Stanje puteva u Srbiji
Prema najnovijem izveštaju Štaba zimske službe Javnog preduzeća “Putevi Srbije” od 4.53 sata, u Srbiji je ostvarena potpuna prohodnost svih puteva, a sneg je odsutan sa kolovoza. Ova informacija, iako pozitivna, nosi sa sobom drugačiju vrstu izazova za vozače. Zimske temperature, posebno u jutarnjim i večernjim satima, stvaraju idealne uslove za formiranje poledice i gustih magli, pretvarajući naizgled čiste puteve u potencijalno opasne trase. Razumevanje ovih uslova i pridržavanje saveta stručnjaka ključni su za bezbedno putovanje tokom ovog perioda.
Trenutna situacija na putevima: Prohodnost uz skrivene opasnosti
Izveštaj “Puteva Srbije” nedvosmisleno potvrđuje da su svi putevni pravci u zemlji prohodni, uključujući i prilaze zimskim turističkim centrima. Ovo je rezultat kontinuiranog rada zimskih službi koje su, zahvaljujući blažim temperaturama u odnosu na neke prethodne nedelje, uspele da održe kolovoze čistim. Međutim, upravo ova činjenica može da navede vozače na lažan osećaj sigurnosti. Nedostatak vidljivog snega ili leda ne znači automatski i dobre uslove za vožnju. Suštinska opasnost leži u mikro-klimatskim uslovima koji vladaju na pojedinim deonicama, gde se noćni mraz i vlažnost kombinuju, stvarajući tanak, gotovo nevidljiv sloj poledice, poznat kao “crni led”.
Geografski faktori koji pojačavaju rizik od poledice i magle
Eksperti “Puteva Srbije” posebno ističu područja koja su pod povećanim rizikom. To su pre svega deonice koje se protežu duž rečnih tokova, u kotlinama, klisurama i na mostovima. Razlog je jednostavan: u ovim zonama je koncentracija vlage u vazduhu veća, a temperature su često niže nego na otvorenim prostorima. Reke i jezera isparavaju, a ta vlaga se taloži na hladnijem kolovozu, stvarajući led. Kotline i klisure deluju kao prirodne “zamke” za hladan vazduh koji se spušta noću, dok se mostovi i vijadukti hlade sa obe strane, brže gubeći toplotu od običnog kolovoza. Upravo na ovim mestima formiranje poledice je najintenzivnije i najbrže.
Spisak puteva sa pojavom magle: Detaljna analiza kritičnih tačaka
Pored poledice, drugi veliki izazov za vozače u ovom trenutku je pojava magle. JP “Putevi Srbije” je objavilo opsežan spisak puteva na kojima je magla zabeležena, što pruža dragocen uvid u dinamiku vremenskih prilika. Ovaj spisak nije samo informacija, već i alat za planiranje putovanja. Magla drastično smanjuje vidljivost, ponekad na samo nekoliko metara, čineći vožnju izuzetno opasnom ako vozač ne prilagodi brzinu i način vožnje. Posebno je zabrinjavajuća kombinacija magle i moguće poledice, jer vozač u takvim uslovima ne može da vidi opasnost ispred sebe.
Analizom spiska, primećuje se da su magle posebno česte na autoputevima kao što su deonice A-1 (Grdelica – Preševo i Pojate – Trpale), što ukazuje na specifične vremenske uslove u tim regionima. Značajna zastupljenost je i na putevima u zapadnoj i centralnoj Srbiji (IB-21 prema Ivanjici, IB-22 u okolini Beograda), kao i na mreži puteva u istočnoj Srbiji (B-33, B-35, B-36) i na Kosovu i Metohiji. Ovakva rasprostranjenost jasno pokazuje da se problem ne može lokalizovati na jedan region, već da je reč o fenomenu koji zahvata različite geografske celina, zahtevajući opštu budnost svih učesnika u saobraćaju.
| Kategorija puta | Oznaka i deonica | Glavni rizik |
|---|---|---|
| Autoputevi | A-1 Grdelica – Preševo; A-1 Pojate – Trpale | Gusta magla, visoke brzine |
| Državni putevi I reda | IB-21 Ivanjica – Javor; IB-22 Beograd – Županjac | Kombinacija magle i poledice u kotlinama |
| Državni putevi I reda (Istočna Srbija) | B-33 Štubik – Negotin; B-35 Negotim – Knjaževac | Magla uz rečne tokove, izražene kotline |
| Regionalni putevi | IIA-161 Žagubica – Bor; IIA-197 Buk – Ivanjica | Lokalne magle, krivine, manje frekvencija održavanja |
Operativni putevi na Kosovu i Metohiji: Specifični izazovi
Posebnu pažnju u izveštaju zahtevaju i operativni putevi (OP) na Kosovu i Metohiji, gde je magla zabeležena na brojnim deonicama (OP-26 do OP-39). Ovi putevi, koji često povezuju manja naselja i lokalne centre, imaju svoje specifičnosti. Uz opšte probleme magle i poledice, na ovim putevima se mogu očekivati i izazovi u smislu brzine reagovanja službi, s obzirom na kompleksnu administrativnu situaciju. Vozači koji putuju ovim pravcima moraju da budu posebno obazrivi, da detaljno planiraju put i da se oslone na sopstvene mere bezbednosti, poput zimskih guma i lanaca, čak i kada službeni izveštaj ne ukazuje na prisustvo snega.
Ekspertski saveti za bezbednu vožnju u uslovima magle i poledice
Javno preduzeće “Putevi Srbije” je uputilo jasne i konkretne savete vozačima, koji se ne smeju shvatiti olako. Prvi i osnovni zahtev je da se bez odgovarajuće zimske opreme i lanaca u automobilu uopšte ne kreće na put. Zimske gume nisu luksuz, već obavezna operma čija se efikasnost ogromno smanjuje na poledici bez lanaca. Ključna preporuka je da se brzina kretanja prilagodi ne samo propisima, već i stvarnim, trenutnim uslovima na putu. To znači vožnju znatno ispod dozvoljene granice u magli, korišćenje maglenki umesto dugih svetala koja se reflektuju u magli i održavanje većeg bezbednosnog rastojanja.
Vožnja po poledici zahteva potpuno drugačiju tehniku. Nagla kočenja ili brze promene pravca dovode do gubitka kontrole nad vozilom. Eksperti savetuju da se uoči li poledica, treba ostaviti gas, držati volan ravno i izbeći bilo kakve nagle pokrete. Ako je neophodno kočiti, treba to činiti veoma blagim, pulsirajućim pritiskom na kočnicu (ako automobil nema ABS) ili pritiskom do aktivacije ABS sistema. Najvažnije je, međutim, preventivno delovanje: pažljivo praćenje vremenskih prognoza, planiranje putovanja za toplije dnevne sate i, ukoliko je moguće, odlaganje nehitnih putovanja kada su uslovi ekstremni.
Uloga i rad Javnog preduzeća “Putevi Srbije” tokom zimskog perioda
Rad Štaba zimske službe i kontinuirano praćenje situacije, čak i kada putevi izgledaju čisti, pokazuje profesionalizam i predvidljivost JP “Putevi Srbije”. Zimska služba ne radi samo onda kada pada sneg, već je njena uloga da kontinuirano prati meteorološke uslove i da preduzima preventivne mere. Ovo uključuje solenje puteva u predviđenim noćnim terminima da bi se sprečilo zaleđivanje, kao i stalnu pripravnost mehanizacije i ljudstva. Objavljivanje detaljnih izveštaja sa specifičnim lokacijama magle i upozorenja je deo ove službe javnosti, čime se gradi odris poverenja i obaveštava najšira javnost.
Efikasnost ovog sistema ogleda se upravo u trenutnoj situaciji: putevi su prohodni uprkos opasnim vremenskim faktorima. Međutim, krajnji uspeh u održavanju bezbednosti u saobraćaju zavisi od saradnje između službi i samih vozača. Najbolje održavanje puteva ne može da nadomesti neodgovornu vožnju. Stoga je apel “Puteva Srbije” na vozače da voze “zaista oprezno i pažljivo” više od puke formalnosti – to je suštinski zahtev koji proizilazi iz analize realnih rizika na terenu. Svako putovanje u ovakvim uslovima treba da bude voženo sa svesnošću da se uslovi mogu promeniti na svakih nekoliko kilometara, naročito prilikom ulaska u kotlinu, približavanja reci ili prelaska preko mosta.



