Home PrivredaEkonomija Pejton 90: Kako je porodična knjižara iz Odžaka opstala tri decenije na tržištu obrazovne literature

Pejton 90: Kako je porodična knjižara iz Odžaka opstala tri decenije na tržištu obrazovne literature

by Ostoja Mirosavljevic
0 comments 3 views 5 minutes read

Pejton 90: Kako je porodična knjižara iz Odžaka opstala tri decenije na tržištu obrazovne literature

U vreme kada se mnoge knjižare zatvaraju, a tržište obrazovne literature suočava sa sve većom konkurencijom, porodična firma Pejton 90 iz Odžaka uspeva da opstane već više od 30 godina. Osnovana početkom devedesetih, ova specijalizovana knjižara snabdeva škole, nastavnike i decu literaturom, udžbenicima i pratećim materijalom, ne odustajući od svoje misije ni u najtežim vremenima. Prema podacima iz studije o malim i srednjim preduzećima u Srbiji, samo 15% porodičnih firmi uspeva da opstane više od 25 godina, što Pejton 90 čini izuzetnim primerom uspeha.

Počeci i prvi izazovi

Firma je osnovana u vreme kada je inflacija bila na vrhuncu, a tržište izrazito nestabilno. Vlasnik firme, Dragan Ignjatović, seća se Avramovog dinara kao prvih izazova koje je firma morala da prebrodi. Zatim je došlo bombardovanje 1999. godine, koje je poremetilo sve poslovne tokove. Mnogi su tada zatvorili radnje, ali Pejton 90 je odlučio da nastavi poslovanje. Bilo je potrebno mnogo hrabrosti i odlučnosti da se suoči sa ovim izazovima i nastavi sa radom uprkos teškim okolnostima.

Osnovna delatnost firme usmerena je na distribuciju nastavničke literature, udžbenika i knjiga za obrazovne ustanove. Pored toga, Pejton 90 nudi i kancelarijski materijal, ali i neguje odnos prema knjizi i znanju. Rade sa nastavnicima, učiteljima, školama, ali i sa dodatnim obrazovnim kadrom. Knjige čine od 70 do 90 procenata njihovog poslovanja, što ukazuje na specijalizaciju i fokus na obrazovni segment tržišta.

Savremeni izazovi i strategije opstanka

Poslednje dve godine bile su posebno izazovne za knjižarski sektor. Česte obustave nastave u pojedinim danima i mesecima dovele su do pada prometa, a uz to su rast cena i smanjena potražnja naterali firmu da preispita poslovnu strategiju. Razmišljali su da li je dovoljno osloniti se na maloprodaju ili treba učestvovati na tenderima. Doneli su odluku da se uključe u javne nabavke kako bi nadoknadili sve ono što se izgubilo u maloprodaji.

Prilagođavanje promenama pokazalo se kao ključ za opstanak. Shvatili su da bez prihvatanja noviteta ne mogu opstati. To je bila ideja vodilja svih ovih 35 godina. Bilo je mnogo izazova, ali i mnogo prilika za rast. Radili su intenzivno, svakodnevno više od osam sati, i to je ono što ih je održalo. Ovaj pristup u skladu je sa savremenim ekonomskim principima koji naglašavaju važnost adaptacije na tržišne promene.

Pejton 90

Konkurencija i tržišni uslovi

Ignjatović se osvrnuo i na konkurenciju, posebno onu iz inostranstva, čija ponuda u ključnim mesecima kao što su avgust i septembar utiče na domaće poslovanje, a posledice se osećaju tokom cele godine. Strani i domaći marketi poslednjih godina nude kompletan đački program, što predstavlja izazov za domaće knjižare. Jedan gospodin iz Bosne mu je rekao da mu se dopada miris knjiga u njihovim knjižarama, jer su tamo mnoge zatvorene. To nam govori da još uvek imamo vrednost koju treba negovati.

Opstanak na tržištu obezbedili su volja i intenzivan rad. Neprospavane noći i rad vikendima bili su neophodni da bi se poslovanje održalo više od tri decenije. Činjenica da je Pejton 90 opstao i u najturbulentnijim vremenima razlog je za ponos vlasnika. Ovaj model poslovanja pokazuje kako se tradicionalni obrazovni sistemi mogu uspešno adaptirati na savremene uslove.

Promene u obrazovnom sistemu

S obzirom na bogato iskustvo u knjižarskom poslu i distribuciji udžbenika, Ignjatović komentariše i trenutnu situaciju na tržištu, gde profesori i učitelji danas biraju čije će knjige koristiti u nastavi, za razliku od ranijih vremena kada je postojao samo jedan izdavač — Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. Smatra da treba da postoji tržišna utakmica u ovom segmentu. Ako je neki udžbenik bolji, neka bude zastupljeniji. Ne treba ostajati na jednom udžbeniku.

Ako želimo napredak, onda je potrebno da uvek idemo milimetar, dva napred, a nikako unazad. Takođe, svako ko hoće da se bavi biznisom mora biti spreman na promene. Nekada su te promene dolazile na nekoliko godina, a sada su na nekoliko meseci. Kupci su ti koji nameću tempo. Ovaj stav odražava savremeni pristup digitalnom obrazovanju i potrebama danasšnjeg tržišta.

Kvalitet udžbenika i digitalizacija

Za Ignjatovića, obrazovanje je od izuzetne važnosti — kako ulaganje u kvalitetne udžbenike, tako i obučavanje mladih da ih pravilno koriste. Pejton 90 trenutno snabdeva 24 škole udžbenicima. Vlasnik firme smatra da se kvalitet udžbenika iz godine u godinu poboljšava, primećuje da izdavači sve više prate savremene trendove, kao i da je većina udžbenika i u digitalizovanoj formi.

Ovaj razvoj prati globalne trendove u obrazovnom sektoru, gde se tradicionalni udžbenici sve više kombinuju sa digitalnim resursima. Prema podacima iz studije o obrazovnim trendovima, preko 65% obrazovnih institucija u regionu već koristi kombinovani pristup u nastavi, što zahteva i od knjižara da se prilagode ovim promenama.

Poslovna filozofija i vrednosti

Kroz tri decenije izazova, od inflacije i bombardovanja do savremenih tržišnih promena, ova porodična firma pokazala je da se uz rad, volju i spremnost na inovacije može opstati i rasti. Njihova poslovna filozofija zasniva se na stalnom unapređenju i prilagođavanju promenama, bez napuštanja osnovnih vrednosti i misije.

Firma je uspela da održi balans između tradicije i inovacije, čuvajući vrednost knjige kao osnovnog obrazovanog sredstva, ali i prihvatajući nove tehnologije i poslovne modele. Ovaj pristup omogućio im je da budu deo projekta 99 najuspešnijih, što predstavlja priznanje za njihov rad i doprinos razvoju obrazovnog sistema.

Budućnost knjižarskog sektora

Iako se knjižarski sektor suočava sa brojnim izazovima, priča Pejton 90 pokazuje da postoji prostor za uspešan opstanak i rast. Ključni faktori uspeha uključuju specijalizaciju, dugoročne odnose sa klijentima, spremnost na promene i jake etičke principe. Firma nastavlja da investira u kvalitet usluge i odnos sa obrazovnim institucijama, verujući da će obrazovanje uvek biti od fundamentalne važnosti za društvo.

Njihov primer služi kao inspiracija drugim malim i srednjim preduzećima da se ne predaju pred izazovima, već da ih koriste kao priliku za rast i unapređenje. U vremenu brzih promena i globalne konkurencije, lokalni biznisi koji održavaju visoke standarde kvaliteta i imaju jasnu viziju mogu uspešno da opstanu i razvijaju se.

Related Posts

Leave a Comment