.
Kustos izožbe je skrenula pažnju na novi deo u Vašem radu, jednu vrstu stripa..Bavite se i stripom ili je to samo trenutna faza u istraživanjima?
— Ako nekoj vrsti umetnosti posvećujem manje pažnje u odnosu na sve ostale onda je to strip i nikakva unapred određenja prema stripu nije bilo niti sam imala nameru da tako slikam. Verovanot ti događaji prelaska naše vojske preko Albanije u meni su se gomilali u tom obliku, u obliku pojedinačnih slika i prosto, crtež je nekako sam nastao na taj stripovski način, kao da se pojedinačne slike , kao epizode tih događaja instiktivno ali i logično nadovezuju jedna na drugu.
Biografija: Miljana Drašković (1959.) rođena u Užicu, završila Višu ekonomsku školu u Beogradu i studirala na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Član je ULUS–a od 1996. a od 1999. u svojstvu je samostalnog umetnika. Do sada je izlagala na 31. samostalnoj i više od 250. kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
M.Nikolić