Home PrivredaEkonomija Produženje poreskih olakšica za zapošljavanje do 2026. godine: Sve što treba da znate

Produženje poreskih olakšica za zapošljavanje do 2026. godine: Sve što treba da znate

by Ostoja Mirosavljevic
0 comments 8 views 5 minutes read

Produženje poreskih olakšica za zapošljavanje do 2026. godine: Sve što treba da znate

Vlada Republike Srbije je donela ključnu odluku koja će značajno uticati na tržište rada u narednim godinama. Prema najnovijim izmenama Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona za obavezno socijalno osiguranje, rok za korišćenje poreskih olakšica za zapošljavanje produžen je do 31. decembra 2026. godine. Ova mera, koja je prvobitno trebalo da istekne krajem 2025. godine, predstavlja značajan podsticaj za poslodavce u uslovima globalnih ekonomski izazova i promena na tržištu rada.

poreskih olakšica

Ko ima pravo na poreske olakšice?

Pravo na povraćaj dela plaćenog poreza na zaradu ima svaki poslodavac bez obzira na pravni oblik poslovanja. Ova mogućnost je dostupna pravnim licima, preduzetnicima, paušalcima i poljoprivrednicima koji zaposle novo lice do kraja 2026. godine. Ovaj podsticaj je posebno važan za ekonomske subjekte koji se suočavaju sa ograničenjima u zapošljavanju usled ekonomski nesigurnosti i promena na globalnom tržištu.

Zakonodavac je precizno definisao pojam “novozaposlenog” kako bi se osiguralo da podsticaji stignu do onih koji zaista kreiraju nova radna mesta. Novozaposlenim se smatra lice sa kojim je poslodavac zaključio ugovor o radu u skladu sa Zakonom o radu, koje je uredno prijavljeno na obavezno socijalno osiguranje u Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja i koje je pre toga bilo prijavljeno kao nezaposleno kod Nacionalne službe za zapošljavanje najmanje šest meseci bez prekida.

Posebni uslovi za pripravnike

Za pripravnike važi blaži uslov – dovoljno je da su bili prijavljeni kao nezaposleno najmanje tri meseca pre zapošljavanja. Ova odredba je posebno važna za mlade koji tek ulaze na tržište rada i koji često imaju poteškoće u pronalaženju prvog zaposlenja. Međutim, važno je napomenuti da novozaposlenim se ne smatra osoba koja je ranije već radila kod istog poslodavca ili kod povezanog lica.

Ovaj uslov sprečava zloupotrebu sistema gde bi poslodavci mogli da koriste olakšice za zaposlenja koja su u stvari samo formalna, bez stvarnog povećanja broja zaposlenih. Ovaj mehanizam osigurava da podsticaji zaista doprinosu stvaranju novih radnih mesta, a ne samo preraspodeli postojećih.

poreskih olakšica

Ključni uslovi za ostvarivanje prava

Da bi ostvario pravo na povraćaj dela poreza, poslodavac mora dokazati da je zapošljavanjem novog radnika povećao ukupan broj zaposlenih u odnosu na stanje od 31. marta 2014. godine. Ovaj uslov važi za poslodavce koji su poslovali i pre tog datuma, dok za one koji su započeli delatnost nakon tog perioda postoji mogućnost da pravo ostvare pod novim kriterijumima.

Ova vremenska ograničenja imaju za cilj da osiguraju da podsticaji zaista stimulišu stvaranje novih radnih mesta, a ne da se koriste za postojeća zaposlenja. Poslodavci koji su već imali zaposlene pre 2014. godine moraju da pokažu da je došlo do realnog povećanja broja zaposlenih u odnosu na taj referentni period.

Tri nivoa poreskih olakšica

Poreske olakšice su razvrstane u tri kategorije, u zavisnosti od broja novozaposlenih, što predstavlja progresivan sistem podsticanja koji nagrađuje veća zapošljavanja:

Broj novozaposlenih Procenat povraćaja poreza
1-9 radnika 65%
10-99 radnika 70%
100+ radnika 75%

Ovakav sistem podsticaja je dizajniran da podrži raznovrsne industrijske sektore i veličine preduzeća, od malih porodičnih firmi do velikih industrijskih preduzeća. Veći procenti povraćaja za veći broj zaposlenih predstavljaju jak podsticaj za masovna zapošljavanja i proširenje proizvodnih kapaciteta.

Posebne pogodnosti za mikro i mala preduzeća

Izmene donose i dodatne pogodnosti za mikro i mala pravna lica, kao i za preduzetnike i paušalce. Ako takav poslodavac zasnuje radni odnos sa najmanje dva nova radnika, ima pravo na povraćaj čak 75 odsto plaćenog poreza na zaradu. Ova mera je posebno važna za mala i srednja preduzeća koja često imaju ograničenja u zapošljavanju usled finansijskih ograničenja.

U ovom slučaju zakonodavac je precizirao i prelazne situacije. Na primer, ako poslodavac prvo zaposli jedno novo lice, a kasnije i drugo, pravo na olakšicu za prvog zaposlenog stiče se tek kada se ispuni uslov zapošljavanja i drugog radnika. Povraćaj se zatim može ostvariti retroaktivno – počev od meseca u kojem su ispunjeni uslovi za korišćenje olakšice.

poreskih olakšica

Procedura podnošenja zahteva

Zahtev za povraćaj podnosi se na propisanom obrascu, a Poreska uprava dužna je da izvrši povraćaj u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva. Ovaj kratak rok je značajan za poslodavce jer im omogućava brz priliv sredstava koji mogu da koriste za dalja ulaganja u razvoj poslovanja.

Povraćaj plaćenog poreza vrši se u skladu sa Zakonom o poreskom postupku i poreskoj administraciji. Ministar finansija propisuje izgled i sadržaj obrasca za podnošenje zahteva, što znači da će se ceo proces sprovoditi po jedinstvenoj, standardizovanoj proceduri koja osigurava jednak tretman svih poslodavaca.

Ograničenja i isključenja

Zakon propisuje da poslodavci koji već koriste neku drugu vrstu državnih podsticaja za ista lica ne mogu istovremeno ostvariti i ovu poresku olakšicu. Ovo ograničenje sprečava dupliranje podsticaja i osigurava optimalnu upotrebu državnih sredstava.

Takođe, pravo na povraćaj poreza nije dostupno državnim organima, javnim agencijama, preduzećima i ustanovama koje se finansiraju iz budžeta. Ovo ograničenje ima smisla jer se radi o entitetima koji se finansiraju iz javnih sredstava i čije zapošljavanje nije uslovljeno profitabilnošću ili tržišnim principima.

Implikacije za ekonomski razvoj

Produženje roka za korišćenje poreskih olakšica ima značajne implikacije za ekonomski razvoj zemlje. Ova mera može da podstakne investicije u različite sektore privrede, od poljoprivrede do uslužnih delatnosti, i doprinese smanjenju stope nezaposlenosti koja predstavlja jedan od ključnih ekonomski izazova.

Studije pokazuju da poreski podsticaji za zapošljavanje mogu imati pozitivan efekat na stvaranje radnih mesta, posebno u uslovima ekonomski nesigurnosti. Međutim, efikasnost ovih mera zavisi od njihove dizajniranosti i sprovođenja, kao i od opštih ekonomski uslova i politike zapošljavanja.

Produženje ovih mera do 2026. godine daje poslodavcima sigurnost i predvidljivost neophodnu za donošenje dugoročnih odluka o zapošljavanju i investicijama. Ova stabilnost pravnog okvira je ključna za privlačenje investicija i podsticanje ekonomski aktivnosti koja će dovesti do trajnog stvaranja radnih mesta i ekonomski razvoj zemlje u celini.

Related Posts

Leave a Comment